• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Voorwaardelijke opmaak over meerdere cellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

albundy33

Gebruiker
Lid geworden
8 dec 2008
Hallo,

ik ben aan het stoeien met de voorwaardelijke opmaak in cellen.
Nu is het zo, dat ik de voorwaardelijke opmaak in een cel, zo heb ingesteld, dat als men in deze cel het teken "/" invoert, deze cel roodkleurt.
Ik wil dat een andere cel in hetzelfde blad, ook rood kleurt, indien in cel 1 een "/" is ingevoerd. Is dit mogelijk?

Zo niet, is het dan mogelijk om de invoer van het slash-teken gewoon in de 1e cel te blokkeren via gegevens-validatie?
Ik wil dat in de specifieke cel alle cijfers en letters ingevoerd kunnen worden, inclusief punten en komma's, maar geen /.

Kan dit?

Alles kan. Graag even een voorbeeld excel-bestandje uploaden.

Greetz/Excelbat

Het bestand in de bijlage. Het gaat om de samengevoegde cel DEF9, hierin mag geen / worden ingevoerd.
Ik heb deze nu met voorwaardelijke opmaak zo ingesteld dat deze cel dan rood wordt, maar op het moment dat dat gebeurd, moet cel DEF13 ook rood worden.
Of in cel DEF9 moet het gebruik van de / geblokkeerd kunnen worden via gegevensvalidatie of wat dan ook.

Bijlagen

Op basis van je huidige VO wordt in elke cel apart gekeken of deze een "/" bevat. Daarom worden ze niet beide rood als 1 van de 2 een "/" bevat.

Oplossing: delete deze VO en maak een nieuwe aan op basis van een formule. Voorwaarde wordt dan (bijvoorbeeld):
Code:
=ISGETAL(VIND.SPEC("/";$D$9))
Zie ook bijlage.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Super bedankt! Dat is de oplossing. Vraagje, hoe kom je op dit soort dingen? Ik ben met verschillende excel-bestanden aan het stoeien voor mijn werk, en ik loop iedere keer tegen dit soort problemen op. Als ik de ISGETAL functie bekijk, zou deze eigenlijk alleen controleren of een waarde een getal is of niet. Zoals als jij hem hebt opgesteld werkt hij precies zoals ik zou willen, maar hoe kom jij daar op?

Hopelijk leg ik het goed uit
Als je de formule bekijkt zoekt deze eerst waar er een / staat in D9. Deze vind hij op op het 2e character in de cel D9 en dit is een getal.

Klopt. De VIND.SPEC functie kan tekst of tekens binnen een grotere tekst zoeken, en geeft als resultaat het beginpositienummer van deze tekst. De ISGETAL functie checkt dit. Uitkomst kan zijn WAAR (VIND.SPEC geeft een getal als uitkomst en dus is de tekst gevonden) of ONWAAR (tegenovergestelde). Bij WAAR wordt VO toegepast, bij ONWAAR niet...

Hoe kom je erop... tja. Goed functies bestuderen en beetje logisch nadenken. Bij zoeken naar/werken met teksten zijn bijvoorbeeld maar beperkt aantal functies van toepassing (link: https://support.office.com/nl-nl/article/Tekstfuncties-overzicht-cccd86ad-547d-4ea9-a065-7bb697c2a56e?ui=nl-NL&rs=nl-NL&ad=NL. Je kiest gewoon degene die het best aansluit bij de vraag. Ik heb trouwens hetzelfde bij mensen die in VBA programmeren hoor ;)

Een andere voorwaarde die ook werkt is bijvoorbeeld deze:
Code:
=(LENGTE($D$9)-LENGTE(SUBSTITUEREN($D$9;"/";""))>0)

Als je nog meer vragen hebt zet je ze hier maar neer, vrijwel altijd wel iemand die een oplossing weet.

Maar nogmaals de tip: doe er gelijk een representatief voorbeeldje bij in Excel, hoe simpel ook de vraag.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan