• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Voorwaardelijke opmaak veranderd na opslaan

Ronald_G

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
29 mrt 2025
Ik ben bezig met een scorelijst voor een spellendag voor lagere scholen.
Ik gebruik een excel lijst al enkele jaren met succes. Omdat er veel data wordt ingevoerd in een korte tijd wordt er wel eens een foutieve waarde ingevuld. Dit wil ik opmerken tijdens het invoeren op basis van een maximale en minimale waarde.
Ik gebruik daarvoor "Voorwaardelijke opmaak" Als voorbeeld neem ik het onderdeel "sprint". De snelste kinderen hebben minder seconden nodig dan de langzamere kinderen, die 2 uiterst gebruik ik in de voorwaardelijke opmaak.
In dit voorbeeld doen resp 12 en 14 kinderen mee, de tijden bij elkaar opgeteld en dan gedeeld door het aantal kinderen geeft de gemiddelde waarde. maak je een tikfout (b.v. "27,26" ipv "127,26") in de vakken onder "totaal" dan kan die waarde buiten de tolerantie vallen.

screenshot_01.jpg
screenshot_02.jpg
Hierbij de waarde welke ik ingeef, "14,40" is de max waarde en "9,20" is de min. waarde.

screenshot_03.jpg
Als ik alle waarde heb ingevuld in de 4 cellen dan zie ik dit als ik E4 t/m E7 selecteer en op "regels beheren" klik, dit is precies zoals ik het wil, het "gemiddelde" vak kleurt oranje als de waarde buiten deze waarden valt.
Sla ik het bestand op en open ik het daarna dan zie ik het volgende als ik de 4 cellen E4 tm E7 selecteer en "regels beheren" kies.
screenshot_04.jpg
ipv 4 regels is het nu 1 regel met "van toepassing op" 4 cellen E4 t/m E7.
De gemiddelde wordt nu voor alle 4 de cellen genomen door cel C4/D4, terwijl het gemiddelde van de andere cellen een
andere uitkomst kunnen hebben.
Mijn vraag is, maak ik hier een denkfout ? Hoe kan ik dit oplossen.
Alvast Dank voor een reactie, Ronald

Bijlagen

Je maakt inderdaad een denkfout. Er wordt niet gemeten over de range, maar elke regel wordt gewoon apart getest.
jou uitsplitsing is onnodig. Zolang er in de formule geen $ tekens voor de kolom of rij staan wordt op

in E4 C4/D4 getest en in E6 C6/D6

jou eerste invoer is eigenlijk precies de weergave hoe Excel het interpreteert.

Dank je wel Roel voor je duidelijke uitleg, ik had wel al een vermoeden maar deze bevestiging geeft mij de zekerheid dat het zo hoort.

Terug
Bovenaan Onderaan