• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Vorm of shape selecteren a.d.h.v. tekst inhoud

Status
Niet open voor verdere reacties.

HenkGerby

Gebruiker
Lid geworden
4 jan 2006
Hallo, Istie weer !

Vorige keer vroeg ik om een formule om tekst "uit een shape te halen",
nu wil ik een shape selecteren (Activeren ?) die een beaalde tekst bevat.

In het bijgevoegde voorbeeld kun je een blad selecteren door op 1 van de knoppen te drukken.
De knop met dezelfde tekst als de werkbladnaam wil ik dan een ander uiterlijk gevenBekijk bijlage vbKnoppen.xls

Kan da?

Bvd Henk

Waarom pas je ze vooraf niet aan.
Als ik handmatig naar dat blad ga of via het knopje, het resultaat zie je toch pas als je op dat blad staat.
Wat is het voordeel/verschil?

Klopt helemaal. maar dan NOG wil ik zoals je weet, het programmeren begrijpen en VBA "doorzien".
Ik heb dit inmiddels gedaan maar wil toch de "techniek" zo aanpassen dat ik dit bij elk willekeurige knop zou kunnen toepassen. (Laatste keuzeknop anders kleuren !)
Ik haal nu de "tekst" uit de knop en wil vervolgens die knop (shape) selecteren mbv die tekst, maar VBA lijkt voorkeur te houden voor "Shape nummero zoveel".

Nogmaals : op de simpele manier kom ik er inderdaad ook, maar toch....
Henk

Bv.

Code:
Sub Naam_Knop()
Dim Naam_Knop, Naam_Blad As String, shp As Shape
 Naam_Blad = ActiveSheet.Name
 Naam_Knop = ActiveSheet.Shapes(Application.Caller).TextEffect.Text
Worksheets(Naam_Knop).Select
   Range("B2") = Naam_Blad     'Bladnaam van vorige blad
   Range("B3") = Naam_Knop
[COLOR=#FF0000]For Each shp In ActiveSheet.Shapes
 If shp.TextEffect.Text = Naam_Knop Then shp.Fill.ForeColor.RGB = RGB(255, 0, 0)
Next shp[/COLOR]
           'Sheets("naam_knop").Shapes("naam_knop").Fill.BackColor.RGB = RGB(255, 0, 0)
           'Nu wil ik de opmaak van de knop met de zelfde naam als de werkbladnaam { het aktieve blad )
           'van opmaak veranderen: Dwz geen opvulkleur , grotere tekst en andere kleur tekst
           'Hier voor moet ik dus de knop met de tekst die gelijk is aan "Naam_Blad" selecteren....
           'Hoe doe ik dat.....?
End Sub

Hoi,
Is mischien niet direct een exact antwoord op uw vraag maar mischien kan je hier mee verder?
Zie vbtje
Kleine tip: shape 3 voor blad 1 ?? Niet echt logisch (Pak dan shape 1 voor blad 1)
Groet

Bijlagen

Prima HSV , helemaal in de geest. !
gast0660 ook bedamkt

Dank je:thumb:

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan