• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

voorwaardelijke opmaak omzetten naar een definitieve kleur.

Status
Niet open voor verdere reacties.

kabebanaan

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
29 jun 2001
Hallo,

Had dezelfde vraag op een nieuwsgroep gezet, maar wil de help-mijers ook aan het denken zetten.

D.m.v. voorwaardelijke opmaak worden in een werkblad een aantal cellen
gekleurd weergegeven.
Is het ook mogelijk dat deze gekleurde cellen definitief de kleur
krijgen die ze door de voorwaardelijke opmaak hebben verkregen?
Wanneer ik de regels voor de voorwaardelijke opmaak zou verwijderen,
dan moeten de cellen wel gekleurd blijven.
Hoop dat de vraag duidelijk is en dat iemand een oplossing heeft.
Gr. Karel

Beste kabebanaan ;)

Voorwaardelijke opmaak heeft de bedoeling dat de cel van kleur veranderd als de inhoud van die cel ook veranderd.

Als de kleur definitief moet worden, dan kan je de kleur dan ook beter handmatig in een cel plaatsen.

En waarom zou de voorwaardelijke opmaak moeten gewist worden ?

Groetjes Danny. :thumb:

Beste kabebanaan ;)

En waarom zou de voorwaardelijke opmaak moeten gewist worden ?

Groetjes Danny. :thumb:

Het bestand wordt gekopieerd naar mijn mobieltje waar ik excel ook kan bekijken/bewerken. Alleen is de versie op mijn mobieltje niet zo uitgebreid dat deze met voorwaardelijke opmaak kan omgaan. Alle cellen worden dan weergegeven zonder opmaak.

Zo zie je maar weer .... alles in het leven heeft een reden. ;)

Dat zal niet makkelijk gaan denk ik. Volgens mij moet je dan langs VBA passeren, en binnen VBA werken met cond. format is niet het meest eenvoudig. Het is dus wel mogelijk, maar niet simpel. Voor de moment heb ik geen tijd om dit uit te zoeken, maar misschien vind je via Google wel voorbeeldcode die je kan aanpassen aan je situatie.

PS. Welke versie van Excel gebruik je? Excel 2007 of een eerdere versie?

edit: Hierbij wat voorbeeldcode om de voorwaardelijke opmaak uit te lezen. http://www.cpearson.com/excel/CFColors.htm

Laatst bewerkt:
@Finch, Die pagina (link) had ik gisteravond laat óók gevonden.:D Maar had toen niet meer het fut om er nog iets mee te doen.

@Kabebanaan. Copieer éérst al die functies (je hebt ze opzich niet allemaal nodig, maar dat geeft niet) van de site van C.Pearson (zie link) en plak die in een standaard module van je (copie!) workbook. Zet vervolgens deze subroutine erbij die je verbindt aan een knop op je sheet.
Code:
Sub VervangCF()
Dim cel As Range
Dim lKleur As Long

For Each cel In Selection
        If cel.FormatConditions.Count > 0 Then
            lKleur = ColorOfCF(cel)
            If lKleur <> 16777215 Then
                cel.Interior.Color = lKleur
            End If
        End If
    Next cel

End Sub
Selecteer het hele gebied waar je de CF's wilt vervangen en druk op de knop. Ik heb geen flauw idee wat de perfomance is als je deze code toepast op een hele selectie, maar dat merk je snel genoeg.:D

Groet, Leo

Laatst bewerkt:
Leo, het werkt zelfs op gescheiden bereiken

Mvg

Rudi

Bijlagen

Mvg

Rudi

Bij het voorbeeldbestandje krijg ik een foutmelding bij de regel:

(Function GetStrippedValue(CF As String) As String)
Temp = Mid(CF, 3, Len(CF) - 3)

@Fich ik gebruik Excel 2007

Laatst bewerkt:

Mvg

Rudi
Rudi, Leuke toevoegingen met die Inputbox en eventueel het 'verwijderen'. Het gevaar daarmee is wel dat je je orginele bestand omzeep kan helpen. Dus misschien kan je beter van te voren in de code de vraag stellen aan de gebruiker of daar behoefte aan is. Daarmee kan je een boolean waarde verkrijgen. Ik zou dan bij een 'behoefte = TRUE' de code éérst een copie van het workbook laten maken, waarna je op de copie verder gaat. Hmmmm.... misschien moet dat sowieso wel aan het begin van de code. Je wilt eigenlijk helemaal geen aanpassingen op de opmaak van je orginele bestand...

Groet, Leo

@Fich ik gebruik Excel 2007

Ik heb de code uit je link nog niet doorgekeken. Houd er wel rekening mee dat binnen Excel 2007 veel meer kan op het vlak van cond. format (denk aan databars, icoontjes, ... maar ook meer dan 3 condities) dan in vorige versies. Als je die zaken gebruikt, moet je ook zorgen dat de code die zaken kan detecteren, code voor Excel 2003 KAN in sommige gevallen niet volstaan.

Het wordt nu nog ingewikkelder .... als het mogelijk is.
Ik wil hetzelfde doel nu bereiken voor een draaitabel !

Haalbaar?

Het wordt nu nog ingewikkelder .... als het mogelijk is.
Ik wil hetzelfde doel nu bereiken voor een draaitabel !

Haalbaar?

De draaitabel gewoon copieren naar bv. een ander blad, of is dat te simpel gedacht? Zo ja, graag meer duidelijkheid over het gewenste resultaat en de huidige situatie.

De draaitabel gewoon copieren naar bv. een ander blad, of is dat te simpel gedacht? Zo ja, graag meer duidelijkheid over het gewenste resultaat en de huidige situatie.

De draaitabel bevat alleen maar cellen zonder opvulling. De voorwaardelijke opmaak uit de bron-werkblad wordt niet meegegenomen in een draaitabel.
Nu zou ik handmatig dezelfde opmaak in de draaitabel kunnen opgeven, maar zit dan nog steeds met het probleem dat de cellen niet voorwaardelijk een kleurtje moeten krijgen, maar dat deze worden omgezet naar een definitieve kleur.

Had het voorstel van hierboven nog eens geprobeerd, maar deze werkt toch niet zoals het behoort. Komt wel in de buurt. :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan