• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Voorwaardelijke opmaak volgt niet precies meer

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dukkel

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
17 feb 2016
Besturingssysteem
Win11 (25H2) Prof NL
Office versie
Office365
Hallo allemaal

In mijn Database MKO is de datum voorwaardelijk opgemaakt. Daarmee bedoel ik: De datum cel behoort te verkleuren zolang die nog in de 'toekomst ligt'
Daarom heb ik de Datum cel het commando meegegeven:

Voorwaardelijke Opmaak | Markeringsregels voor Cellen | Groter dan | Cellen opmaken die Groter Zijn Dan :
B.v. 29-11-23 14:30 uur, die krijgen de Gele opvulling met Donker Gele Tekst

Alleen, nu blijven de onderstaande cellen die dus al in het 'Verleden liggen', zoals
29-11-23 14:30
01-12-23 11:25
03-12-23 10:50
04-12-23 10:30
ook allemaal in de Gele opvulling met Donker Gele Tekst staan
Wat hen ik fout gedaan?

Met vriendelijke Groet
Dukkel

voorbeeld bestand vergeten?
en een vaste datum en tijd werkt niet, dat zal dynamisch moeten zijn
je zult dan iets als vandaag of nu moeten gebruiken bij VO

Bedoel je dit?

Bijlagen

Hallo Peter59
Ja, idd.
Maar zo heb ik het ook gedaan, maar kennelijk is er toch iets mis.
Want zie database, de datum wordt slechts t/m 6-10-23 correct bijgewerkt
Wat heb ik verkeerd gedaan?

Bijlagen

Je hebt het over de MKO database.
Is dat nog een tabel?
Als dat zo is dan dient die kolom apart geselecteerd te worden en niet een enkele cel en dan, zie afbeelding.Schermafbeelding 2023-12-06 211735.png

er staan tig van die "rommel"-voorwaardelijke opmaken in je listkolom "Data" waarvan vermoedelijk x dubbels, dus dan moet je even grote schoonmaak doen en enkel die overhouden die "nuttig" zijn. Dus deze redelijk basic macro (mag je niet gebruiken voor moeilijker VO's) even laten lopen, dan hou je enkel die VO's over die in A3 gelden en die kopieer hij dan over de rest van de listkolom. Dan kijk je die VO's even na, geen probleem het zijn er maar 3 meer en die ene "vreemde eend", die verwijder je handmatig. Daarna bekijk je kritisch de laatste 2. Klaar is Kees.

CSS:
Sub VO_opruimen()
     Dim c     As Range
     On Error Resume Next
     Set c = Range("TBL.JAN_2023ALLES").ListObject.ListColumns("Datum").DataBodyRange     'je listcolumn "datum"
     On Error GoTo 0
     If c Is Nothing Then Exit Sub

With c
          If .Rows.Count > 2 Then .Offset(1).Resize(.Rows.Count - 1).FormatConditions.Delete     'verwijder alle rommel en houdt enkel die van de 1e cel over
          For i = 1 To .Cells(1).FormatConditions.Count     'alle VO's van de 1e cel aflopen
               .Cells(1).FormatConditions(i).ModifyAppliesToRange c     'toepassen op de ganse listcolumn
          Next
     End With
End Sub

Laatst bewerkt:
Hallo @peter59 en @cow18
Na correctie werkt MKO nu weer prima.
(Ik heb n.l. eerst in de eerste kolom alle regels gewist, n daarna een nieuwe regel ingebracht)
Ik denk inderdaad dat er hiervoor veel Rommel in die kolom is ingeslopen, alleen ik ben nog te huiverig om de regels van Cow18 toe te passen
Idd beide heren worden bedankt.

Je kan hetzelfde handmatig naspelen en als ik je commentaar van hierboven lees, dan was je nog iets radicaler, je hebt er alles uitgesloopt.

Nou ja, alles....
Nee, ik heb alle Regels gewist, dus niet de Celeigenschappen.
En daarna de Voorwaardelijke opmaak opnieuw ingesteld.
Dat alles nadat ik natuurlijk eerst een kopieetje had gemaakt. 😃

If .Rows.Count > 2 Then .Offset(1).Resize(.Rows.Count - 1).FormatConditions.Delete
wil zeggen wissen van alle voorwaardelijke opmaken uit die ene "data"-kolom, behalve voor die eerste cell.
Verder doet die macro niets aan de celeigenschappen.
In de daarop volgende Loop woden de VO's van die ene cel dan gekopieerd naar alle andere cellen van die kolom.

Laat ons zeggen, dat je koudwatervrees van het ongekende had.

Ja, dát klopt helemaal.
Maar al doende leert men

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan