• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Voorwaardelijke opmaak of misschien toch een macro ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Evelthoven

Gebruiker
Lid geworden
26 sep 2006
Goedenavond,

Ik heb een probleem waar ik helaas niet uitkom. Om e.e.a. duidelijk te maken heb ik een voorbeeldbestand bijgesloten. In dit bestand heb ik mijn vraag gesteld. Het gaat erom of ik voorwaardelijke opmaak moet gebruiken of een macro.

Alvast iedereen bedankt voor de reacties.

Groeten,
Eric

Bijlagen

De omschrijving in je bestand is me nogal onduidelijk..

Je schrijft:
Graag zou ik willen dat op basis van het getal in B4 de juiste cellen worden opgemaakt.
Nu is het getal 52 en dan zou in dit geval de cellen W9 en W10 geel moeten worden en de overige cellen blijven ongewijzigd.
Morgen is de waarde in cel B4 niet 52 maar 53 en dan zouden de cellen X9 en X10 geel moeten worden.

In al die cellen (incl. W9, W10, X9 en X10) staat niks.. waarop baseer je dat het getal 52 bij de cellen W9:W10 hoort?

Laatst bewerkt:
W9 komt overeen met 22 februari en dat is de 52e dag van het jaar.
52 is tevens het aantal dagen dat ligt tussen 1 oktober en 22 november
Maar de logica waarom op 22 november 22 februari gekleurd moet worden ontgaat me.
Want als je 1 oktober veranderd dan veranderd 22 februari dus ook?

Kort om wat wil je hiermee bereiken/aantonen/zien/......

Goedemorgen,

Jullie hebben gelijk, de vraag is misschien wat onduidelijk. Eigenlijk is de bijgevoegde tabel erg verwarrend. In plaats van de maandnamen had ik erin moeten zetten 1,2,3,4,... 12.
Het getal wordt inderdaad bepaalt door het aantal dagen verschil in de datums.
Dus eigenlijk bij het getal 52 moet de cellen in de kolom met 2 erin onder nummer 22 (=30+22) geel gemaakt worden. Zo kan ik precies zien hoeveel dagen er verstreken zijn. In het volledige bestand zijn de cellen die nu leeg zijn uiteraard gevuld met waardes.

Ik heb voor de eenvoud zoveel mogelijk weg gelaten. Het gaat om het principe.

Hopelijk heb ik het nu wat kunnen verduidelijken.

Eric

De 1e rij van elke maand maak je op met
Code:
=EN( RIJ() = (7 + 2 * GEHEEL(($B$4-1)/30)) ; KOLOM() = (REST($B$4-1; 30) + 2))
Voor de tweede rij kun je een tweede opmaakregel maken obv deze. Combineren in één opmaakregel kan ook.

Hallo Frans,

Bedankt voor je reactie. Ik heb je formule geplakt bij de voorwaardelijke opmaak en het werkt perfect !
Wil je me aub. uitleggen wat je gedaan hebt en hoe deze formule werkt ? Als ik het dan begrijp dan ga ik zelf proberen deze te veranderen zodat die dan ook voor de tweede regel werkt.
Als dat dan gelukt is zal ik de vraag op opgelost zetten.

Bedankt alvast voor de uitleg.

Gr.
Eric

Wat ik gedaan heb: op een sheet een tabelletje gemaakt met de velden Waarde B4; Maand; Rij; Kolom, en dat gevuld. Vervolgens geprobeerd een patroon te herkennen en stapje voor stapje de formules ontwikkelen voor R en K.
Hoe de formule werkt: de cel wordt opgemaakt als z'n rij()= R EN z'n kolom() = K.

Hallo Frans,

Helaas moet ik je zeggen dat ik je uitleg niet begrijp. Is het misschien mogelijk wat gedetailleerder de oplossing uit te leggen. Misschien kun je mijn bestandje daarvoor gebruiken. Ik zou het erg waarderen als je het mij stap voor stap kunt laten zien.

Als het teveel werk is dan laat maar zitten dan zet ik de vraag wel op opgelost. Het belangrijkste is dat mijn bestand nu werkt.

Nogmaals bedankt.

Gr.
Eric

Uitleggen kost vaak meer tijd dan oplossen.
Heb je al geprobeerd dat tabelletje te maken? Open een sheet en zet in A1 "Waarde B4"; in B1 "Maand"; in C1 "Rij"; in D1 "Kolom".
Zet nu in A2 de waarde 1. Welke maand hoort daar bij? Welke rij? Welke kolom?
En met 30 in A3? 31 in A4? 59 in A5? enzovoort.
Voeg aan je tabel nog twee kolommen toe en zet daarin resp
= (7 + 2 * GEHEEL(($B$4-1)/30))
= (REST($B$4-1; 30) + 2)
(met de juiste verwijzing uiteraard).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan