• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Vraag 2 over wegfilteren van "0"

Status
Niet open voor verdere reacties.

kippiebla

Gebruiker
Lid geworden
13 aug 2016
In het voorbeeldbestand (met uiteraard fictieve namen) tel ik het aantal x dat er een naam wordt genoemd in kolom B t/m D. Het aantal leiders per dag wordt zo betekend in kolom E. Maar als er een dag geen leiders zijn geeft ie 0. Dat klopt natuurlijk, maar ik zou liever dan de cel leeg willen krijgen (""). Dus ik zou het graag zo willen krijgen als in kolom F. Kan iemand daarbij helpen?

Ik heb laatst een vergelijkbare vraag gesteld over het wegfilteren van 0. Toen ging het om "AANTALARG(B4))" dat gewijzigd moest worden in "=ALS(B4<="";"";AANTALARG(B4))" om in geval van een lege cel het resultaat "0" te veranderen in een lege cell. Nu is het anders omdat er een SOM formule inzit. Ik heb verschillende dingen geprobeerd die mij logisch leken, maar ik kom er niet uit.

Bijlagen

Waar zit die som dan? Ik zie 'm niet. Ik zie in F4 dit staan: =AANTALARG(E4). Lijkt mij sowieso een foute formule als je iet met Fout wilt hebben als resultaat.

Helaas begrijp ik niet wat de bedoeling hiervan is.

Kolom E:
=ALS(B4="";"";1)

Kolom F:
=AANTAL(E4) → opmaak op → 0;;

Sorry, je hebt helemaal gelijk. Verkeerde bestand genomen. In de bijlage die ik er nu heb bijgedaan vind je in kolom E telkens B4:D4, B5:D5, etc. Ik bedoel ook geen SOM maar wel een bereik......

Bijlagen

Of: Aangepaste celeigenschappen op → 0;;

Of de formule wijzigen in:
Code:
=als(aantalarg(b4:d4)=0;"";aantalarg(b4:d4))

Je kan ook de cel eigenschappen van het werkblad aanpassen, en de cellen met 0 als leeg laten zien. Dan heb je nog steeds het juiste antwoord (een rij met geen leiders heeft nu eenmaal de waarde 0), maar je ziet ze niet, en je kunt nog steeds rekenen met de kolom, bijvoorbeeld om de totalen te berekenen. Als je een kolom hebt met getallen en “”, kun je daar verder niet mee rekenen want dan krijg je foutmeldingen. En je formules zijn ook simpeler.
Ik zou, als ik jou was, niet zo bang zijn voor het getal NUL :).

Ja dank Octafish! Daar loop ik nu precies tegenaan! (zie vervolgvraag vandaag). Hoe kan ik de celeigenschappen aanpassen dat ik "0" niet zie?

Staat al in #6 eerste regel.

Staat al in #6 eerste regel.
We hebben dat intussen denk ik al 10 keer gezegd ook al in die andere vraag maar TS wil er denk niet aan.

Ja excuus! Ik snap nu pas wat jullie bedoelen met de aangepaste celeigenschap 0;; Blij met jullie geduld. Dank!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan