• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Voorwaardelijke opmaak

Status
Niet open voor verdere reacties.

Herculesds

Gebruiker
Lid geworden
16 okt 2005
Ik ben op dit moment een budget aan het maken voor me zelf.

1 blad waar alle uitgaven en inkomsten op staan, en 1 blad typ ik me werkuren in.

Bij de werkuren laat ik alles optellen, en automatisch me loon berekenen (en dat getal wijst ook weer naar het blad waar alle inkomsten en uitgaven op staan)

Nu wil ik dat ALS dat getal (me loon) genoeg is om weer in de "plus" te staan dat dat getal groen word oid.

Op dat blad waar alle inkomsten en uitgaven staan staat ook een tabel "Geldtekort/-overschot"

Welke formule / Voorwaardelijke opmaak moet ik gebruiken?
Hopelijk kan iemand mij helpen!

gr. Marko

p.s zie ook de bijlage

Bijlagen

• bestand.JPG
    bestand.JPG
    72,2 KB · Weergaven: 76
Laatst bewerkt:
Ga op de cel staan waarvoor de voorwaardelijke opmaak geldt.
Klik "Opmaak" en dan "Voorwaardelijke opmaak".
Voer de criteria in, en klik vervolgens op het knopje "Opmaak".
Kies de kleur, lettertype etc.

Zie ook bijgaand document.
Cel A3 je uren
Cel B3 je uurprijs
Cel C3 je loon.

Wijzig A3 in 10 gewerkte uren.
C3 komt nu onder de € 400,- en wordt rood.

Wijzig A3 in 20 gewerkte uren.
C3 komt nu tussen de € 400,- en € 500,- en wordt groen.

Wijzig A3 in 30 gewerkte uren.
C3 komt nu boven de € 500,- en wordt paars. (Teveel loon :p)

Selecteer cel C3.
Klik "Opmaak" en dan "Voorwaardelijke opmaak".
Zie mijn gebruikte criteria.

Laatst bewerkt:
2003
Deze voorwaarden kun je ook aan een cel knopen waar een formule in staat. Of in de voorwaarde een vaste waarde zetten.
Of laten checken met de waarde van een (verborgen) cel.

Ik geef alleen de werking van de voorwaardelijke opmaak weer.

Laatst bewerkt:
Sja, ik zou wel willen, maar....... (bijlage)

Laatst bewerkt:
Tja, is wel een excel bestand, maar voor 2007.

Helaas is even opslaan als .xls (excel 2003 en er voor) niet mogelijk aangezien er zaken in zitten die alleen in de 2007 werken.

Wat je zoekt is inderdaad 'Voorwaardelijke opmaak' en in Excel 2007 zit dat onder Stijlen.
Onderdeel van het Start menu.

screenhunter136rg0.jpg

N.b. ga wel eerst in de cel staan waar de voorwaardelijke opmaak op wilt toepassen.

Kies de 2e optie 'Alleen cellen opmaken met' en maak 2 of 3 (zoals in mijn voorbeeld) regels aan.
Onder 'Regels beheren' kan je e.a. na kijken en/of aanpassen.

screenhunter138gk3.jpg

P.s. Vanuit het proberen merk ik dat het eigenlijk het handigste is om direct naar 'Regels beheren' te gaan en e.a. daar in te regelen.

Laatst bewerkt:
Nog even een aanvulling.

In Excel 2003 en er voor kon je maximaal 3 mogelijkheden opgeven.
In Excel 2007 meer (geen idee of er een limiet is), maar je moet dan wel letten op de volgorde.
Dit werkt:
screenhunter139pg5.jpg

Maar stel dat regels 1 en 2 naar beneden verplaatst worden, de cel wordt dan bij een getal groter dan 0 groen, die regel is waar en ondanks de optie 'Stopen indien waar' bij mij uit staat (vinkje er naast) werkt dit dus niet...bij mij wordt er in ieder geval niet verder gecontroleerd door Excel.
Ik zou in dit voorbeeld een paars veld verwachten.

Iets om goed op te letten dus.
screenhunter140pj7.jpg

"Bugje in excel 2007?!"

Laatst bewerkt:
@ Paul-RT,

Misschien moet er voor excel 2007 vragen er een apart Sub-forum komen.
N.b. voor Word 2007 vragen mogelijk ook.

De extra mogelijkheden + ander file formaat maken de verschillen zo groot tussen de 2003 en 2007 versie dat een eigen sub-forum vermoedelijk de enige oplossing is om niet bij elke nieuwe vraag weer dit probleem 'welke versie gebruik je' gesteld te krijgen.

Maar wat je nu weergeeft met die voorwaardelijke opmaak, is dat de cel nooit rood kan worden. Omdat ik niet - zoveel uur werk...

Hij moest rood worden als cel L5 van Persoonlijk budget lager is dan 0,00

Of is dit simpel weg niet te maken?

Ik heb zelf ECDL gehaald een maandje terug, dus ik snap aardig wat van exel (2003)

En het is idd handig om na het subforum "Microsoft Office" een keuze te maken voor 2003 of 2007

Laatst bewerkt:
Het is inmiddels gelukt!

Ik moest bij Voorwaardelijke opmaak dit doen:

=nov>0 (groen)
=nov=0 (geel)
=nov<0 (rood)

en dat is dan van toepassing op cel J5

Gr. Marko

Het is inmiddels gelukt!

Ik moest bij Voorwaardelijke opmaak dit doen:

=nov>0 (groen)
=nov=0 (geel)
=nov<0 (rood)

en dat is dan van toepassing op cel J5

Dit is niet nodig. Als je de standaardkleur van de cel al op bv. groen of geel of rood zet, dan heb je 1 voorwaarde minder.

Wigi

Altijd mooi als mensen het met een beetje hulp uiteindelijk zelf op kunnen lossen. :thumb:

Jup ik zal t ff duidelijk uitleggen, voor de mensen die t eventueel ook nodig hebben:

Die cel die aangeeft als ik genoeg gewerkt heb om weer groen te staan (Cel J5), heeft deze voorwaardelijke opmaak:

=nov>0 (groen)
=nov=0 (geel)
=nov<0 (rood)

en de cel waar het bedrag op komst (Cel L5, Werkblad Persoonlijk Budget) (inkomsten min uitgaven) heeft de naam nov.

En nu werkt het.

Het bedrag word/blijft rood als ik te weinig heb gewerkt, en groen als ik genoeg heb gewerkt. En geel als het precies goed is!

Groeten,

Marko

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan