• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

vraag formule in wedstrijschema van een toernooi

Status
Niet open voor verdere reacties.

royke1976

Gebruiker
Lid geworden
16 apr 2010
Beste mensen,

Mijn excel kennis vwb formules is te gering om dit zelf op te lossen.

Wie kan mij helpen? Zie bijlage!

Ik wil graag een formule voor een wedstrijdschema, waarbij na het invullen van de uitslag in de matrix automatisch de stand verwerkt wordt.

1. In de geel gekleurde vakjes moeten de verdiende punten van beide sets bij elkaar geteld worden.
Per set geldt: bij een gewonnen set krijg je 1 punt, bij een gelijkspel in een set krijg je 0.5 punt en bij verlies 0 punten.

2. In het oranje vakje zou ik graag het setsaldo van beide sets voor de gescoorde punten zien, bijvoorbeeld set 1 gewonnen met 25-23 (+2) en set 2 verloren met 25-19 (-6), moet dus uiteindelijk in het oranje vak -4 geven.

Het zal wel iets moeten zijn >, <, = etc, maar tja…….

Met vriendelijke groet,

Roy

Hallo Roy

De grootste reden waarom je nog geen antwoord hebt gekregen ligt volgens mij aan het feit dat je bestandje vol (zeg maar zeeeeeeer vol) zit met samengevoegde cellen.
Vroeg of laat krijg je moeilijkheden met formules, zeker als je deze wilt door kopiëren.
in het 2e tabblad heb ik een gedeelte van je tabblad gemaakt zonder samengevoegde cellen.
Nu kun je de formule in D6 gewoon door kopiëren naar de rest van die cellen.

Bijlagen

Okeeee! Dank je!

Alleen moet er nog iets veranderd worden in de formule, nl. bij team 5 tegen 6 wint team 5 één set (=1 punt) en speelt één set gelijk (= 0,5 punt) en zou dus op 1,5 punt uit moeten komen en team 6 op 0,5 punt!

Das balen dat ik het helemaal moet veranderen, want ik heb al zo'n formatje voor poules van 4, 5, 6 en 7. Dus dat wordt een heleboel opnieuw doen :(

Heb je nog tips waardoor ik het handig kan kopiëren naar een nieuw tabblad, zonder dat ik echt alles opnieuw moet gaan maken?

Groetjes Roy

Laatst bewerkt:
De formules die gebruikt worden zijn OK
het getal 0.5 past alleen niet in de cel.
Verklein het lettertype of vergroot de cel

Je kunt toch gewoon een kopie van het tabblad maken
Even de namen van het tabblad, de teams en de naam van de poule veranderen.

Ok, popipipo alvast heel erg bedankt!

Is er niemand die mij een formule kan aanreiken, die ik kan invoegen in het al bestaande bestand, dat ik in het eerste bericht van deze vraag al heb toegevoegd?

Ik zou er enorm mee geholpen! ik ga nl. verder niets meer veranderen aan deze schema's alleen de bijbehorende formule......

Gr, Roy

Code:
=IF(OR(AK31="";AN31="");"";IF(AK31>AL31;2;IF(AK31<AL31;0;1))+IF(AN31>AO31;2;IF(AN31<AO31;0;1)))
Deze misschien in Cel H45

Nee helaas, die werkt niet!

Andere opties? evt. voor het setsaldo ook nog....

Alvast bedankt alweer!

Gr, Roy

hoezo werkt niet

Als ik die in cel H45 plak van mijn oude schema geeft hij allemaal hekjes.....

Ook heb ik de cellen vergroot en het lettertype verkleind ;-)

laat dat dan eens zien, want bij mij gaat het goed.

en wat als je de formule nu eens naar het Nederlands vertaald
IF ==> ALS
OR ==> OF
Code:
=IF(OR(AK31="";AN31="");"";IF(AK31>AL31;2;IF(AK31<AL31;0;1))+IF(AN31>AO31;2;IF(AN31<AO31;0;1)))
=als(of(AK31="";AN31="");"";als(AK31>AL31;2;als(AK31<AL31;0;1))+als(AN31>AO31;2;als(AN31<AO31;0;1)))

Ohhh wat erg, dit is normaal het eerste waar ik naar kijk!

Maar popipipo wederom bedankt voor je moeite!

De formule in het Nederlands klopt nu deels, zie bijlage.
De winst in de eerste set moet team 1 één punt opleveren, en de tweede set is gelijk geeindigd en daarvoor moet team 1 dus 0,5 punt krijgen.

In totaal moet team 1 dus 1,5 punt verdienen en team 2 een 0,5 punt.

Blijft nog over het vraagstuk over de formule van het setsaldo?

Gr, Roy

Bekijk bijlage voorbeeld GHB Volleybal 2012 forum met formule.xlsx

Zoek de verschillen:
Code:
=als(of(AK31="";AN31="");"";als(AK31>AL31;2;als(AK31<AL31;0;1))+als(AN31>AO31;2;als(AN31<AO31;0;1)))

=IF(OR(AK31="";AN31="");"";IF(AK31>AL31;2;IF(AK31<AL31;0;0,5))+IF(AN31>AO31;2;IF(AN31<AO31;0;0,5)))
=als(of(AK31="";AN31="");"";als(AK31>AL31;2;als(AK31<AL31;0;0,5))+als(AN31>AO31;2;als(AN31<AO31;0;0,5)))

En voor de punten telling (is toch eigenlijk niet zo heel moeilijk dacht ik):

Code:
=IF(AL31="";"";(AK31+AN31)-(AL31+AO31))
=als(AL31="";"";(AK31+AN31)-(AL31+AO31))

Weer superbedankt!

Heb nog een dingetje moeten veranderen in de formule en nu klopt ie (de waarde van een gewonnen set moest 1 zijn ipv 2).

Het wordt nu een kwestie van aanpassen cel voor cel in de matrix... Poeh...

Is hier misschien nog een handigheidje voor?

Groet, Roy

Als je het zo zou willen houden blijft er volgens mij niets anders over dan cel voor cel alles aanpassen.

Dit probleem zag ik al aankomen vandaar mijn oplossing van antwoord #2: 1 formule en dan door kopiëren voor alle cellen.

succes er mee

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan