• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Voorwaardelijke opmaak Weekenden en Feestdagen

Status
Niet open voor verdere reacties.

ExcelNPC

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
30 okt 2024
Hallo allemaal,

Ik ben druk bezig om een rooster in Excel te maken, waarin roostervrije dagen en verlofdagen verwerkt worden maar ook waar een taakverdeling instaat.
Ik heb de cellen zo ingedeeld dat per deelnemer een rij zichtbaar is voor wel of niet aanwezig en daaronder een rij per dag met 2 cellen waarin 2 taken aangevuld kunnen worden.
Nu wil ik graag de zaterdagen en zondagen automatisch donkergrijs hebben en ik wil automatisch de feestdagen markeren.
Nu loop ik tegen het probleem aan dat Excel niet alle cellen markeert of juist cellen markeert die hij niet moet markeren.
Maandag 1 januari heeft hij netjes gepakt als feestdag, echter heeft hij door het hele rooster gemarkeert.
Rooster Excel.PNG

Ik heb een kopie van het bestand toegevoegd in de hoop dat jullie mij hiermee verder kunnen helpen.
Alvast heel erg bedankt!

Groetjes,
Erin

Bijlagen

=COUNTIF(Feestdagen;Jan!D$8)>0
=AANTAL.ALS(Feestdagen;Jan!D$8)>0
Probeer het eens met deze voorwaardelijke opmaak formule.

Er wordt wel gezegd door de bomen zie je het bos niet meer maar dat geldt ook voor de kleuren.
Door de kleuren zie je de kleurtjes niet meer.
Probeer het aantal kleurtjes te beperken dat bevordert de leesbaarheid.
Dit doet pijn aan mijn ogen, maar dat zal dan wel aan mijn leeftijd liggen.

Laatst bewerkt:
@popipipo Dank je wel!
Dit onderdeel is nu goed gelukt. En thanx voor de tip met de kleurtjes, ik zal hier mee aan de slag gaan zodat het wat rustiger overkomt.
Zoals in onderstaande afbeelding te zien is, blijven er toch nog cellen wit, die mijn inziens mee hadden moeten kleuren met het "roze van de feestdagen" en het "blauw van de weekenden".
Is hier ook een oplossing voor?

Gelukt.PNG

Een paar aanpassingen:
Alle VO eerst verwijderd want het kon met wat minder regels.
Regels 'DAGEN' en 'DATUM' gecombineerd om jou probleem op te lossen
Samengevoegde cellen in bovenste regel verwijderd
En dus de VO aangepast voor de bovenste regel

Bijlagen

@popipipo
Snap niet waarom jij 2 x de zelfde vo hebt gemaakt met andere kleur.
Er staat niks in het vb dat er 2 kleuren nodig zijn.
En uw cellen zijn niet samen gevoegd. Bv bij cel g10 voor code o kies dan word cel f10 ook gekleurd. En is voor alle cellen zo.

De VO zijn niet exact gelijk.
Het bereik en de voorwaarden zijn verschillend.

Dan horen we dat wel van Erin

De bedoeling is dat de cellen in rij 8,10,12,14,16,18 en 20/ kolom D t/m BM inderdaad per datum zijn samengevoegd. VO wil ik niet in verschillende kleuren. Maar dit is zo weer aan te passen zoals ik het zelf wil hebben qua kleurensamenstelling.
Wanneer bovenstaande cellen zijn samengevoegd, is het dan ook mogelijk wanneer de VO van 1 van die cellen is ingevuld bv met: RV, dat de cellen eronder geblokkeerd worden? Dus ik vul bij G8 in: RV, dan wordt F9 en G9 geblokkeerd om in te kunnen vullen

Samengevoegde cellen vormt zoals je ook hier wilt vaak voor problemen (afbeelding in #3)
Daarom had ik ze hier verwijderd en een dubbele VO ingezet.

Dus ik vul bij G8 in: RV, dan wordt F9 en G9 geblokkeerd om in te kunnen vullen

Waarom wil je 2 rijen als je er toch maar 1 wilt hebben ingevuld?

De bovenste rij geeft aan of iemand aan het werk is of niet. De onderste rij geeft weer of iemand bv telefoondienst heeft. Dus als de bovenste rij is ingevuld met RV(roostervrij) kunnen in de rij daaronder geen taken ingevuld worden

Ik zou het in 1 rij zetten en roostervrij ook als een 'taak' definiëren.
Misschien zie dit als nadeel maar het heeft veel meer voordelen ivm voorwaardelijke opmaak en regels, geen samengevoegde cellen die altijd problemen opleveren en regels maken zodat de 2e rij niet ingevuld kan worden.
Het is altijd een probleem bij iets nieuws je ziet wel het ene nadeel maar niet de 10 voordelen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan