• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Voorwaardelijke opmaak

Status
Niet open voor verdere reacties.

frans kooijman

Gebruiker
Lid geworden
22 apr 2008
Hi,
Misschien een rare vraag, maar als ik een formule in voorwaardelijke opmaak
zet en later in het Excel bestand regels verwijder of toevoeg, dan komen er
in de Voorwaardelijke opmaak extra formule regels bij. Uiteraard dezelfde formule
maar nieuwe celregels waar de formule betrekking op heeft.

Alle VO- formules blijven perfect werken, niet echt een probleem dus, maar als
ik na verloop van tijd de VO open, dan staan daar talloze regels met dezelfde
formule.

Kan ik in de VO dat voorkomen, dus de regels vastzetten, zodat het niet
continu aangevuld wordt als ik een rij in Excel toevoeg of verwijder.

Iedere keer de VO opschonen is best wel even werk en bovendien vult het
daarna weer.

Frans

Waarschijnlijk wel. Maar als je niet meer informatie geeft dan alleen de vraag dan kan ik niet vertellen hoe. Dus een voorbeeldbestandje is zoals je weet altijd welkom.

Update met bijlagen

Beste VenA,

Dank alvast!
Ik heb 4 bestandjes bijgesloten.
VO1 met VO1-A. In VO1-A de screenshot van kolom B, van voorwaardelijke opmaak. Keurig 1 regel.
Vervolgens heb ik in het bestand een paar regels verwijderd en een paar regels toegevoegd en in kolom A bij de toegevoegde regels de waarde "1" in gezet.
Zie VO2.
Maar als ik dan in de voorwaardelijke opmaak kijk (zie screenshot in bestand VO2-A), dan zijn daar allerlei regels toegevoegd.

De formule werkt wel, dat is het probleem niet. Maar ik moet in het echte bestand continu veel regels verwijderen en toevoegen en
op een gegeven moment is de VO niet meer hanteerbaar door de veelvoud aan regels, die allemaal hetzelfde doen.
Dan ga ik de VO handmatig opschonen, zodat het weer overzichtelijk wordt, maar dat is van korte duur.

Kan ik door iets vast te zetten of iets in Excel instellingen te wijzigen ervoor zorgen, dat de VO er als VO1-A blijft uitzien,
ook als ik talloze regels toevoeg of verwijder? (Uiteraard in het echte bestand heb ik A1:A1000 gedaan, zodat de regels
in het bereik vallen).

Frans

Bijlagen

• VO1.xlsx
    VO1.xlsx
    8,8 KB · Weergaven: 37
  • VO1-A.GIF
    VO1-A.GIF
    59,5 KB · Weergaven: 67
  • VO2.xlsx
    VO2.xlsx
    8,9 KB · Weergaven: 29
  • VO2-A.GIF
    VO2-A.GIF
    61,8 KB · Weergaven: 67
Ja, alleen heb ik in de celwaarden van kolom B al ingewikkelde formules staan, vandaar dat ik
met VO moet werken, die een kleurherkenning geven.

Dan was het een goed voorbeeldbestand. En de formule moet natuurlijk in de VO. Daar gaat de vraag toch over?

Ja, je hebt gelijk, ik had eigenlijk in VO1-A en VO2-A een andere formule in kolom B moeten zetten.
Maar de formule staat voor de celkleuring staat wel goed in VO.

Frans

Maak gebruik van een naam voor een bereik.
Dan heb je er geen last van.

...Klinkt ideaal. Probeer dit te doen. Naam geven aan bereik is gelukt, maar
hoe verwijs ik in de VO naar dit bereik? Kun je aan de hand van de bijlage VO1 of VO2 een voorbeeld geven in
voorwaardelijke opmaak?

Veel dank!!

Frans

Toch nog een vraag

...Toch nog een vraag....
Het lukt perfect voor verwijzing naar kolom A met een naam van bereik ( in dit geval "test").
Maar eigenlijk wil ik ook voor kolom B voor bepaalde waarden de cellen laten kleuren.
Dat gaat prima als ik het bereik in VO specificeer =(B1:B16)="Ja" , maar dan heb ik weer
dat er allerlei regels in VO komen, zodra ik rijen verwijder of toevoeg in het bestand (waar ik deze topic mee begon).

Dus ik dacht: OK, ik geef een naam aan bereik B1:B16, bv testB en zet in VO de formule:
=testB="Ja" .... maar dat werkt dus niet.

Enige idee waarom niet?

Zie VO3 bijlage. Cel B4 zou rood moeten kleuren. Gebeurt wel als ik in VO testB vervang door b1:b16
maar ik wil juist de naam bereik erin hebben.

Frans

Bijlagen

Via CTRL F3 kom je in de name manager.
Daar zie je hoe het naambereik precies is gedefinieerd.
Kijk daarbij eens goed naar de $-tekens.

Ik kan je het wel precies uitleggen maar door het zelf goed uit te pluizen leer je meer.
Kom je er echt niet uit vraag dan gerust.

Succes

...Gelukt. Ja de truc zat 'm in $. Die heb ik weggelaten in de name manager
en dan werkt het wel...

Veel dank dat je me op het juiste spoor gebracht heb. Redelijk nieuw gebied voor me
maar zoals je zegt, flink pluizen dan zie je het wel.

Item kan nu echt gesloten worden.

Frans

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan