• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Voorwaarelijke opmaak als waarde in benoemde range zit

Status
Niet open voor verdere reacties.

eizopros

Gebruiker
Lid geworden
12 nov 2014
Hallo,

Ik ben nu al even aan het zoeken naar een oplossing voor mijn huidige probleem. Zal dit eerst zo goed mogelijk proberen te beschrijven.

Ik heb dus een werkblad waar de ingave in de cellen beperkt is door een lijst dmv gegevensvalidatie => RANGE0
RANGE0 bestaat op zijn beurt uit RANGE1 + RANGE2 + RANGE3

Wat ik nu wil realiseren is dat wanneer een celwaarde in het werkblad geselecteerd word die in RANGE3 zit, deze een aangepaste opmaak krijgt.

=AANTAL.ALS(RANGE3;$F$6) lijkt deels te kloppen. Echter niet voor alle warden die in RANGE3 zitten (om een of andere reden). Anderzijds zou ik graag een formule hebben waar ik het voor het hele werkblad kan doen in één keer ipv cel per cel.

Iemand een idee?

Poging zonder voorbeeld:
Voorwaardelijke opmaak met als regel de formule: =SOMPRODUCT((Range3=F6)*1)>0 (cel F6 heb ik uit je voorbeeld,eventueel aanpassen aan de gewenste cel waarvoor de voorwaardelijke opmaak moet gelden)

bij deze een klein testbestandje.

Echter lijkt het hierin wel goed te werken. In men originele file worden sommige geselecteerde namen uit RANGE3 wel opgemaakt en anderen niet.
Daarbovenop zoek ik een formule waar ik dat kan toepassen voor het hele werkblad en dit niet cel per cel moet gaan doen. In geval van wijzigingen scheelt dit een hele hoop werk en risico op fouten.

Bijlagen

arie23
Jouw formule doet net hetzelfde als de mijne. Het werkt wel, enkel dezelfde 2 namen (het gaat hier dus over namenlijsten) willen maar niet lukken om een of andere reden. (dit zowel bij jouw als mijn formule)

Het probleem wordt me uit jouw voorbeeld niet helemaal duidelijk. Als je met het "kwastje" de opmaak kopieert naar alle cellen wordt mm ook rood gekleurd. Zorg er dan wel voor dat je in jouw formule de dollartekens bij B2 weghaalt: =AANTAL.ALS(RANGE3;B2).
Als het op twee namen stukloopt zijn ze wellicht toch niet helemaal hetzelfde oid (spaties aan het begin of eind oid)

Als ik het kopieer met het kwastje. Blijft de opmaakt op die cel altijd rood. Wanneer ik dan een naam selecteer uit RANGE1 of RANGE2 dient het terug zwart te worden.
Wat betreft die 2 namen heb ik die cellen verwijderd en die namen opnieuw toegevoegd en dat werkt inderdaad. Is me daar niet duidelijk wat er niet klopte.

De enige vraag die ik nu dus nog heb is of ik met 1 regel een heel werkblad kan laten controleren of dien ik deze regel echt cel per cel aan te gaan maken?

Heb je de dollartekens verwijderd voor het kopiëren van de opmaak? Anders blijft ie vast naar cel B2 (of F6) verwijzen. Als je de dollartekens hebt verwijderd zou je de voorwaardelijke opmaak mbv het kwastje over het hele werkblad moeten kunnen kopiëren. Dan is de voorwaardelijke opmaak op elke cel van toepassing.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan