Vraag 2

Status
Niet open voor verdere reacties.

poi

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
4 dec 2001
Berichten
1.151
Xp Home geinstalleerd op een nieuwe hardisk op NTFS formaat (regeld XP zelf tijdens de installatie). Als ik mijn pc aanzet krijg ik de melding dat ik iets bootables in de pc moet stoppen. Als ik dat niet doe en ik druk op CTRL/ALT/DEL dan herstart het systeem en start vervolgens zonder problemen Xp op. Waarom krijg ik deze melding in de eerste instantie?
 
zit er iets in je computer als je opstart (een xp cd of diskette bijvoorbeeld)

en als je dus gewoon opstart zonder op iets te drukken boot xp dus niet vanzelf door ?

Hoe staat je bootsequence ingesteld in je bios ??
 
geen media

Er zit geen media in mijn pc en mijn bootsequence staat op: removing media en vervolgens cd-rom (een ander variatie is er niet) ik kan dus niet aangeven dat ie vanaf C: moet booten. Het is een intel moederboard (heb dus op niets bezuinigd).
 
Foutje

De hardisk staat er wel bij. Die staat op de tweede plaats, eerst dus de floppy, dan de harddisk en vervolgens de cd-rom, volgens mij moet dat goed zijn. Ps. kan het te maken hebben met de NTFS partitie?
 
ik heb ook xp en ntfs en heb daar helemaal geen problemen mee. Dus je pc moet het gewoon doen met ntfs

Kan je is de exacte melding posten, dan kan ik eens op zoektocht uit
 
Melding komt er aan.

Duurt even, ik ga nu mijn pc afzetten en 'm opnieuw opstarten, de melding schrijf ik op en krijg je met een 5 minuten. Bedankt alvast voor de moeite.
 
Melding

Als ik dus mijn pc helemaal uit zet (herstarten is geen probleem) dan krijg ik de volgende melding:
"Reboot and Select proper Boor device or Insert Boot Media in selected Boot device".

Als ik dan op ctrl/alt/del druk, start ie weer van vooraf aan en gaat alles weer goed.
 
Misschien ligt het aan je back-up battery (dat platte batterijtje). Als dat leeg is of niet goed werkt dan heb je de eerste keer dat ie niets ziet en als je reset dan heeft hij al stroom en dan doet hij het wel.
Kijk even of de batterij goed zit en of hij werkt (zet de pc uit en start hem opnieuw op en kijk wat voor tijd hij in de bios aangeeft als hij niet op de juiste tijd staat dan is je batterij niet meer goed)

Succes.
 
Stroom

Als ik de stroom er helemaal afgooi dan komt ie weer met de juiste tijd terug (is ook een nieuw moederboard, al zegt dat niet altijd alles). Ik ga het nu anders doen, ik haal de batterij er uit, wacht even een half uurtje en dan stop ik 'm weer terug, dan moet ik wel weer in de bios de tijd goed zetten maar weet dan zeker dat alles gereset is. Ik heb er nl wel net een nieuwe hardisk ingezet (duurde wat langer voordat ie binnen was). Er zat eerst een 20 gig in en nu een 40 met 8mb eigen cache geheugen, is weer nieuwer en sneller. Dus misschien met een "echte" reset ipv een reset naar default settings in de bios kan er misschien het e.e.a. veranderen.
 
1 disk

Ik heb 'm vervangen. De eerste was even tijdelijk met W98 op Fat32. Mijn keuze is nu gevallen op XP met NTFS. Ik heb de batterij eruit gehaald en na 10 minuten weer eringezet. Moest wel de tijd en datum weer instellen maar kreeg weer dezelfde melding.
 
Heb je de hardeschijf wel geactiveerd. als je je schijven opnieuw indeeld met fdisk dan moet je een partitie waar jij wilt dat hij opstart (waar windows op staat of op komt te staan) activeren.
 
Ik heb een volledige lege schijf in de pc geschroeft en opgestart met een XP cd erin. Deze komt met de vraag hoe groot de partitie moet zijn. Ik heb er 5 Gig van gemaakt op NTFS, dat moet toch voldoende zijn? Misschien toch iets vergeten? Hoe kan ik de schijf "activeren"? ik heb er nog nooit van gehoord.
 
Re: Melding

Geplaatst door poi
Als ik dus mijn pc helemaal uit zet (herstarten is geen probleem) dan krijg ik de volgende melding:
"Reboot and Select proper Boor device or Insert Boot Media in selected Boot device".

Als ik dan op ctrl/alt/del druk, start ie weer van vooraf aan en gaat alles weer goed.

sorry, was even weg !

Wat voor moederbord en harddisk heb je ?

Bij gateway is dit bijvoorbeeld bekend en ze hebben daar een bios update voor: http://support.gateway.com/s/issues/151305110.shtml

Probeer ook eens op te starten met een bootdiskette. Lukt dat ook zonder problemen?
 
Moederboard = Intel Desktop Board D845PESV
Hardisk - Western Digital WD400JB-00ENA0

HD zit echtstreekst met een 80 aderige kael in het moederboard, P-Master dus. De jumper op de HD zit op P-Master.

Ik ben er inmiddels uit, als ik de jumper helemaal verwijder uit de HD dan start ie als een tierelier.
Wel een vreemd verhaal eigenlijk, de aansluitingen zaten precies zoals het hoord.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan