• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Voorwaardelijke opmaak toepassen in combinatie met als functie

Status
Niet open voor verdere reacties.

NESJA

Gebruiker
Lid geworden
31 aug 2016
Goedenavond,

Ik ben bezig met een bestand. Hierin wil ik werken met voorwaardelijke opmaak.
Heel simpel gezegd zijn er 2 belangrijke kolommen, namelijk Datum afspraak en Start voorbereiding, ook zijn er 2 soorten afspraken.
GR (groot) en KL (klein)
Voor een grote afspraak is meer voorbereidingstijd nodig dan voor een kleine.
Het is mij gelukt om voor iedere soort afspraak afzonderlijk voorwaardelijke opmaak toe te passen (zie het bestand)
Mijn vraag is nu of het mogelijk is om voorwaardelijke opmaak toe te passen waarin het niet uitmaakt of het om een KL of een GR gaat. (dan staan de afspraken (GR/KL) willekeurig door elkaar nu heb ik ze namelijk bij elkaar gezet)
Daarnaast heb ik gebruik gemaakt van hulpkolommen om de voorwaardelijke opmaak te realiseren, is het mogelijk om de voorwaardelijke opmaak te realiseren zonder gebruik van hulpkolommen?

Hopelijk kan iemand mij verder helpen
Alvast bedankt
Gr. NESJA
Bekijk bijlage Kleuren.xlsx

Ik heb voor u de voorwaarden; zoals door u opgegeven ingevuld op het werkblad en ook in de VO

Zo kan je makkelijk deze aanpassen aan uw voorwaarden.

Cobbe bedankt voor uw reactie.

Het werkt helaas nog niet zoals ik had gehoopt, nu is het namelijk zo dat alles van Soort "KL" rood is. In kolom F14 zou de kleur namelijk groen moeten zijn.
Daarnaast wil ik dat Kolom A t/m D, in zijn geheel Rood, Wit, Groen en Oranje wordt.

Zou dit aangepast kunnen worden, mag eventueel ook met hulpkolommen.
Gr. NESJA

Ik heb de kleuring voor de 4 kolommen geregeld.
De voorwaarden voor het eerste blok kloppen nu,
en voor het 2de blok hoef je enkel de dagen die gelden aan te passen in de VO

Bedankt Cobbe,

Ik zie dat ik zelf een fout heb gemaakt in de formule,
Voor GR, moet de formule zijn:
=ALS(EN(D4="";(C4-$B$1<70));"Rood";ALS(C4-D4<70;"Rood";ALS((EN(D4="";C4-$B$1>=70;C4-$B$1<84));"Oranje";ALS(EN(C4-D4>=70;C4-D4<84);"Oranje";ALS((EN(D4="";C4-$B$1>=84;C4-$B$1<=105));"Groen";ALS(EN(C4-D4>=84;C4-D4<105);"Groen";"Wit"))))))
Voor KL, moet de formule zijn:
=ALS(EN(D14="";(C14-$B$1<21));"Rood";ALS(C14-D14<21;"Rood";ALS((EN(D14="";C14-$B$1>=21;C14-$B$1<=28));"Groen";ALS(EN(C14-D14>=21;C14-D14<=28);"Groen";"Wit"))))

Hoe kan ik nu als ik bijvoorbeeld in Cel A5 "KL" invoer en en in cel A6 "GR" invoer (dus de soort afspraak door elkaar staat) de voorwaardelijke opmaak automatisch wordt aangepast?

Het komt namelijk voor dat kleine en grote afspraken door elkaar staan.

Zet die formules in kolom E om de kleur te bepalen en gebruik deze waarde(uit kolom E) dan om je VO in te stellen.
Daarna verberg je kolom E en blijft het overzichtelijk.

Cobbe ik heb het advies opgevolgd maar ik kom er niet uit:(:(
In kolom A kun je de volgende mogelijkheden tegenkomen;
- de cel is leeg
- GR
- GRO
- KL
- KLO

De formule voor GR/GRO:
=ALS(OF(A4="GR";A4="GRO";A4="";);ALS(EN(D4="";(C4-$B$1<70));"Rood";ALS(C4-D4<70;"Rood";ALS((EN(D4="";C4-$B$1>=70;C4-$B$1<84));"Oranje";ALS(EN(C4-D4>=70;C4-D4<84);"Oranje";ALS((EN(D4="";C4-$B$1>=84;C4-$B$1<=105));"Groen";ALS(EN(C4-D4>=84;C4-D4<105);"Groen";"Wit")))))))

De formule voor KL/KLO:
=ALS(OF(A14="KL";A14="KLO";A14="";);ALS(EN(D14="";(C14-$B$1<21));"Rood";ALS(C14-D14<21;"Rood";ALS((EN(D14="";C14-$B$1>=21;C14-$B$1<=28));"Groen";ALS(EN(C14-D14>=21;C14-D14<=28);"Groen";"Wit")))))

Hoe kan ik van bovenstaande formules één formule maken, zodat adhv wat ik invul in kolom A, Excel weet welke van de 2 formules er gebruikt moet worden.
Ik heb nu in kolom G bovenstaande formules geplaatst.

Hierbij het bestand en alvast bedankt!:D:D
Gr NESJABekijk bijlage Kleuren1.xlsx

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan