vraag externe harde schijf

Status
Niet open voor verdere reacties.

kevin90

Gebruiker
Lid geworden
24 aug 2009
heb laptop en heb een externe harde schijf gekocht van 1TB
nu is men vraag als ik op computer klik en dan C schijf open staat er

gebruikers
program files
sw setup
windows

mag het om die 4 mappen te verplaatsen naar externe schijf ?
en moet ik na verplaatsen soms nog iets doen ?

hartelijk dank

die mappen verplaatsen heeft weinig zin en zal een goede werking van je pc niet bevorderen.

In de map Windows bijv staat je OS (Operating System) met al zijn verwijzingen en instellingen. Ga je daar mee knoeien dan kun je er vergif op innemen dat je pc er de brui aan geeft voor zover verplaatsen al mogelijk is...

Op je externe HDD kun je wel je map [mijn documenten] zetten. Kijk in [verkenner] welke schijfletter je externe HDD heeft en verplaats dan je map [mijn documenten] door het pictogram op je buroblad rechts te klikken en de schijfletter te veranderen.

Op de vraag of alle bestanden verplaatst moeten worden antwoord je met [ja].

voor wat heb ik dan een aparte schijf ?
hoe kan ik dan plaats winnen op c schijf ??

Een externe schijf gebruik je met name om je data op te slaan, dus je muziek, je foto's, je films etc.

ruimte winnen op je C: schijf doe je oa met CCleaner

Een losse schijf heb je zoals aangegeven inderdaad bijvoorbeeld voor je muziek/foto's/films. Zo heb ik er zo'n 20 gig muziek, 40 gig foto's en 80 gig film op staan.
Daarnaast heb ik er ook een back-up van mijn documenten (voor school) opstaan. Mocht er iets met mijn pc gebeuren dan heb ikdie nog altijd.

Windows zelf kun je uiteraard niet verplaatsen. Om het simpel te houden: bij het opstarten "ziet" de computer dat hij op de C schijf moet kijken. Daar vindt hij windows en start die op. Als hij niets vind doet hij niets meer (of crasht op een andere manier).

Hetzelfde geld voor je program files. Stel je start word op (als voorbeeld) dan zegt windows: word staat in C/programfiles/office/word. Als je dan de boel kopieert kan windows word niet meer vinden en geeft hij een foutmelding. Je kan dit (waarschijnlijk) wel aanpassen, maar dit is zeer moeilijk, en vrijwel onmogelijk als je niet weet waar je mee bezig bent.
Daarnaast worden programma's (en windows als je die zou kunnen verplaatsen) zeer traag. De snelheid die een losse HDD haalt komt niet eens in de buurt van een ingebouwde. Het duurt dus veel langer om een programma (of windows) op te starten, omdat het gewoonweg langer duurt om de data in te laden.

Je kunt ook NIET de map "mijn documenten/gebruikers" verplaatsen. Als je deze mappen gaat verplaatsen krijg je problemen, omdat sommige programma's daar ook dingen opslaan (naast wat je zelf opslaat, dus echt bestanden die het programma zelf gebruikt).
Je kunt WEL de documenten zelf verplaatsen, bijv. vakantiefoto1.jpg (dat heb ik dus gedaan), of boodschappenlijst.doc. Denk er wel aan dat je voortaan dan altijd je HDD moet hebben aangekoppeld om ze te zien. Bij een laptop is dit wellicht niet handig. Ik heb zelf alleen bestanden die ik niet zo vaak nodig heb (films, muziek die ik niet vaak luister, foto's die ik slechts af en toe bekijk) er op staan.

Mocht je echt alles op een andere schrijf willen kunnen zetten, dan zul je of een extra HDD in je laptop moeten hangen (bij sommige modellen is dat mogelijk), of de originele vervangen door een grotere.

ruimte winnen op je C: schijf doe je oa met CCleaner

Die ruimte is niet echt noemenswaardig, en zeker geen alternatief voor een nieuwe HDD (een paar honder MB tegenover een paar honderd gig)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan