• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Voorwaardelijke opmaak

Status
Niet open voor verdere reacties.

tshw3

Gebruiker
Lid geworden
19 mei 2017
Beste helpmij leden,

Het is weer zover, ik heb voor mijn gevoel alles geprobeerd maar krijg het niet voor elkaar.

Ik zou graag door middel van voorwaardelijke opmaak een rij in een tabel willen vullen.
Dit klinkt natuurlijk vrij simpel en op internet is er ook erg veel over te vinden, voor mijn gevoel ook allemaal geprobeerd.

Echter zou ik graag willen dat waarde x gevonden wordt in een vierkant vak (bijvoorbeeld L16 tot en met P25) als de waarde x voorkomt vul dan in de andere tabel de rij die waarde x heeft met een kleur.
In het voorbeeld bestand heb ik gepoogd om dit te verduidelijken.

Wat lukt mij wel is een tabel kleuren op basis van één waarde echter is dit dus geen 'vak'.

Wie zou mij kunnen helpen?

Laatst bewerkt:
Wat lukt mij wel is een tabel kleuren op basis van één waarde echter is dit dus geen 'vak'.Bekijk bijlage 363953
Dat vraag ik me af, of je dat gelukt is. Want waarom zie ik dat dan niet terug in je bestand? Dar zit geen enkele VO regel in.
Dit klinkt natuurlijk vrij simpel en op internet is er ook erg veel over te vinden, voor mijn gevoel ook allemaal geprobeerd.Bekijk bijlage 363953
Dus wat heb je allemaal al geprobeerd, en wat zijn dan die bronnen die je op internet hebt geraadpleegd? Bij mijn weten kun je met VO namelijk niet zomaar een getal zoeken in een tabel. En doe je dat dus op basis van de waarde uit een individuele cel. Met VBA? PoC (Piece of Cake) :).

Goedemiddag AccesGuru,

Wellicht verwoord ik mij verkeerd, dit heb ik inmiddels al werkend.
Dus op basis van het aantal gevulde velden van na 12:00 en tot 12:00 wordt in kolom c een optelling gedaan:

EDIT 2: wat verdere toelichting:
Het gaat dus om een planning, zijn er 6 'cijfers' ingepland tussen 12:00 en 12:00 dan is het groen, meer dan 6 is rood en bij minder is er nog ruimte.

en vervolgens met voorwaardelijke opmaak een bepaalde rij gevuld:

Ongetwijfeld dat het efficiënter kan, alleen dit werkt :-).

Deze cijfertjes slaan weer op klantnamen op een ander tablad, het zou dus mooi zijn dat als ik bijvoorbeeld klant 10 heb gepland dat in de tabel op tabblad x deze rij ook meekleurd zodat ik weet, het staat ingepland.
Het liefst zou ik VBA willen voorkomen en het puur met formules doen (indien mogelijk natuurlijk).

Wat betreft de opmerking over voorwaardelijke opmaak in een tabel, deze kan ik helaas niet in 1.2.3. meer terugvinden maar volgensmij heb ik dat vandaag echt op een bepaald moment voor elkaar gekregen.
Wat betreft je vraag over welke sites ik heb geraadpleegd, met name youtube videos en online bronnen om hetgeen voor elkaar te krijgen wat je in bovenstaande foto's ziet. Vervolgens heb ik een vergelijkbaar scenario in het voorbeeld document gezet en was mijn gedachten dat ik het dan zelf wel met een ander tabblad etc. werkend krijg.

EDIT:
Toch nog even verder over jouw opmerking, dit is een bron van Microsoft:
https://support.microsoft.com/nl-nl...markeren-fed60dfa-1d3f-4e13-9ecb-f1951ff89d7f

Dus ik wil zoeken naar een waarde buiten de tabel, of het voorkomt. Alleen dat is dus niet mogelijk met alleen een formule?

Laatst bewerkt:
voor excel 365 : zie tabel1
deze staat in de voorwaardelijke opmaak:
Code:
=VIND.SPEC(" "&$A2&" "; ARRAYTOTEXT(" "&($K$4:$P$12)&" "))

Bijlagen

Laatst bewerkt:
voor excel 365 : zie tabel1
deze staat in de voorwaardelijke opmaak:
Code:
=VIND.SPEC(" "&$A2&" "; ARRAYTOTEXT(" "&($K$4:$P$12)&" "))

Goedenavond Sylvester,

Ik heb inderdaad office365 en heel blij met jouw voorbeeld en natuurlijk dacht ik, dit ga ik wel even reproduceren naar mijn document echter krijg ik mijn verwijzing naar ander tabblad er niet in.
Zie onderstaand document, wat doe ik verkeerd:
Bekijk bijlage 363959

Het gaat dus om cel E4 tot en met AB30, en had het volgende geprobeerd:
=VIND.SPEC(" "&$klantenoverzicht!$B2&" "; ARRAYTOTEXT(" "&($E$4:$AB$30)&" "))

Maar blijf errors krijgen dat de formule niet goed is. Ook met =klantenoverzicht!$B2 geprobeerd echter geen succes.

Goedenavond Sylvester,

Ik moet nu even weg, ik kijk er in +/- 1.5 uur naar, dan ga ik het proberen :-).

Nogmaals dank.

Ik ben inmiddels ook weer terug van de sportschool, maar ik eet nu ondertussen echt mijn schoen op.... ik doe echt letterlijk exact dezelfde formule in eenzelfde document maar dan met gegevens. Echter kleurt er dan niets, als ik de data kopieer naar jouw document dan werkt het wel.... Heb je iets anders aangepast naast de voorwaardelijke opmaak? Ik kan het verschil namelijk niet vinden maar wil het wel heel graag snappen.

Wat ik ook niet begrijp in de formule is het volgende:
=VIND.SPEC(" "&$B2&" ";ARRAYTOTEXT(" "&TabelPlanning&" "))

Bovenstaand zou moeten verwijzen naar tabel planning E4 tot en met AB30 echter zie ik dat nergens terugkomen.
Volgensmij is dat de reden waarom ik het niet werkend krijg.

EDIT: Opgelost, Hoera. Je had ook nog in tabblad planning E4 tot en met AB30 een tabelnaam gegeven en dit is nodig om de ARRAYTOTEXT te laten werken. Weer wat geleerd.

Dank voor de hulp en fijne avond!

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan