• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Voowaarde verticaal zoeken?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Clipstra

Gebruiker
Lid geworden
17 mrt 2008
Berichten
263
Beste,

Ik heb zelf een "database" gemaakt met daarin allerlei gegevens. Nu kom er achteraf achter dat de cijfers die ik gebruikte niet juist waren. Nu moet allen cijfers vervangen en dat is met een bestand van 10.000 een aardige klus. Dus ik vroeg me af of het mogelijk is om verticaal zoeken toe te passen obv een bepaalde voorwaarde. Hetgeen waar ik op "moet" zoeken is klantnummer. Maar 1 klant nummer "herbergt" verschillende categorien/personen.

In mijn simpele voorbeeld zou ik bijvooreeld allen de omzet van Piet willen vervangen (als ik normaal ga verticaal zoeken zal Excel bij elke naam de omzet veranderen en dat is niet wat wil!). Dus de functie zou zoiets moeten zijn van vervangingen allen de omzet van Piet gekoppeld aan de klantnummers..

Ik hoop dat het duidelijk is.. Mocht je een oplossing hebben, zou je deze dan in het antwoord willen zetten aangezien ik op het werk geen bestand kan downloaden.

Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • voorwaarde bij vert zoeken.xls
    13,5 KB · Weergaven: 43
Waarom geen filter toepassen?
- Data - Filter - Autofilter.
- Vervolgens selecteer je de cellen die je wilt veranderen en klik op CTRL-ENTER.

In jouw voorbeeld selecteer ik (na het filteren op Piet) de cellen met de omzet, verander de omzet en klik op CTRL-ENTER.
Alle cellen met de omzet van Piet hebben nu een nieuwe omzet maar de tussengelegen cellen behouden hun oorspronkelijke omzet.

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 
Laatst bewerkt:
Gebruik Autofilter, dan zal het wel lukken.

Suc6, Cobbe

Just te laat!!
 
Waarom geen filter toepassen?
- Data - Filter - Autofilter.
- Vervolgens selecteer je de cellen die je wilt veranderen en klik op CTRL-ENTER.

In jouw voorbeeld selecteer ik (na het filteren op Piet) de cellen met de omzet, verander de omzet en klik op CTRL-ENTER.
Alle cellen met de omzet van Piet hebben nu een nieuwe omzet maar de tussengelegen cellen behouden hun oorspronkelijke omzet.

Met vriendelijke groet,


Roncancio

Beste Ron,

Ben ik nou zo dom? Maar ik snap het gedeelte ctrl-enter niet. Ik snap het filteren wel. Maar je moet je voorstellen dat ik een bestand heb waarin op 1 sheet mijn data staat (± 10.000 regels). Dan wil dus een nieuwe sheet invoegen bij het werkblad (op deze sheet staan ook alle andere klantnummers die er niet toe doen (deze lijst bevat 1735 regels) terwijl er maar 437 regels vervangen moeten worden..Maar als ik verticaal zal gaan zoeken op klantnummer zal hij ook de omzetten van de andere namen vervangen en dat is niet de bedoeling.

Hoor graag van je!

ps: ik heb geprobeerd om een stuk van het orginele bestand mee te sturen maar dat is helaas veel te groot
 
Laatst bewerkt:
Hierbij toch een klein gedeelte van mijn orginele bestand.

De omzet op de 1ste sheet (nieuwe data) moet op de andere sheet komen te staan (data met oude cijfers). Maar de nieuwe cijfers zijn alleen voor de categorie ZZG...

Hoop dat het duidelijk is..
 

Bijlagen

  • voorwaarde bij vert zoeken nieuw2.xls
    97,5 KB · Weergaven: 24
Het idee van CTRL-ENTER is om een bereik in 1 keer aan te passen.
Bijv.:

De cellen A1 t/m A10 zijn geselecteerd.
Je typt in "hallo" en je houdt de CTRL ingetoetst terwijl je op 1 keer ENTER drukt.
De cellen A1 t/m A10 hebben nu allen de tekst "hallo".

Zou je gaan filteren en blijkt dat cel A6 niet zichtbaar wordt vanwege de filter dan zou bij het bovenstaande die cel niet aangepast worden.

Ik hoop dat het duidelijk is.

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 
Beste Ron,

Ik snap het idee, maar dat ik naar mijn mening niet de oplossing.. Kijk maar eens naar mijn nieuwe voorbeeld..
 
Hierbij toch een klein gedeelte van mijn orginele bestand.

De omzet op de 1ste sheet (nieuwe data) moet op de andere sheet komen te staan (data met oude cijfers). Maar de nieuwe cijfers zijn alleen voor de categorie ZZG...

Hoop dat het duidelijk is..

Dan zou ik het anders doen, via een macro.
Ben je je er van bewust dat een aantal klantnummers dubbel in de lijst staan met verschillende omzetten?

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 
Dan zou ik het anders doen, via een macro.
Ben je je er van bewust dat een aantal klantnummers dubbel in de lijst staan met verschillende omzetten?

Met vriendelijke groet,


Roncancio

Je bedoelt van sheet 1 (nieuwe data)? Dat zou kunnen ,echter komt deze niet voor in mijn oude lijst, want daar had ik de dubbele nummers al uit mijn bestand gehaald. Als dat wel zo is heb ik een klein probleem.

Ik zou niet weten hoe ik dit met een macro zou moeten doen..
 
Als ik het begrijp, en dat is helemaal niet zeker, kom je weg met een hulpkolom en volgende formule:
Code:
=ALS(ISFOUT(VERT.ZOEKEN(B4;'data met oude cijfers'!$A$2:$C$200;3;0));"";VERT.ZOEKEN(B4;'data met oude cijfers'!$A$2:$C$200;3;0))

Dan heb je minstens al de gegevens die moeten worden gewijzigd.

Cobbe
 
Ik heb die formule in kolom E gezet,
daarna heb ik in kolom D volgende formule gebruikt:

Code:
=ALS(E3="";C3;E3)

trek deze door zover als nodig,
daarna kun je kolom C en E verwijderen.

Suc6, Cobbe
 
Als ik het begrijp, en dat is helemaal niet zeker, kom je weg met een hulpkolom en volgende formule:
Code:
=ALS(ISFOUT(VERT.ZOEKEN(B4;'data met oude cijfers'!$A$2:$C$200;3;0));"";VERT.ZOEKEN(B4;'data met oude cijfers'!$A$2:$C$200;3;0))

Dan heb je minstens al de gegevens die moeten worden gewijzigd.

Cobbe

Beste Cobbe,

Dit zal ook niet helpen. Het gaat juist om het feit dat in mijn huidige bestand het klantnummer meerdere keren voorkomt, maar hij moet alleen de omzet cijfers wijzigen welke tot de categorie ZZG horen. Jouw formule is alleen maar om geen foutmelding te laten zien als iets niet voorkomt. Dus de formule zou moeten zijn, 1ste zoeken naar klantnummer en vervolgens de categorie ZZG en daar moet dan de omzet veranderd worden..
 
En deze doet het dan ook niet?

Code:
=SOMPRODUCT(('data met oude cijfers'!$A$2:$A$200='nieuwe data'!B3)*('data met oude cijfers'!$B$2:$B$200="ZZG")*('data met oude cijfers'!$C$2:$C$200))

Cobbe
 
Heren,

Ik heb zelf al een alternatieve oplossing gevonden. Ik heb een extra kolom aan mijn standaard database data toegevoegd en daar gewoon nr 1 t/m eind 9557 ingezet. Hierdoor wordt de regel uniek. Vervolgs kopier ik mijn data van de database (uiteraard 1st gefilterd op categorie) naar mijn nieuwe omzet sheet (omzet per categorie). Daar kan ik gewoon verticaal zoeken met de nieuwe omzet. Dit doe ik voor alle categorien. In mijn huidige bestand voeg ik een extra sheet toe daar plak ik dan de alle nieuwe omzetten per categorie in en ga dan weer verticaal zoeken, echter niet op klantnummer maar op het "unieke" regelnummer en klaar is kees!

In ieder geval bedankt voor het mee denken!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan