• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Voorwaardelijke opmaak

• Onderwerp starter Onderwerp starter MrsA
  • Startdatum Startdatum
Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

MrsA

Gebruiker
Lid geworden
31 okt 2023
Besturingssysteem
Windows 10
Office versie
Office 2021 Prof Plus NL
In bijgevoegd bestand wil ik = of -uren per werknemer berekenen. Dat is gelukt.
Maar de voorwaardelijke opmaak is nogal omslachtig. Ik ben begonnen om per cel de opmaak te bepalen, maar ik vroeg me af of dat niet makkelijker kan.

Tabblad 1: contracturen per medewerker
Tabblad 2: gewerkte uren per week per medewerker
Tabblad 3: Aantal +/-uren per medewerker -> daar ligt mijn probleem
Resterende tabbladen zijn de overzichten per werknemer

Bijlagen

Even helemaal afgezien van de opzet van je document, dat kan héél veel beter:
=ALS('Gewerkte uren p. week'!B3-'Contracturen p. medewerker'!$B3<0;C.ABS('Gewerkte uren p. week'!B3-'Contracturen p. medewerker'!$B3);'Gewerkte uren p. week'!B3-'Contracturen p. medewerker'!$B3)
Dus als GewerkteUren - ContractUren < 0, dan neem je de absolute waarde. (C.ABS is voor complexe getallen, je zou hier ABS moeten gebruiken), de uitkomst is dus altijd positief. Dus met ABS(GewerkteUren-ContractUren) bereik je hetzelfde resultaat. Maar via voorwaardelijke opmaak wil je toch de negatieve overuren kunnen onderscheiden van de positieve overuren. Waarom niet gewoon het minteken laten staan en desnoods via voorwaardelijke opmaak de negatieve overuren onderscheiden van de positieve?

Even helemaal afgezien van de opzet van je document, dat kan héél veel beter: <- Ik sta open voor ideeën
=ALS('Gewerkte uren p. week'!B3-'Contracturen p. medewerker'!$B3<0;C.ABS('Gewerkte uren p. week'!B3-'Contracturen p. medewerker'!$B3);'Gewerkte uren p. week'!B3-'Contracturen p. medewerker'!$B3)
Dus als GewerkteUren - ContractUren < 0, dan neem je de absolute waarde. (C.ABS is voor complexe getallen, je zou hier ABS moeten gebruiken), de uitkomst is dus altijd positief. Dus met ABS(GewerkteUren-ContractUren) bereik je hetzelfde resultaat. Ik had ABS geprobeerd, maar kon daar toen niet mee rekenen. Heb ik, denk ik iets fout gedaan.

Maar via voorwaardelijke opmaak wil je toch de negatieve overuren kunnen onderscheiden van de positieve overuren. Waarom niet gewoon het minteken laten staan en desnoods via voorwaardelijke opmaak de negatieve overuren onderscheiden van de positieve? Als je met uu:mm rekent, kun je niet negatief uitkomen, want dan krijg je ######. Dus geen minteken. Dan moet dat via voorwaardelijke opmaak. En dan is mijn vraag: hoe doe je dat simpel i.p.v. iedere cel opnieuw een nieuwe regel.
AHulpje: hartelijk dank voor je reactie. Mijn probleem van voorwaardelijke opmaak is nog niet opgelost.
De vraag is: Kan dat simpel of dien ik iedere cel apart in te stellen?

Het kan heel simpel. zie bijlage. Geen werkblad per medewerker meer en mijns inziens kan werkblad Overuren er ook nog uit.

Bijlagen

Het kan heel simpel. zie bijlage. Geen werkblad per medewerker meer en mijns inziens kan werkblad Overuren er ook nog uit.
Met de werkblad urenoverzicht per werknemer kan ik wel wat mee.
Maar van de rest heb je het berekenen met uren en minuten eruit gehaald. Dan kom ik toch weer op mijn oorspronkelijke vraag uit.

Nou vooruit, al vereist rekenen met uren in de vorm van datums wel iets meer aandacht. Zie bijlage.

Bijlagen

Dank je wel.
Ik heb 'm nu zoals ik 'm wilde ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan