• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Voorwaardelijke opmaak

Status
Niet open voor verdere reacties.

jefry1987

Gebruiker
Lid geworden
30 okt 2017
Hallo,

Ik ben bezig met het maken van een dokplanning voor het bedrijf waarvoor ik werk. Ik wil het mezelf alleen nog makkelijker maken door een voorwaardelijke opmaak in combinatie met een formule over de tabbladen heen te gooien.
Zo heb ik bijvoorbeeld een voorwaardelijke opmaak in kolommen C en I, wanneer ik een dubbele zone plan, dan kleurt deze lichtrood.

Ik wil dan nu ook een voorwaardelijke opmaak die aangeeft wanneer ik te veel routes in korte tijd plan op 1 deur. De chauffeurs hebben namelijk een laadtijd van 1 uur, dus ik wil dan dat een cel rood word wanneer ik binnen dat uur nog een route plan. Deze voorwaardelijke opmaak wil ik over de kolommen O, T en Y op de tabbladen maandag t/m zaterdag. Dit wil ik dan wel gekoppeld hebben aan alle deuren. Ik heb bijvoorbeeld op de maandag in de 200/300 routes, 3 routes gepland staan op deur 27. 1 route om 10:45 uur, 1 route om 11:45 uur en 1 om 13:00 uur. Stel dan dus dat ik een route om 12:00 uur zou plannen op diezelfde deur, dan wil ik dat die cel rood kleurt, samen met de routevan 11:45 uur.

Ik hoop dat het verhaal zo een beetje duidelijk over komt. Mochten er vragen zijn dan hoor ik die graag.

Bijlagen

Ik vind het een totaal onoverzichtelijk bestand. Je hebt over een laadtijd van 1 uur bedoel je hiermee de duur van het laden? In de kolomkoppen staat ook Laadtijd. Bedoel je hiermee het tijdstip dat er met laden begonnen moet worden? Deuren als kolomkop impliceert dat er bij meerdere deuren geladen kan worden. Reduceert dit de tijd van bv 1 uur naar 0,5 uur? Is de deur een uniek item waar dus maar 1 wagen geladen kan worden? Wat maakt het onderscheid tussen de 200/300 en 100 routes als ze voor dezelfde deur staan? Waarom staan er drie blokken met dezelfde gegevens achter elkaar? Voer je de data onder 'Deuren' handmatig in? Als dit zo is waarom gebruik je dan geen datavalidatie? Dus meer vragen dan een oplossing:d

Ik ben het eens met het feit dat het een nog heel onoverzichtelijk bestand is, helemaal voor degen die niet weten waar de data over gaan.

Sinds kort neem ik de taken van degene die voorheen de dokplanningen regelde over en probeer ik voor mezelf hier een makkelijke werkwijze in te vinden. Hij heeft me getoond welke bestanden ik moet lezen en waar ik de data vandaan moet halen, maar voor zover ik kon zien had hij er verder geen logica in.

Hij werkte vanuit de gegevens op blad 1. De enige gegevens die ik daar uit haal zijn: de routes, starttijd route (is dus het moment waarop een chauffeur gaat laden en de belading (ook wel EQ). In blad 1 vind je de gegevens van de hele week, dus maandag t/m zaterdag van zowel de 100, als de 200/300 routes. Deze onderverdeling 100 en 200/300 heeft met besteltijden van de klant te maken. 200/300 heeft een besteltijd tot max 12:00 uur en deze routes worden in de ochtend vanaf 7:00 tot ongeveer 12:00 uur verzameld en gaan dezelfde dag nog weg naar de klant. De 100 routes worden daarna verzameld tot ongeveer 17:00 uur en gaan in de nacht pas weg, vandaar dus de onderverdeling. Een route bestaat uit 5 cijfers en start altijd met een 3, het tweede cijfer geeft de dag aan. 1 staat voor maandag, 2 voor dinsdag, 3 voor woensdag, etc. Het 3e cijfer geeft aan of het een 100, 200 of 300 route is. 1 is dus een 100 route, 2 een 200 route, 3 een 300 route. Voorbeeld: route 33128 is een 100 route op de woensdag en 31302 is een 300 route op de maandag.

Voor zowel de 100 als de 200/300 routes moet ik een dokplanning maken over de beschikbare uitzetzones, waarbij dus onderscheid word gemaakt in de 100 en in de 200/300 samen. De beschikbare zones heb ik dan op de tabbladen maandag t/m zaterdag in een tabel verwerkt. In kolom A vind je alle 200 en 300 routes, wanneer ik in kolom C een zone typ, dan komt de laadtijd automatisch in het tabel te staan. Tevens kleurt een cel rood wanneer ik een zone dubbel intyp, zodat ik niet dubbel op een zone kan plannen. De deuren typ ik handmatig in het tabel in. In principe is een deur niet gekoppeld aan een zone, maar kijk ik welke deur er op dat moment het meest logisch om op te laden.

Laadtijd voor een chauffeur bedraagt altijd een uur, dus er worden meerdere routes op een dag via dezelfde deur geladen. Om dus te voorkomen dat ik de routes te kort achter elkaar op dezelfde deur plan, zou ik er een voorwaardelijke opmaak achter willen zetten, indien mogelijk. Andere suggesties mogen uiteraard ook.

Hopende hiermee het verhaal een beetje verduidelijkt te hebben. Mochten er nog steeds vragen zijn, dan hoor ik die graag.

Suggesties om het bestand overzichtelijker en gebruiksvriendelijker te maken zijn overigens ook welkom!

Ik begrijp het begrip zone in deze vraag niet. Het enige wat van belang is zijn de deuren toch? In Blad1 staan de starttijden per route dan lijkt het mij ook niet relevant of het om een 100 of 200/300 route gaat. Het gaat toch om het niet dubbel plannen op een bepaalde deur? Hoe bepaal je op welk moment een deur het meest logisch is om te laden? Als je een 24/6 planning hebt dan kan je beter met datums werken. Hoe voorkom je nu dat je op maandag om 23:45 een wagen inplant voor deur 1 en voor dezelfde deur op dinsdag om 00:15 uur? Wat X-dock, Plein en Hal-A zijn is ook nergens te vinden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan