• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

voorwaardelijke opmaak range afhankelijk van celwaarde

Status
Niet open voor verdere reacties.

Friend

Verenigingslid
Lid geworden
31 jan 2009
Beste forummers,

In het proefbestandje zou ik graag het volgende met voorwaardelijk opmaak willen bereiken:

afhankelijk of er in de kolommen C t/m U in rij 5 zondag staat zou ik dan in de betreffende kolom rij 6 t/m 34 deze cellen geel willen kleuren.

Ik heb zitten proberen maar het lukt mij niet.

Wie kan mij helpen?

Friend

Bijlagen

AlexCel,

Hartelijk dank voor je reactie :thumb:

Werkt perfect, waarvoor hartelijk dank!

Ik probeer alleen de code te begrijpen

Code:
=WEEKDAG(C$5)=1

Je zegt (denk ik) als het weekdag 1, zondag is en verwijst dan naar cell C5?

Hoe werkt het dan dat hij de dit voor alle kolommen doet?:o

Friend

In rij 5 lijken dagen te staan, maar dat is maar opmaak. Er staan eigenlijk datums in. Met de functie WEEKDAG kun je achterhalen op welke weekdag de datum valt. En ja standaard is 1=zondag, 2=maandag, etc. Als de weekdag 1 is, dan moet er dus voorwaardelijke opmaak toegepast worden.

De voorwaardelijke opmaak geldt voor het bereik C6 t/m U34. De voorwaarde voor de opmaak heb ik ingevoerd in cel C6, met als verwijzing C$5. Excel past voor elke cel in het bereik het type verwijzing aan. Voor de cellen in kolom F maakt excel er zelf dus bijvoorbeeld WEEKDAG(F$5) van. De 5 blijft voor elke kolom gelijk omdat ik daar het dollar ($)-teken voor heb gezet, de 5 staat dus vast. Elke verwijzing in een kolom zal naar rij 5 gaan. De kolomletter verschuift wel mee.

Duidelijker zo?

AlexCel,

Helder :thumb:

Hartelijk dank voor je uitleg, weer wat geleerd :d

Friend

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan