• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Vraag ivm berekenen basisrente en getrouwheidspremie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Teebee

Gebruiker
Lid geworden
8 jan 2006
Hallo,

zoals de titel het omschrijft: ik heb een vraag ivm rentes.
In Belgie is het zo dat je elke dag een basisrente krijgt bij de banken, en als je geld effectief 1 jaar lang ononderbroken op je rekening blijft staan, dan krijg je ook een getrouwheidspremie. (Basisrente wordt één keer per jaar uitbetaald, op 1 januari, getrouwheidspremie wordt uitbetaald op de eerste dag van het kwartaal dat volgt op de datum van verwerving: op 1 januari, 1 april, 1 juli of 1 oktober. Dat is wettelijk vastgelegd.)
Ik zou graag willen berekenen als ik op een bepaalde datum geld afhaal, wat mijn uiteindelijke intrest zal zijn.

Ik kan nu wel een tabel maken met een berekening van 1 storting, maar wat als ik bv 30 stortingen doe gedurende het jaar. Dan wordt dit zo onoverzichtelijk. Laat staan als we enkele jaren verder zitten.

Is dit iets dat ik in excel kan automatiseren, of is dit iets dat ik beter manueel ga moeten aanpassen om het werkbaar te houden? Of bestaat zoiets al ergens in excel ?

Voorzetje:
Gebruik F9 om de berekeningen aan te passen of zet in Bestand-> Opties-> Formules Werkmap berekenen op automatisch of in het tabblad formules bij Berekeningsopties vink Automatisch aan.

Bijlagen

ik zou het nog iets beter moeten uitspitten, maar dit komt in ieder geval al dicht in de buurt.
Zie blad2, je hebt op 5/1/20 met 10.000 begonnen en dan simuleert excel verrichtingen.
Om gek te doen werd ook het ganse bedrag eens opgevraagd en de volgende datum teruggestort.
Op de grafiek, de bruine stippellijn is het laagste saldo van de laatste 12 maand.
Met F9 doe je telkens een andere simulatie.
Wat blijkt, de eerste 12 maand heb je 0 getrouwheidspremie en dan is het telkens op de 1e van ieder kwartaal dat de berekening gemaakt wordt.
Dat is dus op de punten van de bruine lijn, de stippellijn heeft dus eigenlijk geen betekenis, is enkel esthetisch.
Als je dan nog eens alles afhaalt en daarna terugstort, dan ben je weer vertrokken voor een jaar zonder getrouwheidspremie.

Dit is een vrij ruwe (=niet correcte) simulatie, eigenlijk zou je daarvoor een UDF-je of een macrootje moeten maken om dan telkens netjes op de 1e van ieder kwartaal die berekening te maken. Daarnaast moet je ook de beschrijving van de bank goed doorlezen. Is het zoveel intrest op basis van 360 dagen om maar een stomme te vertellen.

Eigenlijk moet je jezelf kennen, maar meestal is die getrouwheidspremie gewoon wat zand in je ogen strooien en ligt het resultaat beduidend onder het geafficheerde percentage .

Bijlagen

Bedankt aan beide !

ik ga het eens bekijken, maar heb al door dat het veel ingewikkelder is om dit in een spreadsheet te maken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan