Vraag expressies

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tybalt

Gebruiker
Lid geworden
30 mei 2007
Hoi. Ik heb een tabel met informatie waarin een kolom staat met Prijs

Nu is de opdracht om een query te maken waarin het totaal van die kolom "Prijs" word berekend ik moet een query maken waarin het totaal wordt berekend van een maand en van dag. Waarschijnlijk heb ik de date() functie nodig maar omdat ik geen bal verstand er van heb vraag ik het hier.

Wat heb ik allemaal nodig om een query te maken waarin het totaal van de kolom prijs word berekend van een maand en een dag.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen!

Alvast bedankt (alweer)

Tybalt

Waarschijnlijk wordt een maandoverzicht verwacht, en een dagoverzicht. Wat je dan in ieder geval nodig hebt, behalve je veld [Prijs], is een veld [Verkoopdatum] of iets dergelijks. Overigens kan ik mij voorstellen dat je met [Prijs] een berekening bedoelt op basis van [Artikelprijs] * [Aantal], maar aangezien je het daar niet over hebt, noem ik het veld in het vervolg gewoon [Prijs]. Je kunt daar altijd nog een berekening van maken, als je dat wilt.

Van de twee velden [Prijs] en [Verkoopdatum] kun je dan twee aparte queries maken, die ongeveer hetzelfde doen. De twee queries maken allebei gebruik van de knop Totalen.
De makkelijkste is de query Dagtotalen, dus die komt eerst.
Je maakt een query met den velden [Verkoopdatum] en [Prijs]. Als je vervolgens de knop Totalen aanzet, krijg je een extra regel. Hierin staat voor beide velden de optie Group by als optie. Voor het veld [datum] is dat prima, want je wilt een overzicht zien op basis van een Dag, dus elke dag moet één keer voorkomen. Voor het veld [Prijs] pas je de optie aan in Som. Hiermee wordt het veld [Prijs] getotaliseerd, en dat was ook de bedoeling.

Voor het maandoverzicht kun je dezelfde query als basis gebruiken, dus daar maak je eerst een kopieetje van. Vervolgens pas je het veld [Verkoopdatum] aan: dit verander je bijvoorbeeld in: Format([Verkoopdatum];"mmmm"). Hiermee wordt de datum nu gegroepeerd op basis van Maanden. De som-functie blijft hetzelfde, alleen wordt het totaal nu berekend over de maanden, niet over de dagen.
Als je de tweede query nog wilt sorteren op basis van Maandvolgorde, dus met januari als eerste, zet je het veld [Verkoopdatum] nog een keer in het raster. Nu maak je daar van: Month([Verkoopdatum]). Dit veld sorteer je vervolgens oplopend, en het vinkje bij Weergeven zet je uit. Je hoeft dit veld namelijk niet te zien.
En klaar zijn ze...

Helemaal gelukt! Echt heel erg bedankt voor al jouw hulp!

Top man

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan