• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Voorwaardelijke opmaak op cel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Appelkers

Gebruiker
Lid geworden
28 sep 2016
Hoi

Ik ben bezig een exceldocument te maken dat fungeert als een verlofkalender.
Ik heb al voorwaardelijke opmaak gebruikt om weekenddagen en feestdagen aan te geven, dit zowel voor de cel zelf als de 9 cellen ernaast.
Maar nu zou ik dit ook graag doen voor vakantieperiodes. Hierbij lukt het mij voorlopig enkel om opmaak te geven aan de cel met de datum in (voorwaardelijke opmaak met waarde tussen begin en einddatum) maar eigenlijk zou deze opmaak ook doorgetrokken moeten worden naar de cellen ernaast.

het betreffende document:
Bekijk bijlage Sjabloon verlofplanning.xlsx
Iemand een idee hoe dit moet?

Alvast bedankt!

Laatst bewerkt:
vermoedelijk moet er hier en daar een $-teken uit je opmaakformule

maar plaats even een voorbeeldtje..
dit is geen astro tv..
wij kunnen niet op afstand voelen waar je probleem zit. :D

Je hebt voor de feestdagen en vakanties voorwaarden nodig in de vorm van bijvoorbeeld:
Code:
Feestdagen: =ISGETAL(VERGELIJKEN($A2;'Feestdagen en schoolverlof'!$A$2:$A$11;0))
Vakanties: =SOMPRODUCT(($A2>='Feestdagen en schoolverlof'!$E$2:$E$8)*($A2<='Feestdagen en schoolverlof'!$F$2:$F$8)*1)>0

Laatst bewerkt:
@AlexCel waar zou ik deze code juist moeten gebruiken?
Bij feestdagen lukt het in elk geval nu al (misschien wel omslachtiger dan het zou moeten) dus het is enkel bij de vakantieperiodes waarbij het echt niet lukt

ah, met $ had het niet veel te maken. :D

Er gaan 2 dingen mis.
- Je hebt voor verlofperiode de celwaarde opmak gebruikt. probleem is dat die alleen naar de cel in die kolom kijkt dus in kolom B kijkt hij of de celwaarde voldoet aan het verlof en dat is natuurlijk niet zo. Dus moet je niet celwaarde tussen.. gebruiken maar onderstaande formule gebruiken.

Code:
=EN($A2>='Feestdagen en schoolverlof'!$E$2;$A2<='Feestdagen en schoolverlof'!$F$2)

Het tweede wat "misgaat" is de volgorde van je voorwaarlijke opmaken.
Ik heb in jou bestand als voorbeeld de formules voor het begin van het jaar aangepast zodat de verlofperiode geel is en 1 januari als feestdag wordt aangegeven.
De formule om het weekend aan te geven heb ik bovenaan gezet en stoppen indien waar aangevinkt dit zorgt dat de weekends altijd grijs blijven.

het maakt dus uit in welke volgorde je ze zet en of je moet stoppen met andere opmaken toepassen als een bepaalde opmaak is toegepast.
je moet even spelen met de volgorde van je voorwaarlijke opmaken en stoppen indien waar om exact de opmaak zo te krijgen zoals jij wilt.

Bijlagen

ik vind de oplossing van Alexcel mooier..

maar goed misschien dat mijn uitleg in elk geval verklaard waarom het niet lukte.. heb je dan de volgende keer iets aan :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan