• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Vraag draaitabel Excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

marijnschreuders

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
6 jun 2016
Met mijn leerlingen ben ik bezig met een opdracht in Excel, het verwerken van de informatie in een groot databestand van het CBS.
Een van de opdrachten is het maken van een kruistabel waarin de etniciteit tegen het geslacht wordt uitgezet.
Ik heb dat op twee manieren uitgewerkt

Voor manier 1 heb ik gewerkt met de functie 'AANTALLEN.ALS'. Een wat omslachtige manier, maar het werkt wel.
Voor manier 2 heb ik een draaitabel gemaakt. Gek genoeg wijkt een van de waarden 1 af van de waarde die ik bereken bij manier 1.
Ik ben 100% zeker dat de eerste manier gewoon goed werkt (het totaal klopt en heb het handmatig gecontroleerd welke cellen voldoen), dus ik vermoed dat de fout bij de draaitabel zit. Ik heb echter geen enkel idee waar die fout zou kunnen zitten.
Kan iemand mij hiermee helpen. Ik heb de Excel-sheet in de bijlage toegevoegd.
Alvast bedankt.

edit: het gaat trouwens om de waarde bij 'mannelijke niet-westerse allochtonen', 2724 om 2725.
Ik heb gecontroleerd op lege cellen en op maxima in de kolommen

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hallo,

Vind ik heel vreemd.
In je bestandje (zie bijlage) de zelfde draaitabel ingevoegd en wat blijkt? Het gaat goed.
Dus waar het aan ligt is voor mij ook een raadsel.

Mvg
Peter

Bijlagen

Beste Peter,

Inderdaad vreemd. Ik heb het nu ook zelf aan de praat gekregen. Het lijkt of het geven van een titel aan een kolom de doorslag geeft.
Wanneer ik de kolom geen titel geef en als bereik A1: B69399 opgeef, dan krijg ik de verkeerde waarde.
Wanneer ik de kolom wel een titel geef en als bereik A1: B69340 opgeef, dan krijg ik de juiste waarde.

Heel raar dat het aan- of afwezig zijn van een titel zo'n invloed heeft. Of kan iemand verklaren waarom dat dit logisch is?
In ieder geval bedankt voor de moeite

volgens mij is de oorzaak hert feit dat je de draaitabel baseert op de gegevens vanaf rij 2; dat moet rij 1 zijn, want de kolomkoppen dienen ook opgegeven te worden.
Zoals het hier is gedaan wordt de eerste waarde gezien als kopregel.

Excel gaat er vanuit dat de eerste rij koppen bevat

volgens mij is de oorzaak hert feit dat je de draaitabel baseert op de gegevens vanaf rij 2; dat moet rij 1 zijn, want de kolomkoppen dienen ook opgegeven te worden.
Zoals het hier is gedaan wordt de eerste waarde gezien als kopregel.

Excel gaat er vanuit dat de eerste rij koppen bevat
Ik denk dat dit inderdaad het geval is. Stom eigenlijk dat ik dat niet heb kunnen afleiden. Iets met bomen en bos denk ik ... =)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan