hmm...
Hoi Louren,
Een paar vragen...
Welk OS draai je op je vpn server ?
Welk OS draai je op je client ?
Krijgt je client wel een correct ip op zn vpn adapter ?
Draai je de websites op dezelfde server als je vpn ?
Kan je wel pingen naar het ip van de webserver ?
Kan je de naam van de website resolven ? (nslookup)
Je zou met een tool als wireshark of MS netmon eens wat netwerk verkeer kunnen opvangen en kijken wat er gebeurd.
Sorry had ik meteen moeten vermelden natuurlijk

Windows Xp Professional, met de bij Windows geleverde VPN Server.
De client is een iPod Touch en iPhone

Dit maakt helaas het testen ook wat lastiger. Ik heb op het netwerk hier ook de beschikking over een aantal WinXP pc's maar die zitten op hetzelfde netwerk dus daar kan ik geen verbinding vanaf buiten mee testen...
De websites draaien niet op dezelfde VPN, het is mijn bedoeling om (bijvoorbeeld op netwerken die bepaalde site's filteren) via mijn eigen VPN toch internettoegang te hebben, en zo meteen ook sniffen minder makkelijk te maken

Dus dan gaat het bijv gewoon om
www.google.com.
---
Ondertussen (in mijn eigenwijsheid hard doorgezocht) een aantal uur verder, het werkt :shocked: Nou is dat opzich heel mooi maar ik snap niet goed waar het probleem in zat, en dat is minder natuurlijk
---
Okee wederom enig onderzoek verder, het heeft te maken met de IP-instellingen. In XP kun je aangeven welke IP-range er gebruikt moet worden. Als ik deze instel op normale DHCP gebruiken, dan werkt het. De client krijgt dan een IP in het normale netwerk, (in mijn geval is de normale range 192.168.1.100-250) dus bijvoorbeeld 192.168.1.140. Maar als ik instel een IP te gebruiken in de range 5.0.0.0-255 werkt het niet.
Heb je/heeft iemand enig idee hoe ik toch mijn VPN op deze range werkend krijg? Of moet ik dan mijn gewone netwerkrange ervoor gebruiken? Ik snap eerlijk gezegd ook niet waarom dit niet wil werken.. iemand een idee? Ik kan dan trouwens ook de router (192.168.1.253) en andere netwerkip's niet bereiken, behalve het Ip van de server.. (192.168.1.81 en 5.0.0.1)