Vpn

Status
Niet open voor verdere reacties.

henkhos

Gebruiker
Lid geworden
13 jan 2008
Berichten
6
Hallo,

Ik zou voor iemand een VPN verbinding maken.
Na het configureren van een speedtouch modem ben ik nu zover dat ik contact kan leggen tussen client- en servercomputer. Op beide computers zie ik dat ik verbonden ben middels een icoontje in de taakbalk.

Maar wat nu verder? Hoe neem ik die andere PC over???

Moet ik ook nog iets doen met het modem aan client-kant?

Ik heb geen idee wat ik nu moet doen

Ik ben benieuwd of helpmij me verder kan helpen?

Henk
 
Henk,

M.b.v. een VPN koppel je 2 netwerken aan elkaar. De ip-reeksen van de beide netwerken moeten hiervoor van elkaar verschillen.
Voorbeeld: Via VPN is het 192.168.2.x netwerk (Thuis) gekoppeld aan het netwerk 192.168.1.x netwerk (Zaak).

Wil je dan een computer overnemen op het netwerk Zaak, dan moet je het ip-adres van die computer weten. Stel dat dit 192.168.1.30 is.
Dan moet op die doelcomputer ook Verbindingen van buitenaf aanstaan, en moet je in het lijstje nog aangeven wie via die Verbinding van buitenaf op de computer mag inloggen.
In XP: Start -> Uitvoeren -> sysdm.cpl -> tabblad Verbindingen van buitenaf
Zie bijlage voor Windows XP Professional. Mensen met Administrator rechten mogen er altijd in, gewone gebruikers alleen als ze expliciet zijn toegevoegd.
Voor Windows XP Home kan dit niet worden ingesteld. Voor XP Home moet je terugvallen op pakketten als TightVNC, RealVNC, UltraVNC etc.

Alleen accounts met een wachtwoord kunnen toegang krijgen. Je moet dus een wachtwoord ingesteld hebben voor het account waarmee je wilt inloggen op de computer van de Zaak.

Verbinding maken vanuit thuis met die computer op de zaak:
Start -> Uitvoeren -> mstsc /v 192.168.1.30

Succes,

Tijs.
 

Bijlagen

  • verbindingen_van_buitenaf.JPG
    verbindingen_van_buitenaf.JPG
    82,1 KB · Weergaven: 74
Laatst bewerkt:
Henk,

M.b.v. een VPN koppel je 2 netwerken aan elkaar. De ip-reeksen van de beide netwerken moeten hiervoor van elkaar verschillen.
Voorbeeld: Via VPN is het 192.168.2.x netwerk (Thuis) gekoppeld aan het netwerk 192.168.1.x netwerk (Zaak).

Wil je dan een computer overnemen op het netwerk Zaak, dan moet je het ip-adres van die computer weten. Stel dat dit 192.168.1.30 is.
Dan moet op die doelcomputer ook Verbindingen van buitenaf aanstaan, en moet je in het lijstje nog aangeven wie via die Verbinding van buitenaf op de computer mag inloggen.
In XP: Start -> Uitvoeren -> sysdm.cpl -> tabblad Verbindingen van buitenaf
Zie bijlage voor Windows XP Professional. Mensen met Administrator rechten mogen er altijd in, gewone gebruikers alleen als ze expliciet zijn toegevoegd.
Voor Windows XP Home kan dit niet worden ingesteld. Voor XP Home moet je terugvallen op pakketten als TightVNC, RealVNC, UltraVNC etc.

Alleen accounts met een wachtwoord kunnen toegang krijgen. Je moet dus een wachtwoord ingesteld hebben voor het account waarmee je wilt inloggen op de computer van de Zaak.

Verbinding maken vanuit thuis met die computer op de zaak:
Start -> Uitvoeren -> mstsc /v 192.168.1.30

Succes,

Tijs.

Mooi dat ik al een reactie heb. Moet ik nu quoten of antwoorden?

De IP reeks op de server ligt 10.0.0.X, van de client 172.x.x.x dacht ik, die hangt aan een Copperjet 1616-2P.
Op de serverkant is dacht ik aangegevend dat de client een IP adres toegewezen krijgt.
In een schermpje met de verbindingseigenschappen. werden ook 2 IPadressen genoemd, toen wel in dezelfde reeks dacht ik.
Volgens mij is op beide computers gewoon XP-home geinstalleerd en is de verbinding ingesteld met de standaard XP software. Is andere software beter geschikt? Die gebruik ik dan graag, maar ik dacht het even eenvoudig te houden.
Ik weet ook bijna zeker dat ik bij de server-machine ben, als ik de firewall uitschakel kan ik verbinding maken, met ingeschakelde firewall niet..
Is met het installeren van de VPN-server niet standaard ingeschakeld dat verbindingen van buitenaf moeten zijn topgestaan. (ja, ik heb het nog even nagekeken)
Als je wachtwoord niet klopt krijg je toch een foutmelding van windows? Ook daar ben ik dacht ik doorheen.
Op beide machine wordt netjes aangegeven dat ze verbonden zijn!
Hoe start ik nu een programma op afstand op?
 
[...]Ik weet ook bijna zeker dat ik bij de server-machine ben, als ik de firewall uitschakel kan ik verbinding maken, met ingeschakelde firewall niet..
Is met het installeren van de VPN-server niet standaard ingeschakeld dat verbindingen van buitenaf moeten zijn topgestaan. (ja, ik heb het nog even nagekeken)
Als je wachtwoord niet klopt krijg je toch een foutmelding van windows? Ook daar ben ik dacht ik doorheen.
Op beide machine wordt netjes aangegeven dat ze verbonden zijn!
Hoe start ik nu een programma op afstand op?

Het hebben van een verbinding betekent nog niet dat je een programma op afstand mag opstarten. Het betekent alleen dat je bijv. toegang hebt tot de gedeelde printers en mappen op de doelcomputer.
Installeer een van de genoemde VNC programma's op beide computers. Mijn suggestie: UltraVNC. Installatieinstructies staan op de pagina onder Installation & Configuration.
Op de doelcomputer zet je het als een service aan, met een wachtwoord, die oproepen ontvangt om het beeldscherm, toetsenbord etc. over te nemen. Op de thuiscomputer start je dan de VNC viewer, en verbind je met het ip-adres van de doelcomputer met het ingesteld wachtwoord, en dan kun je gewoon via Start-knop etc. programma's starten op de doelcomputer.

Extern Bureaublad (=mstsc uit mijn vorige posting) kan op XP Home niet gebruikt worden. Dat is een van de redenen dat XP Home goedkoper is dan XP Professional. Hiervoor in de plaats kun je dus bijv. UltraVNC gebruiken.

Succes,

Tijs.
 
Het hebben van een verbinding betekent nog niet dat je een programma op afstand mag opstarten. Het betekent alleen dat je bijv. toegang hebt tot de gedeelde printers en mappen op de doelcomputer.
Installeer een van de genoemde VNC programma's op beide computers. Mijn suggestie: UltraVNC. Installatieinstructies staan op de pagina onder Installation & Configuration.
Op de doelcomputer zet je het als een service aan, met een wachtwoord, die oproepen ontvangt om het beeldscherm, toetsenbord etc. over te nemen. Op de thuiscomputer start je dan de VNC viewer, en verbind je met het ip-adres van de doelcomputer met het ingesteld wachtwoord, en dan kun je gewoon via Start-knop etc. programma's starten op de doelcomputer.

Extern Bureaublad (=mstsc uit mijn vorige posting) kan op XP Home niet gebruikt worden. Dat is een van de redenen dat XP Home goedkoper is dan XP Professional. Hiervoor in de plaats kun je dus bijv. UltraVNC gebruiken.

Succes,

Tijs.

Goede Morgen,
Dankje, dat lijkt me een goed plan en ga ik uitproberen.
Weet je ook of ik kan volstaan met dezelfde poorten forwarden of moet ik dat nog aanpassen voor UltraVNC?

Henk
 
Je hoeft GEEN poorten te forwarden, per slot heb je volledige toegang tot het andere netwerk. Wel moet je in de firewall van Windows XP poort 5900 TCP als uitzondering activeren in het tabblad Uitzonderingen (of de firewall uit laten staan).

Tijs.
 
Je hoeft GEEN poorten te forwarden, per slot heb je volledige toegang tot het andere netwerk. Wel moet je in de firewall van Windows XP poort 5900 TCP als uitzondering activeren in het tabblad Uitzonderingen (of de firewall uit laten staan).

Tijs.

Zeg je hiemee dat ik alleen maar hoef te downloaden en installeren op twee plaatsen? Welke versie zal ik pakken?
Dat maakt het wel erg makkelijk lijkt me.
En ik vind het er zo ingewikkeld uitzien.

Ben al een tijd bezig me wat te orienteren op de site alvorens ik begin te prutsen bij iemand anders. Je kunt zoveel instellen!!

Henk
 
Toch is het gewoon wat er op die pagina gezegd wordt: Installeer VNC op de doelpc als service en configureer aldaar een VNC-wachtwoord voor toegang (zie deze pagina voor o.a. het instellen van het VNC-wachtwoord). Eventueel zet je daar uit: Require MS-login (is namelijk extra beveiliging -> Je moet dan ook een op de doelcomputer geldig XP gebruikersnaam en wachtwoord extra ingeven).

Dan op je gewone computer in ieder geval de VNC Viewer installeren en die gebruiken om contact te zoeken met de doelcomputer. Het VNC-wachtwoord ingeven, en je hebt toegang.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Toch is het gewoon wat er op die pagina gezegd wordt: Installeer VNC op de doelpc als service en configureer aldaar een VNC-wachtwoord voor toegang (zie deze pagina voor o.a. het instellen van het VNC-wachtwoord). Eventueel zet je daar uit: Require MS-login (is namelijk extra beveiliging -> Je moet dan ook een op de doelcomputer geldig XP gebruikersnaam en wachtwoord extra ingeven).

Dan op je gewone computer in ieder geval de VNC Viewer installeren en die gebruiken om contact te zoeken met de doelcomputer. Het VNC-wachtwoord ingeven, en je hebt toegang.

Tijs.

Nou Tijs,

tot zover eerst bedankt, ik heb in elk geval wat resultaat.

Ik heb het programma eerst maar eens thuis geinstalleerd op twee computers.
En eerlijk waar, een maal een goed ip adres ingevuld in viewer en klaar was kees na aanmelden als goede gebruiker.
In ieder geval verder dan ik met standaard XP VPN was. Ik zie nu tenminste iets. Overigens had ik VPN XP ook niet thuis uitgeprobeeerd.

Vanaf de viewer kon ik OpenOffice opstarten op de andere computer, dat zag er dus goed uit.
Echter, op de server stonden nog wat schermen open van Kaspersky, die kon ik vanaf de viewer niet sluiten. Dat verbaasd me: wel een applicatie starten, maar niet afsluiten. Kijken hoe dat later gaat.
Verder viel de snelheid me nogal tegen. Het was bepaald geen LAN snelheid. Ik meende iets te hebben gelezen over een andere instelling of add-on?

Maar nu moet de echte vuurdoop nog komen, contact met een compuer achter een andere route en een ander WAN-IP adres.
Zal echter op de een of andere manier ook wel lukken, dus ik gaa maar een stap verder. Ook voor volgen de tips houdt ik me aanbevolen.

Henk
 
[...]Echter, op de server stonden nog wat schermen open van Kaspersky, die kon ik vanaf de viewer niet sluiten.[...]

Je kunt wel kijken of je die schermen ook in de Taakbalk worden genoemd. Kun je ze vandaaruit sluiten. Ook kun je d.m.v. Taakbeheer (rechtsklikken op leeg stuk taakbalk en Taakbeheer kiezen, of Control-Alt-Del laten sturen naar de doelcomputer en dan Taakbeheer kiezen) proberen die dialoogvensters te sluiten.

[...]Verder viel de snelheid me nogal tegen. Het was bepaald geen LAN snelheid. Ik meende iets te hebben gelezen over een andere instelling of add-on?
Denk eraan dat zowel video als muis als toetsenbord wordt gevirtualiseerd. Een Extern Bureaublad is veel makkelijker en sneller, maar dat is hier geen optie (want XP Home).

Tijs.
 
Je kunt wel kijken of je die schermen ook in de Taakbalk worden genoemd. Kun je ze vandaaruit sluiten. Ook kun je d.m.v. Taakbeheer (rechtsklikken op leeg stuk taakbalk en Taakbeheer kiezen, of Control-Alt-Del laten sturen naar de doelcomputer en dan Taakbeheer kiezen) proberen die dialoogvensters te sluiten.

Denk eraan dat zowel video als muis als toetsenbord wordt gevirtualiseerd. Een Extern Bureaublad is veel makkelijker en sneller, maar dat is hier geen optie (want XP Home).

Tijs.

De vpn verbinding werkt nu, en veel beter dan eerst.
Verbazend wat daar allemaal mee kan.
Ik heb nu dus geinstalleerd en volgens portformward.com de router ingesteld.
Perfect. Ierdeen blij.
Bedankt voor de hulp


Henk
 
Fijn dat het nu naar tevredenheid werkt! :thumb:

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan