• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Voorwaardelijke opmaak via INDEX VERGELIJKEN

Status
Niet open voor verdere reacties.

Daan93

Gebruiker
Lid geworden
21 feb 2016
Goedenavond,

In mijn materieeloverzicht had ik in de oude versie al het materieel in de werkbladen samenstellingen kleurtjes gegeven. Zo stond groen voor alles wat ik al in huis had, geel voor alles wat op de markt was, maar nog niet gekocht en rood voor alles wat niet op de markt is, maar wat ik ooit dus nog wel wil hebben. Die kleurtjes gaven mij dus enorm veel duidelijkheid over hoe het materieelbeleid ervoor stond.
In de nieuwe versie staat elk artikel in de database en wordt in de werkbladen "aankopen, SST(samenstelling) GRT en SST GT" opgeroepen dmv een artikelnummer. Graag zou ik de kleurtjes terug willen in de werkbladen die de samenstellingen laten zien (werkbladen die beginnen met SST).

Voorwaardelijke opmaak lukt mij wel met getallen, maar niet met waardes en dan al helemaal niet als dat in een ander werkblad zichtbaar moet zijn. In het werkblad "database" heeft ieder artikel een status gekregen: beschikbaar, geretourneerd, in bestelling, in bezit, niet beschikbaar, nooit gekocht, verkocht en nvt.
Alle artikelen die de status nvt hebben worden niet opgenomen in de samenstellingen. De statussen "in bezit" en "in bestelling" moeten de groene kleur krijgen, de statussen "beschikbaar" en "geretourneerd" moeten geel worden en vanzelfsprekend de status "niet beschikbaar" rood.

Nogmaals ter verduidelijking: de kleuren moeten zichtbaar worden in de werkbladen samenstellingen die beginnen met "SST".

Ter verduidelijking heb ik twee bestanden geupload. V1.1 is de oude versie waarin de kleurtjes zichtbaar zijn dmv markeren. V1.2 is de nieuwe versie en heeft de kleurtjes nog niet.

Bekijk bijlage Materieeloverzicht V1.1.xlsx
Bekijk bijlage Materieeloverzicht V1.2.xlsx

Hardstikke bedankt voor de moeite.

Ik vroeg me af, zou dit niet op te lossen zijn met het invoeren van een soortgelijke formule in nieuwe regel als dat ik al heb gedaan met andere specificaties van het artikelnummer?

Ik denk dat je daar niet veel respons op gaat krijgen als je je vraag niet een beetje verduidelijkt.
Wat er wanneer moet gebeuren is toch wel zeer onduidelijk.

Oke in het bestand V1.2 wil ik graag dat de cellen waarin gegevens staan van één artikelnummer eenzelfde kleur krijgen. Dus stel dat ik in A1 het artikelnummer invul, dan wil ik dat B1, C1 en D1 een kleurwaarde krijgen die gekoppeld is aan de kolom 'status' in de database. Dus als de een artikelnummer de status 'in bezit' heeft, moeten de cellen groen worden. Dat is het :d

Selecteer de cellen B2: D304.
Ga naar Menu Start → Voorwaardelijke opmaak → nieuwe regel → een formule gebruiken....
Vul in bij 'Waarden opmaken waarvoor deze formule geldt:'.
Code:
=$N2="In bezit"

Kleurtje toevoegen bij 'opmaak'.

Zoals in het bericht van Plongske, zo wil ik het hebben inderdaad.

Als ik het dus goed begrijp is er geen andere optie dan de status overnemen in de werkbladen samenstellingen en die vervolgens op verbergen zetten?
Het 'onthouden' van de status uit een ander werkblad en obv dat gegeven markeren, kan excel niet?

Laatst bewerkt:
Ik heb zelf nog even verder geëxperimenteerd. In het werkblad SST GRT heb ik de kolommen met de status in de kolom AD en AC geplaatst. Het lijkt mij mogelijk om de formule die de status laat zien, in de formule toe te voegen van de voorwaardelijke opmaak. Ik heb daarom deze formule eerst gebouwd in kolom AF. Deze werkt, maar wanneer ik hem invoer in voorwaardelijke opmaak, krijg ik een foutmelding.

Weet iemand hoe dit kan en misschien zelfs een oplossing?

Bekijk bijlage Materieeloverzicht V1.3.xlsx

Top jongens. Het werkt helemaal zoals ik het in mijn hoofd had. Erg blij mee anders had de nieuwe opzet veel minder waarde tot geen zin.
Bedankt!

Kon niet lang duren natuurlijk, maar wat voor de SST GRT geldt, geldt voor de SST GGT ook. Dus ik dacht ik vul achter het gebied waarvoor de opmaak geldt, gewoon EN/&/+ en dan het gebied in waar het betrekking op heeft in SST GGT, maar dit werkt niet. Kan dit niet en moet ik alle regels gewoon opnieuw invoeren voor SST GGT of weet ik weer iets niet wat jullie wel weten?

Daan
Bekijk bijlage Materieeloverzicht V1.4.xlsx

Je zal helaas voor ieder blad die opmaak moeten maken.
Een voorwaardelijke opmaak werkt enkel in het werkblad waarin ze gemaakt is.

Bekijk bijlage Materieeloverzicht V1.4.xlsx

Ik ben de opzet van de werkbladen SST XXX aan het wijzigen. In plaats van de treinen verticaal weer te geven, ga ik ze horizontaal zetten. Dat heeft simpelweg een aantal voordelen.
Echter, nu zit ik met het volgende probleem: In werkblad SST GRT 1 en SST GRT 3 (zie Y7) werkt de voorwaardelijke opmaak prima. In SST GRT 2 niet. Dit komt, zo ben ik achter gekomen, omdat ik de formules rechtsonder heb vastgepakt en verlengd naar onder om te zorgen dat excel voor iedere trein zijn eigen formule maakte. Ik had namelijk geen zin om 50 keer die letters en ijfers in elke voorwaardelijke formule te veranderen. Echter als je een formule die de voorwaardelijke opmaakt toebehoort rechtsonder beetpakt en verlengd, werkt de voorwaardelijke opmaak niet meer.

Wie weet hoe dit kan en hoe ik dit oplos?

Bijlagen

Haha. De opzet waar ik het nu over heb is het verticaal vs horizontaal plaatsen van de samenstellingen. De opzet in jouw citaat betreft het werken met een database, waarbij ik alleen de nummers invul waarna excel vervolgens de rest van de gegevens laadt.

Ik heb de VO aangepast voor de eerste 2 reeksen.
Als je gedefinieerde namen gebruikt wil je er dan op letten dat deze een unieke naam hebben? Zo stond de naam Status reeds 4 maal in de lijst met gedefinieerde namen. Alsook enkele andere. Ik heb ze allemaal verwijderd.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan