• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost vraag in verband met werkmapkoppelingen

Dit topic is als opgelost gemarkeerd

stevenawpro.be

Gebruiker
Lid geworden
18 mrt 2025
Hej

Ik heb heel wat tijd gestoken in prijslijsten die werken met een werkmapkoppeling. Bedoeling was dat mijn collega's steeds een lijst hadden die up-to-date was. Ik heb nu gemerkt dat de koppelingen bij hen niet werken omdat we werken met een lokale download van onze dropbox.
Aangezien bij iedereen het pad anders is, werkt de koppeling niet. Elke gebruiker heeft zijn gebruikersnaam in de pad zitten. C:\Users\'naam van de gebruiker'\'naam hoofdmap'\'submap' enz...
na de naam van de gebruiker is het dus bij iedereen hetzelfde. Elke collega heeft ook toegang tot deze mappen.
Is er een makkelijke oplossing?
Heb al beetje gelezen over query's, koppelingen met internet, maar vind nog niet meteen wat het makkelijkst is.

Werk je met formules of VBA?
En plaats een voorbeeld document.

Laatst bewerkt:
Bedenk me net dat het mss makkelijker is om handleiding te schrijven voor mijn collega's om zelf opnieuw de koppeling met het bestand te maken? Maar vrees er tegelijkertijd voor dat niet iedereen dat gaat kunnen.

Oplossing toch nog niet gevonden, slechts deels.
Hoe kan ik een variabel unc pad maken.
pad van bronmap ziet er bij collega zo uit: "C:\Users\Kathleen Stas\DWA Dropbox\AW Pro\AW PRO nieuw\verhuurstatus AW Pro\Moederexcel prijslijsten AW Pro.xlsx"
en bij mezelf: "C:\Users\steve\DWA Dropbox\AW Pro\AW PRO nieuw\verhuurstatus AW Pro\Moederexcel prijslijsten AW Pro.xlsx"
Al geprobeerd met local host, local user, ...

Het enige dat ik kan verzinnen vereist een UDF:
Code:
Function Profiel() As String
    Profiel = Environ("UserProfile")
End Function
Dit:
PHP:
"C:\Users\Kathleen Stas\DWA Dropbox\AW Pro\AW PRO nieuw\verhuurstatus AW Pro\Moederexcel prijslijsten AW Pro.xlsx"
wordt dan:
PHP:
Profiel() & "\DWA Dropbox\AW Pro\AW PRO nieuw\verhuurstatus AW Pro\Moederexcel prijslijsten AW Pro.xlsx"
Dat kan je uiteraard ook in een cel zetten en dan in je eigen functie naar die cel verwijzen.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Zonder VBA kan je ook dit eens testen:
PHP:
=LINKS(INFO("Map");VIND.SPEC("\";INFO("Map");12))&"DWA Dropbox\AW Pro\AW PRO nieuw\verhuurstatus AW Pro\Moederexcel prijslijsten AW Pro.xlsx"
Ook dat kan je uiteraard ook in een cel zetten en dan in je eigen functie naar die cel verwijzen.

Laatst bewerkt:
Dankjewel, dat laatste heeft me goed geholpen. VBA heb ik nog nooit gebruikt, wat aan het proberen geweest, maar was niet makkelijk. Voor mij ligt de oplossing, misschien ver gezocht, maar het werkt, in de formule die je hierboven hebt gezet '=links(info....' Daar kan ik inderdaad de variabele uithalen die ik nodig heb. Ik heb een kopie gemaakt van het blad. in de kopie gebruik ik de formule =SUBSTITUEREN('Te huur (2)'!A2;"steve";Blad1!C16) en 'blad 1!c16' is het resultaat van tekst splitsen van de cel waarin ik de formule =links... heb staan.

Dus duizendmaal dank!! (ik zal het als opgelost plaatsen)

Terug
Bovenaan Onderaan