• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Vraag aan snb

Status
Niet open voor verdere reacties.

ExcelAmateur

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
25 aug 2010
snb,

De code werkt perfect, kan ook niet anders.

Was bezig om het in het originele bestand te testen en kwam onderstaande problemen tegen.

Ik ondervind een probleem bij;
Als ik een reeds ingevoerd cijfer weghaal, dan blijven de andere TextBoxen met dit cijfer wel staan, deze zouden dan ook leeg moeten zijn.

Wil ik dit cijfer in een andere TextBox gebruiken, komt de mededeling, "is al ingebruik", terwijl ik dit hand matig heb verwijderd.

Dus als ik een cijfer verwijder zouden de andere TextBoxen met dit cijfer ook leeg moeten zijn en het cijfer dus weer bruikbaar.

Is dit aan te passen?
Zelf heb ik een poging gedaan maar zonder suc6

Bijlagen

Met zulke vragen ga ik eerst de struktuur aanpassen.
Van alle tekstvakken die een identiek label hebben ga ik de eigenschap .Tag gbruiken om aan te geven dat ze 'bij elkaar horen'.
De tekstvakken die bij elkaar horen geef ik nu eenzelfde 'Tag': A, B, C resp. D.
Dat maakt het testen in de klassemodule eenvoudiger.

Welke getallen al in gebruik zijn wordt nu ook eenvoudiger opgeslagen in de Tag-eigenschap van het userform.

Als bonus heb ik een 2e userform toegevoegd.
Daar kun je zien wat het voordeel kan zijn als je van de variabele die in de userform wordt gebruik om alle klasse-instanties op te slaan (in dit voorbeeld c_textboxes2) een Public variabele maakt. Je hoeft dan in de klassemodule niet meer alle controls van het userform af te lopen maar kunt gebruik maken van de verzameling klasseinstanties in die variabele (in dit voorbeeld c_textboxes2). Het doorlopen van de verzameling in de variabele c_textboxes2 is in dit geval noodzakelijk en voldoende; alle controls in het userform aflopen zou redundant zijn.

Je ziet ook dat dezelfde klassemodule wordt gebruikt; de variabele (v_Txtbx2) waaraan ieder tekstvak wordt toegeschreven is voor Userform2 een andere dan die voor userform1 (v_Txtbx). Dit is niet noodzakelijkerwijs zo, maar heb ik voor de duidelijkheid gedaan.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
snb,

Hartelijk bedankt voor de uitleg.
Ik ga dit op mijn gemak bekijken.
Dacht dat het simpeler was, val me dus tegen.

Ga het weer proberen om in te bouwen, hoop dat het nu goed gaat.

Nogmaals bedankt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan