VPN vragen, VILFO router achter Fritzbox

Status
Niet open voor verdere reacties.

Christoff

Gebruiker
Lid geworden
19 feb 2005
Ik heb een Fritzbox 7590 met daarachter een VILFO router (met subnet) om een VPN te kunnen gebruikten.
Verbinding: Fritzbox LAN uit, VILFO WAN in.
Aan de VILFO kan ik nu een VPN koppelen (Surfshark) Werkt allemaal goed.
Alle clients aan de VILFO (bijv. smart tv, Apple-tv voor Netflix, enz.) zitten dus automatisch aan de VPN.
Alle clients die aan de Fritzbox hangen kunnen niet aan de VPN.
vraag 1) Waarom geeft mijn iPad, welke als cliënt aan de Fritzbox hangt, toch een melding dat hij aan een VPN hangt?
(die kan ik in- of uitschakelen met de Surfshark App)
De Fritzbox kan toch geen verbinding met Surfshark maken want die heeft daar de software niet voor.
vraag 2) Als ik Netflix kijk ( met Apple tv als cliënt direct aan de VILFO router via LAN) is dat dan dezelfde Surfshark server als die waar de Fritzbox aan hangt?
Enige uitleg zou ik zeer op prijs stellen,
Chris

Hey Chris,

Allereerst inline wat suggesties c.q. opmerkingen. Hou mij ten goede.. misschien begrijp ik het issue niet juist.

"vraag 1) Waarom geeft mijn iPad, welke als cliënt aan de Fritzbox hangt, toch een melding dat hij aan een VPN hangt?
(die kan ik in- of uitschakelen met de Surfshark App)"

K-- Als je de Surfshark iOs app op de iPad hebt geinstalleerd, is dat een VPN client die zelfstandig een VPN verbinding naar een Surshark VPN server opzet als je die activeert. Als je de iPad met de Fritzbox Wi-Fi verbindt, dan is het wat betreft dit issue in principe niet direkt relevant of er dan al dan niet een Surfshark VPN (client) connectie op de VILFO router actief is.

"De Fritzbox kan toch geen verbinding met Surfshark maken want die heeft daar de software niet voor."

K-- Inderdaad, indien geen VPN connectie direkt op de Fritzbox geconfigureerd, dan speelt de Fritzbox ook geen rol in die zin. Verondersteld dus dat je de reguliere Surfshark VPN client hebt geinstalleerd op je iPad, en je bent verbonden met de fritzbox, dan zou je. wanneer je de VPN client connectie in- of uitschakelt op de iPad, verwachten dat die VPN connectie respectievelijk ook daadwerkelijk wordt opgebouwd of wordt gedropt .. op de iPad.

K-- Dat brengt me bij de melding op de iPad: 't is niet geheel duidelijk om wat voor melding het gaat ... waar en wanneer je die ziet? Is het een iOs-systeem melding of bijvoorbeeld iets in een browser oid.?

K-- Om uit te sluiten dat de iPad niet toch stiekem vanwege een misconfiguratie in je netwerk via de VILFO router communiceert, is het waarschijnlijk het simpelst om de verbinding tussen de VILFO en de Fritzbox tijdelijk te verbreken ... of beter nog, de VILFO even helemaal uit te zetten. Dan test je puur op de Fritzbox Internet modem en dat kan een hoop misverstanden schelen.

"vraag 2) Als ik Netflix kijk ( met Apple tv als cliënt direct aan de VILFO router via LAN) is dat dan dezelfde Surfshark server als die waar de Fritzbox aan hangt?"

K-- Dit is tegenstrijdig en verwarrend. Volgens de informatie die je zelf verstrekt is de enige "persistente" VPN connectie .... de VPN client connectie op de VILFO router en dus "hangt" de Fritzbox niet aan een Surfshark server. Ik vraag mij derhalve af of ik het allemaal wel juist begrijp.

Maar goed..ik zou zeggen probeer er iets mee te doen. In ieder geval veel succes!

Koos

Laatst bewerkt:
Koos,
Bedankt voor je uitgebreide antwoord.
De VPN melding betreft een VPN iOs symbool rechts bovenin naast de Wifi en batterij indicatie.
Die indicatie blijft als ik de VILFO router uitschakel dus kennelijk zit de Fritzbox aan deze VPN server.
De apple-TV die absoluut zeker wel via de VILFO loopt zit ook aan dezelfde (?) server.
Maar met de iPad-VPN verbinding kan ik bijv. geen Netflix kijken net zoals via de Apple-TV omdat de Fritzbox VPN verbinding geen openVPN verbinding is omdat de Fritzbox deze software niet heeft (toch?)
Dat is een beetje mijn verwarring.
Chris

Hallo Chris,

Praktisch gezien, maar zeker theoretisch, kan je op vrijwel alle devices een VPN client configureren. Het blijft dus een beetje koffiedik kijken.

Op basis van de info die we nu hebben gok ik dat de netwerk situatie er globaal zo uitziet:

-.1 Fritzbox - xDSL/ INTERNET router - geen VPN

-.2 iPad - local client op de Fritzbox + (surfshark?) VPN client (active)

-.3 Andere local clients (niet zo relevant) via Fritzbox

-.4 VILFO - local router + Surfshark VPN client (active)

-.5 Andere local clients op VILFO - via VILFO over Surfshark VPN

Dat zou dus betekenen twee VPN verbindingen; op de iPad en de VILFO

Gegevens over die verbindingen kun je in de desbetreffende VPN settings terugvinden.

Wat betreft Netflix & de iPad zou je natuurlijk eens kunnen proberen de VPN op de iPad te deactiveren, deze (draadloos) laten verbinden met de VILFO -- zodat de Netflix sessies (etcetera) via de VILFO VPN lopen. Bij wijze van proof of work op z'n minst....

Ik heb zelf, eigenlijk juist speciaal voor Fire TV gebruik, nog niet zo heel lang geleden een Surfshark abonnement gekocht. Helaas werkte dit voor mij niet zo fijn -- met Netflix en Prime bijvoorbeeld -- om min of meer dezelfde reden... dat ik ieder keer op zoek moest naar een Surfshark server waarmee ik van die diensten gebruik kon maken. Bovendien zat die VPN verbinding op een of andere manier lokaal verkeer in de weg, wat volgens de instellingen niet zou moeten gebeuren. Dat idee heb ik voorlopig dus maar laten varen. Niet dat er echt iets mis is met Surfshark maar ik keeg het op die Fire TV niet lekker werkend... en heel veel geduld had ik er niet mee.

Succes!

Groet,

Koos

Laatst bewerkt:
Koos,
Ja, zo zit het ongeveer in elkaar.
Ik heb met Surfshark eigenlijk dezelfde ervaringen, soms werkt het goed en soms niet vooruit te branden. Om die reden heb ik die VILFO aangeschaft (is een van de snelste routers, want de router zou de begrenzing van de snelheid ) maar ,nogmaals, als het werkt gaat het soms goed maar dikwijls abominabele beelden.
Gelukkig loopt per vandaag het abonnement af en wil ik een andere VPN gaan proberen. Ik lees veel goede dingen over Expres VPN.
Ik woon in Duitsland maar wil naar NL Netflix content kijken vandaar mijn VPN gedoe.
Chris

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan