• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Voorwaardelijke opmaak voor elke 2e rij

Status
Niet open voor verdere reacties.

formule

Gebruiker
Lid geworden
25 mei 2016
Berichten
37
Goedemiddag,

Ik probeer de rijen tussen cellen met een specifieke waarde op te maken

Zie voorbeeld bestandje


  1. Welke rijen zichtbaar zijn wordt bepaald door de invoer in velden M1 en P1
  2. In principe krijgt elke 2e rij vanaf de 1e zichtbare rij een rand onder
  3. Tenzij er op een rij een X in kolom B wordt ingevoerd, rijen met een x krijgen een rand boven en onder
  4. dus tussen twee rijen met een X in kolom B krijgt elke 2e rij een rand onder



Het kan dus ook voorkomen dat er meerdere Xen onder elkaar staan

Elke rij met een x een rand boven en onder geven is me gelukt, ik loop vast met de verdeling tussen de x en (of als er helemaal geen x is)

Hoop dat het zou duidelijk is

Alvast bedankt voor het meedenken!
 

Bijlagen

  • Test voorwaardelijke opmaak.xlsm
    18 KB · Weergaven: 17
Laatst bewerkt:
En wat is van die voorwaardelijke opmaak het voordeel ?
 
Hallo snb

Dank voor je reactie

De voorwaardelijke opmaak is in 1e instantie bedoeld als visueel hulpmiddel

Er komen nog enkele vervolgstappen na deze voorwaardelijke opmaak. Deze wilde ik later, als ik er zelf niet uit kom, voorleggen. Maar hieronder alvast een beknopte uitleg:

In kolom 3 zullen afrondingen van berekende waardes komen

kolom 4 zal het verschil, de afwijking, tonen van de afgeronde en de berekende waarde

kolom 5 toont een alternatieve afgeronde waarde

Elke rij met een X in kolom B kan zijn eigen waarde hebben

De rijen daartussen (of alle rijen indien er nergens een X is ingevuld) moeten steeds in paren van 2 dezelfde afgeronde waarde hebben

Mocht er daar een maatwijziging zijn berekend, dan moet er aan de hand van de afwijkingen en alternatieve maten bepaald worden welke van de twee er gewijzigd moet worden in de alternatieve maat zodat beiden dezelfde maat hebben

Ik was eigenlijk van plan dit in een uitgebreider bestand voor te leggen nadat ik zelf verder was gaan puzzelen na oplossing van de voorwaardelijke opmaak

Als je wilt dat ik bovenstaande in een voorbeeld zet dan zal ik dat doen

Cheers
 
ik denk dat je er verstandig aan doet de gegevens die je nu in 2 'bij elkaar horende' rijen hebt staan in 1 rij te integreren.
Dat komt beter overeen met de basisstruktuur van een Excel werkblad en een Excel-tabel.
Een voorbeeldbestand is immer handig.
 
Dit alles heeft betrekking op fysieke situaties die per geval kan verschillen. Daarom moet mijn excel flexibel zijn.

Elke situatie heeft een eigen aantal rijen en ook het aantal Xen en in welke rijen die staan verschilt van helemaal geen X tot een X op elke rij. Als Xen niet direct onder elkaar staan, zal er wel altijd een even aantal rijen tussen zitten.
Ik bereken per rij een optimale, theoretische waarde die vervolgens wordt afgerond naar bestaande fysieke afmetingen.

Om zo dicht mogelijk bij de optimale situatie te komen bereken ik de afwijking en alternatieve maat die gebruikt worden wanneer er een maatwijziging is berekend waar dat fysiek niet mogelijk is (aangegeven door de Xen)


Ik heb een wat uitgebreider voorbeeldje gemaakt, zie bestand:

De X in rij 1 levert geen probleem op, er hoeft niets te wijzigen

De X in rij 18 betekend dat de waardes in kolom C op rij 19 en 20 hetzelfde moeten worden. Je zou de 3 op rij 19 in een 4 (zie alternatieve maat in kolom E) kunnen wijzigen, of van de 4 op rij 20 een 3 kunnen maken. Echter heeft rij 20 de grotere afwijking (4% ipv 3% voor rij 19), dus moet die worden gewijzigd. In dit geval wordt de 4 in cel C21 dus gewijzigd in een 3.

Ook de X op rij 39 maakt dat er iets moet gebeuren (rij 40 en 41 moeten dezelfde waarde in kolom C krijgen). Hier zou cel C41 van 8 naar 7 worden aangepast (40% afwijking voor rij 41 tov 12% voor rij 40)

En op dezelfde manier zal cel C50 van 8 naar 9 worden aangepast


Misschien doe ik wat omslachtig door elke stap in aparte kolommen weer te geven, maar dat houdt het voor mij overzichtelijk

Cheers
 

Bijlagen

  • Test voorwaardelijke opmaak 2.xlsm
    19 KB · Weergaven: 16
Laatst bewerkt:
Ik kan er geen touw aan vastknopen.
 
In het kort

Kolom C moet steeds in 2 opeenvolgende rijen dezelfde waardes hebben

Een rij met een X mag daarvan afwijken
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan