• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

voorwaardelijke opmaak tabel (voor offertes)

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0699

Gebruiker
Lid geworden
19 jul 2013
Goedenmiddag,

Ik heb een bestand waarin ik via een apart bestand offertes kan aanmaken en in de offerte voeg ik regels toe die ik offreer, nu wil ik alleen dat hij de laatste regel de onderste rand vetgedrukt maakt zodat hij het mooi afsluit.
Alleen het lastige is nu dat ik continu regels toevoeg en daarmee wil ik ook dat als ik dat doe hij de laatste regels de onderste rand vetgedrukt maakt, een soort dynamische tabel waar er continu regels worden toegevoegd en de laatste regel(rand) vetgedrukt is.

Kunnen jullie me hierbij helpen?

Bekijk bijlage testbestand.xlsx

Laatst bewerkt:
Er kan een vrij eenvoudige formule worden gebruikt, echter zijn cellen in je opmaak gevuld met een formule maar zijn toch leeg wat het lastig maakt. Je zou dus eventueel een hulpkolom kunnen gebruiken.
Enfin.. door de onderstaande formule aan te passen zou het moeten lukken. Je stelt de opmaak dan zo in dat de bovenste rand van de cel wordt gekleurd.

Code:
=EN(ISLEEG(C30);NIET(ISLEEG(C29)))
Je opmaak geldt nu voor de eerste cel in de kolom die leeg is waarbij de cel erboven nog wel inhoud bevat.

Goedemorgen,

Bedankt voor je reactie, nu werkt dit (soort van) alleen als er nu regels worden toegevoegd dan word de een na laatste twee na laatste regel niet van het vetgedrukte afgehaald?!

Groet,

jeffrey

Goedemorgen Jeffrey,

Ik begrijp helaas je aanvulling niet :(
...dan word de een na laatste twee na laatste regel...

Het lijkt me handig dat je je eerste voorbeeld weer upload, maar dan dat (via speciaal plakken) enkel waarden in de cellen staan. Op deze manier kan ik de formule voor je toepassen en heeft het bestand geen koppelingen die bewerkt moeten worden.

Wanneer je een regel toevoegt wordt tevens de opmaak meegenomen van de rij erboven.

Dag Jeffrey,

Zie mijn bijlage. Er zijn cellen die een formule bevatten waardoor de opgegeven formule niet werkt.

Het bovenste gedeelte van de opmaak is duidelijk, echter kan het toevoegen van een regel op meerdere manieren worden geïnterpreteerd.
1. Je voegt een regel toe door simpel in de volgende rij waarden in te typen.
2. De rijen worden automatisch gevuld o.b.v. formules. Deze formules staan in de cellen en worden voorzien van data als in het bronbestand data wordt toegevoegd.
3. Je voegt een nieuwe rij in (niet data intypen maar echt een rij toevoegen) en typt hier de nieuwe data in.

Wanneer je antwoord nr. 3 is kan de onderstaande formule worden toegepast.
Code:
[B]Voorwaardelijke opmaak
Bereik: A18:K30[/B]
=EN(ISLEEG($A19);NIET(ISLEEG($A18)))
Let daarnaast op dat je samengevoegde cellen gebruikt. Probeer dit altijd zo min mogelijk (of niet) in een excelsheet te doen. Hier ontstaan vaak problemen door.

Bijlagen

Hoi Niek,

Het gaat om antwoord nummer 2, er worden automatisch regels ingevuld aan de hand van het artikel nummer & aantal producten dat ik invul op een ander blad.

Groet,

Jeffrey

Code:
=NIET(ISLEEG($A1))=ISLEEG(INDIRECT(ADRES(RIJ()+1;1;;;)))

Bekijk bijlage voorwaardelijk opmaak.xlsx

let daarbij op dat wanneer je voor je voorwaardelijke opmaak een specifiek bereik selecteert, bijvoorbeeld $A$18:$K$40, Excel bij invoegen een nieuwe voorwaardelijke opmaakregel maakt. Hierdoor kloppen de celverwijzingen niet meer. Accepteren dat $A:$K een redelijke oplossing biedt is de enige manier om dit zonder VBA te doen.

EDIT: Code voor nu aangepast zodat ie overeenkomt met bijlage...

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan