• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Voorwaardelijke opmaak met meerdere cellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

bartvt78

Gebruiker
Lid geworden
16 mrt 2017
Goede avond

Ik stuit momenteel op een probleem waar ik zelf even vast zit. Ik ben een prijsvergelijker aan het maken. Ik zou dit doen met voorwaardelijke opmaak. Als de voorwaardelijke opmaak bestaat uit het vergelijken van 2 cellen lukt dit perfect met de knop voorwaardelijke opmaak, en dan via formule X1>Y1 of X1<Y1. Nu wil ik geen prijsvergelijk maken tussen 2 winkels, maar in mijn geval tussen 4 winkels.
Als er bij 1 winkel een prijs staat, en de andere 3 geen, werkt mijn oplossing perfect, zijnde: De duurste cel wordt groen, de andere 3 worden rood (normaal zouden de kleuren andersom zijn hoor ik al enkelen denken, maar dat is met een reden. Het goedkoopste is niet altijd het beste. Ik wil dus het duurste in groen, de anderen in rood. Bij een gelijke stand tussen 2 winkels zouden er dan 2 groene en 2 rode moeten zijn, als de prijs in 3 winkels identiek is, zouden er 3 groen moeten zijn, en 1 rood.
Zoals ik al zei, als de prijs maar voor 1 winkel is ingevuld werkt het, maar met overal een prijs ingevuld, of met meerdere gelijke waarden lukt het me niet met mijn formule.
Weet iemand hoe ik mijn formule zou moeten aanpassen? Ik heb al paar dingetjes geprobeerd, en volgens mijn bescheiden mening zou de formule correct zijn zoals ze er staat, maar het tegendeel is dus bewezen. Zit ik op de goede weg, of helemaal fout? In het verleden heeft deze community mij steeds goed op weg geholpen, dus ik veronderstel dat dit nu niet anders gaat zijn.
Hartelijk dank om mee te denken.

Bart

Bijlagen

Hoi Sylvester,

Bedankt om mee te denken, maar als je wat speelt met prijzen zie je soms ook nog witte velden, en de kleuren kloppen ook nog niet in verscheidene combinaties (rood/groene cellen). en het zou nooit wit mogen zijn dus. Ik heb gezien dat je met tussenstappen werkt onder de getallen, maar het beste zou zijn rechtstreeks in voorwaardelijke opmaak, zonder tussenstappen uiteraard.

Bart

De hoogste prijs groen, en alle andere rood. Bij 2 gelijke hoogste bedrag 2 groen, 2 rood, en als de hoogste prijs identiek is in 3 winkels, dan 3 groene, en 1 rode. Nooit een witte cel... :D

Hoi Sylvester,
Dit ziet er top uit. Ik zat er dus wel harder naast als ik zelf gedacht had. Nog 1 puntje misschien, maar dat is dan vrij ver gaan. Ik zie dat je enkel een formule voor de kleur groen gegeven hebt, niet voor rood. Dus in jou oplossing moeten alle cellen eerst een rode vulkleur hebben, en dan werkt jou oplossing perfect. Maar als de default kleur bv wit is, dan kleurt de hoogste wel steeds groen, maar de lagere gaan niet automatisch rood kleuren. Het is zoals ik zei een detail, maar hoe zou jij dan "rood" programmeren, naast jou oplossing voor "groen"? GROOTSTE veranderen door KLEINSTE of ben ik weer mis? Ik ga dat kleinste morgen wel eens testen, uit benieuwdheid. Maar ik ga nu gaan slapen. Concentratie bijtanken met slapen. Nog een prettige avond/nacht, en ik lees een eventueel antwoord morgen dan wel.

Bart

goede morgen Bart,
maak de achtergrondkleur weer normaal
maak een nieuwe regel in de voorwaardelijke opmaak , met de zelfde formule maar dan met <> ipv =
en maak de opmaak kleur rood

Laatst bewerkt:
Goedemorgen Sylvester.
Ik was er nog niet aan toe gekomen om mijn idee te testen. Maar nu ik bericht kreeg dat jij een antwoord gepost, had heb ik dit dan direct getest. Mijn idee zou niet de oplossing zijn. Jou voorstel werkt nu PERFECT. Voor zowel groen als rood. :thumb::thumb::thumb::thumb:

Hartelijk dank.
Bart

Is er ook vereenvoudiging mogelijk als dit voor bv 20 of meer lijnen van toepassing is? momenteel zit ik nu per lijn met 2 formules, zijnde de "rode" en "groene" formule. Op 20 excel lijnen is dat al 40 verschillende formules. Volgens mij heeft het iets met die dollartekens te maken, maar als ik daar aan verander, loopt het veranderen van kleuren niet meer perfect. In bijlage heb ik de excel gevoegd, met een tab van de originele oplossing van Sylvester, het andere blad met 20 lijnen, en aldus 40 formules voorwaardelijke opmaak...
Hoe simpelder hoe beter, maar uiteraard moet het blijven werken :d

Bijlagen

Al geluk dat er nog slimme mensen zijn hier. Ik had mijn dollartekens anders geplaatst, maar dit is weer een pracht oplossing, en super eenvoudig/netjes.

Hartelijk dank Sylvester
:thumb:

Op basis van de sheet van Sylvester ben ik aan het knutselen gegaan en heb een andere gemaakt waarmee berekend wordt, naast de prijs, ook hoeveel procent een artikel meer of minder is ten aanzien van de 1ste opgegeven prijs, zie bijlage.

Vinden jullie het niks, geen probleem. Doe het voor de hobby.

Bijlagen

Hey Timo en Ven, ook een mooie oplossing. Dat maakt het nog meer fancy, maar simpel en goed is al meer dan voldoende. Hartelijk dank ook voor jullie bijdragen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan