Vraag ivm defecte netwerkkaart

• Onderwerp starter Onderwerp starter njgv
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

njgv

Gebruiker
Lid geworden
2 dec 2000
Een kennis van mij heeft een 3 jaar oude Dell optiplex desktop pc.
Onlangs is elders bij mij in de wijk de bliksem in een lichtmast geslagen en heeft de wijk even stroomloos gemaakt. Bij direkt omwonenden is redelijk wat apparatuur gesneuveld. De kennis woont vlak bij mij en had nadien geen internet meer. Voorts was zijn printer defect. (Geen voeding). Hij ging ervan uit dat de bliksem hiervan de oorzaak was geweest. Zijn com21 modem was volgens zijn zeggen defect. Na contact met chello kreeg hij een nieuw modem, maar dit gaf geen soelaas. Bij ond. bleek dat het lampje van de netwerkverbinding niet brandde. Ik heb hem geadviseerd om e.e.a. te laten nakijken en hieruit bleek dat de netwerkkaart defect was. Voorts had de reparateur hem verteld dat hij een nieuw moederbord a raison van 800 euro nodig had, omdat de netwerkkaart geiintegreerd was. Ik vind dit een vreemd verhaal. Volgens mij kan je er toch gewoon een netwerkkaart in- cq bijsteken in de beschikbare slots? De pc werkt verder uitstekend.
Is dit een toevallig defect mbt de kaart en printer, of is de bliksem hiervan de oorzaak geweest, (hetgeen ik niet geloof).
Wie kan hier wat over roepen!!
greetz, Niek.

Een netwerkkaart erin zetten en dit aan Chello doorgeven.
Waarschijnlijk hebben ze het Mac-adres, van die netwerkkaart, nodig om het internet weer te kunnen laten werken.

en ik zou toch maar eens naar een andere reparateur gaan want,
een nieuw moederbord a raison van 800 euro
is OF een typfoutje van jou (nul teveel) of de reparateur levert mobo's met goud als soldeersel...............

mobo van 800 eurie

Ehh, dit was dus geen typefoutje hoor. Ik trok zelf ook wat witjes weg van dat bedrag.
De reden was dat de reparateur de geintegreerde netwerkkaart wilde vervangen, hetgeen volgens hem een hoop gesoldeer ed. zou opleveren, danwel het systeem voorzien van een externe netwerkkaart?????
Ik heb de pc niet inwendig bekeken maar het lijkt mij waarschijnijk dat er gewoon een netwerkkaart bijgeplaatst kan worden toch?
En op de vraag of zulke defecten door de genoemde bliksem zouden kunnen zijn gekomen, zou ik ook graag jullie mening horen.
Rest mij de vraag hoe ik aan het MAC nummer kom?
Gaat dit via ipconfig/all??
Dan ga ik die kennis van mij eens van wat goedkopere adviezen voorzien.
Ik lees het wel weer.
Niek.

mac no. geen idee.

Er moet iets bijzonders met die pc zijn, want geen enkel weldenkend mens gaat voor 800 euro een mobo repareren. (met in het achterhoofd de wetenschap dat een nieuw plankje / 2e hands plankje, ongeveer 1/10e kost.............?????? Zet er een losse netwerkkaart bij -of gebruik wederom de onboard network functie van het nieuwe plankje)

Bliksem als oorzaak ? Kan...........

De pc is niets bijzonders hoor, maar het is onnodig daar veel geld aan uit te geven als zo'n kaartje maar circa 20 euro kost. En de pc draait verder goed. Gewoon bijprikken, installeren en klaar.
Heb ik zelf ook onlangs gedaan met mijn weliswaar niet on board kapot gegane netwerkkaart. Ik had direkt weer verbinding. Een macadres heb ik nooit doorgegeven, vandaar dat ik daar even op reageerde.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan