Vraag formulier meerder keuzes

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tybalt

Gebruiker
Lid geworden
30 mei 2007
Ik heb een tabel met pizza's en een formulier waar ik een pizza kan kiezen met het aantal wat ik er van wil.. maar is het ook mogelijk verschillende pizza's te kiezen? ik heb een keuzelijst van alle pizza's die in mijn tabel staan maar ik kan er maar 1tje selecteren. Is het ook mogelijk dat ik 1 selecteer dan op een knop druk en die pizza dan in een ander hokje zet met al mijn gekozen pizza's en dan later weer importeert in de tabel met gekozen pizza's?

Ik hoop dat iemand dit weet

Alvast bedankt

Eerst maar eens een voorbeeldje van hoe je een keuzelijst kunt maken met meer dan één keuze.
In dit voorbeeld vind je dat onder der derde knop: Keuzelijst met afhankelijke vervolgkeuzelijst.
In voorbeeld 4: Veel op veel relaties in een formulier, zie je een voorbeeld van hoe je records vanuit een keuzelijst kunt toevoegen aan tabellen.

Bijlagen

Heel erg bedankt weer voor je antwoord wat heb jij veel verstand ervan :o

Ik vind het alleen een beetje verwarrend en heb geen idee wat ik moet pakken

dit wil ik graag voor elkaar krijgen

http://i46.tinypic.com/34yr7lh.png

en dat het nadat alles is gedaan de gekozen pizza's in dat nieuwe vakje weer opgeslagen wordt in een tabel die gekozen pizza's heet

Alvast bedankt!

Dank voor de complimenten...:cool: Een aantal zaken is ook door mij bij elkaar gescharrelde informatie, waar ik zelf weer wat meer van heb gemaakt om het op te leuken!
Nu terug naar je vraag...
Je maakt het jezelf er niet makkelijker op door verschillende keuzemogelijkheden aan te bieden. Ik zou er zelf één gebruiken: of dus een keuzelijst, of een keuzelijst met invoervak. De meerwaarde van meer lijsten voor hetzelfde doel is denk ik niet zo heel groot. Vooral niet, omdat ze nagenoeg hetzelfde werken...
Daarbij zou ik, zeker als je nog enigszins nieuw bent met databaseontwikkeling, kiezen voor de Keuzelijst met invoervak, omdat je de output daarvan veel beter kunt verwerken. Een normale keuzelijst kun je namelijk ook gebruiken om meerdere objecten te selecteren, en op dat moment wordt het een stuk lastiger om de geselecteerde waarden terug te krijgen. Bij een keuzelijst met invoervak speelt dat helemaal niet.

Ik snap overigens het doel van het tekstvak niet; het lijkt een soort samenvatting van de bestelling te zijn, maar dan in een vreemde opmaak. En je kunt dat ook niet zomaar in een tabel stoppen. Maar dat hoeft ook helemaal niet, want je kunt het formulier op de tabel [Gekozen pizza] baseren, en dan wordt alles al gelijk goed opgeslagen. Hoef je alleen maar met de wizard een knop Opslaan te maken, en dan ben je klaar!

Maar wat je volgens mij moet hebben, is een formulier met een subformulier. In het hoofdformulier sla je de algemene bestelgegevens op, zoals: datum, tijdstip van bezorgen, Klant, Adres etc. In het subformulier zet je de bestelde pizza's neer. Om het goed op te zetten, maak je daar ook twee tabellen voor: Een tabel Bestellingen, met een BestellingID, en een tabel [Gekozen Pizza], met daarin in ieder geval een veld BestellingID, omdat je straks de formulieren aan elkaar moet kunnen koppelen.
Kortom: kijk eerst eens, of deze opzet de juiste is!

Dank voor de complimenten...:cool: Een aantal zaken is ook door mij bij elkaar gescharrelde informatie, waar ik zelf weer wat meer van heb gemaakt om het op te leuken!
Nu terug naar je vraag...
Je maakt het jezelf er niet makkelijker op door verschillende keuzemogelijkheden aan te bieden. Ik zou er zelf één gebruiken: of dus een keuzelijst, of een keuzelijst met invoervak. De meerwaarde van meer lijsten voor hetzelfde doel is denk ik niet zo heel groot. Vooral niet, omdat ze nagenoeg hetzelfde werken...
Daarbij zou ik, zeker als je nog enigszins nieuw bent met databaseontwikkeling, kiezen voor de Keuzelijst met invoervak, omdat je de output daarvan veel beter kunt verwerken. Een normale keuzelijst kun je namelijk ook gebruiken om meerdere objecten te selecteren, en op dat moment wordt het een stuk lastiger om de geselecteerde waarden terug te krijgen. Bij een keuzelijst met invoervak speelt dat helemaal niet.

Ik snap overigens het doel van het tekstvak niet; het lijkt een soort samenvatting van de bestelling te zijn, maar dan in een vreemde opmaak. En je kunt dat ook niet zomaar in een tabel stoppen. Maar dat hoeft ook helemaal niet, want je kunt het formulier op de tabel [Gekozen pizza] baseren, en dan wordt alles al gelijk goed opgeslagen. Hoef je alleen maar met de wizard een knop Opslaan te maken, en dan ben je klaar!

Maar wat je volgens mij moet hebben, is een formulier met een subformulier. In het hoofdformulier sla je de algemene bestelgegevens op, zoals: datum, tijdstip van bezorgen, Klant, Adres etc. In het subformulier zet je de bestelde pizza's neer. Om het goed op te zetten, maak je daar ook twee tabellen voor: Een tabel Bestellingen, met een BestellingID, en een tabel [Gekozen Pizza], met daarin in ieder geval een veld BestellingID, omdat je straks de formulieren aan elkaar moet kunnen koppelen.
Kortom: kijk eerst eens, of deze opzet de juiste is!

De opbouw klopte inderdaad niet, ik heb besloten om het niet moeilijker te maken dan het is en ik houdt het lekker bij 1 pizza keuze, toch heel erg bedankt. Ik maak (denk ik) een laastste topic aan over een vraag over expressies.

Als je hiermee bedoelt dat de vraag is opgelost, dan graag nog even op Opgelost klikken rechtsonder! Kijken we er niet meer naar...

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan