• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Voorwaarderlijk waarden uit tabel optellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Robert971

Gebruiker
Lid geworden
6 jul 2012
Beste,

Graag zou ik uit onderstaande TABEL1, o.b.v. 2 gekozen waarden in 2 andere Excel cellen bijv. Cel A2 (vervoermiddel) en A3 (plaats) het totale kostenbedrag in C4 automatisch willen bepalen.

Stel ik vul als gebruiker in (de volgende waarden):

A2 = Trein
A3 = Plaats3

Totale kostenbedrag (C4) geeft: 690
Dit totale kostenbedrag in C4 moet automatisch opgehaald worden uit de tabel m.b.v. een formule.

LET OP: alle waarden voor het gekozen Vervoermiddel 'Trein' in 'Plaats3' moeten worden opgeteld, dus niet alleen de eerste regel. De formule moet dus nagaan hoe vaak het Vervoermiddel Trein voorkomt in kolom 'Vervoermiddel' en de bijbehorende bedragen o.b.v. de gekozen plaats (Plaats3: 300+390) bij elkaar optellen(idem als bijv. vervoermiddel 'Bus' zou worden gekozen)

TABEL1

[TABLE="class: Grid, width: 500"]
[TR]
[TD]Vervoermiddel
[/TD]
[TD]Plaats1
[/TD]
[TD]Plaats2
[/TD]
[TD]Plaats3
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Trein
[/TD]
[TD]150
[/TD]
[TD]200
[/TD]
[TD]300
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Bus
[/TD]
[TD]600
[/TD]
[TD]500
[/TD]
[TD]400
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Trein
[/TD]
[TD]600
[/TD]
[TD]285
[/TD]
[TD]390
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Bus
[/TD]
[TD]325
[/TD]
[TD]255
[/TD]
[TD]195
[/TD]
[/TR]
[/TABLE]

De voorkeur gaat in deze uit naar een werkbladfunctie, echter als het niet anders kan dan graag met behulp van VBA.

Uit een plaatje is niet op te maken waar wat staat. Is tabel1 een echte tabel of?

Code:
=SUMIF($F$7:$F$10;A2;OFFSET(F7;;MATCH(A3;$G$6:$I$6;0);4))

Eventueel de functies vertalen en het bereik aanpassen of een excelbestand plaatsen.

Het is geïmporteerde data in Excel, geen echte tabel. Wel in de hoedanigheid als weergegeven (dezelfde rijen en kolommen).

Dank voor je code, dit zocht ik. Werkt uitstekend!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan