• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Voorwaardelijke opmaak reageer niet op uitkomst matrixformule

• Onderwerp starter Onderwerp starter HJ25
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

HJ25

Gebruiker
Lid geworden
30 jan 2013
Ik heb in bijgevoegd bestand een simpele opzet gemaakt van wat ik nodig heb. Nu heb ik in A15:H15 matrixformules staan die kijken of er in A2:A12 een A, B, C, D, E, F, G of H voorkomt. Wanneer dit het geval is komt er een "1" te staan en kleurt de cel oranje. Dit om aan te geven wanneer een bepaalde sector in gebruik is.

Nu zijn er een aantal sectoren (D, E en H) die onderdeel zijn van sector A. Nu is het eigenlijk de bedoeling dat wanneer cel A15, D15, E15 of H15 oranje kleurt en een "1" weergeeft dat dit ook in de andere cellen van rijtje A15, D15, E15 of H15 gedaan wordt. A17:H18 geeft weer hoe het eigenlijk in A14:H15 moet komen te staan.

Mocht het zelfs mogelijk zijn om het er uit te laten zien zoals in A20:H21 dan zou dat helemaal mooi zijn.

Hoe kan ik dit voor elkaar krijgen?

Bijlagen

1. Waarom staat er in D21 geen 2 ?
2. Kan er in elke cel van A2:A12 slechts 1 letter staan, nl. A t/m H ?
3. Kan in A2:A12 eenzelfde letter meer dan 1 keer voorkomen?
4. Met welke versie van Excel werk je?

Laatst bewerkt:
1. Omdat de "D" voorkomt in A2:A12. Maar de "1" mag ook best een "2" worden hoor!
2. Er kunnen meerdere letters voorkomen per cel, maar dit zijn alleen A t/m H, dus nu staat er "D", maar er kan ook "A/D" staan bijvoorbeeld.
3. Ja, maar niet in dezelfde cel.
4. Excel 2003!

Je schrijft: "De 1 mag ook best een 2 worden".
Maar voor een goed antwoord, moet daar wel duidelijkheid over zijn natuurlijk, dus dat zul je moeten uitleggen.
De logica in je puntentoewijzing ontgaat mij enigszins. Zoals ik het nu begrijp is het zo:
als A, D, E, of H voorkomt, dan moet bij elk van die 4 letters een 2 komen te staan, is dat juist?

Eigenlijk moet het zo zijn dat wanneer A, D, E of H in A2:A12 voorkomt dat de cellen A15, D15, E15 en H15 oranje worden en een 1 aangeven. Dat is eigenlijk het belangrijkste. Met het oranje kleuren van een cel met daarin de waarde "1" wordt eigenlijk aangegeven dat deze sector in gebruik is.

A20:H21 mag je even vergeten want dat heb ik niet juist uitgelegd. Het belangrijkste is dat wanneer A, D, E of H voorkomt in A2:A12 dat al die sectoren als bezet aangegeven worden.

Typ in A15:
Code:
=als(of(aantal(vind.alles($A14;$A2:$A12))>0;aantal(vind.alles($D14;$A2:$A12))>0;aantal(vind.alles($E14;$A2:$A12))>0;aantal(vind.alles($H14;$A2:$A12))>0);1;0)
Kopieer naar D15, E15, en H15.
Typ in B15:
Code:
=als(aantal(vind.alles(B14;$A2:$A12))>0;1;0)
Kopieer naar C15, F15, en G15.
Formules invoeren via Ctrl-Shift-Enter.
Voor Excel 2010 en hoger vervang je vind.alles door vinden.alles
Voorwaardelijke opmaak voor A15:H15 : Celwaarde --> is gelijk aan --> 1
en de gewenste opmaakkleur (oranje) aanduiden.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan