• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

VRAAG - Letter van een kolom gebruiken in een formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

jordivanderheijde

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
5 apr 2017
Bekijk bijlage 296641

Kan iemand mij vertellen hoe ik de letter van de kolom kan gebruiken in een formule, zoals aangegeven op het voorbeeld?

Bij voorbaat dank,

Jordi

Bijlagen

• helpme.png
    helpme.png
    6,4 KB · Weergaven: 132
Wat wil je precies bereiken met die gevonden kolom letter?

Zo krijg je de kolomletter van de kolom waarin de formule staat:
Code:
[NL] =TEKEN(64+KOLOM())
[EN] =CHAR(64+COLUMN())
Opm:
1. Eventueel een celverwijzing tussen de haakjes bij KOLOM, dan krijg je de kolomletter van de cel waarnaar je verwijst.
2. Formule is geldig voor kolom A t/m Z, mocht groter bereik nodig zijn wordt formule complexer...

Laatst bewerkt:
Daarom had ik opmerking 2 even toegevoegd... ;)
Hoop dat het binnen dit bereik valt.

Edit: deze werkt tot kolom ZY. Weinig spreadsheets zijn zo groot lijkt mij.
Code:
=ALS(KOLOM()<=26;TEKEN(64+KOLOM());TEKEN(INTEGER(64+(KOLOM()-1)/26))&TEKEN(64+KOLOM()-26*AFRONDEN.BENEDEN(KOLOM()/26;1)))

Edit 2: @Ginger, heb in tweede instantie (eerst zelf even puzzelen) je formule bekeken . Moet zeggen: veel mooier... :thumb: Ik ben maar zo vrij geweest hem te kopiëren.
Code:
=DEEL(CEL("adres";A1);2;VIND.ALLES("$";CEL("adres";A1);2)-2)

Laatst bewerkt:
Ik ben bang dat soort vragen valt in de categorie: 'waarom doet Excel/VBA niet wat ik vind dat het zou moeten doen'.
Daarom suggerereer ik liever dat men zich eerst verdiept in de vraag: 'hoe zitten Excel en VBA in elkaar en hoe kan ik daarmee een bepaald doel bereiken'. Met andere woorden: kennis van een instrument is cruciaal om het effektief in te kunnen zetten.

Puur Excel:

https://www.bol.com/nl/p/voor-dummies-microsoft-excel-2016-voor-dummies/9200000045960939/

Laatst bewerkt:
Ok, misschien was mijn vraag wat te simpel.

helpme.png

Ik ben bezig met het maken van een sheet die automatisch factureert. Onder de kolom datum staan de (output) data waarop er diensten geleverd zijn.

Op dit moment is het gedeelte '[Lessen 2017.xlsx]Matrix'!$B$4:$B$33 niet variabel met het klantnummer.
Ik wil er voor zorgen dat als het klant nummer verandert, ook de data veranderen.

Als ik in de 'Factuursheet' het klantnummer verander moet hij dus de tweede kolom van de matrix pakken.

Een sheet die automatisch factureert lijkt mij ook wel handig.

Plaatjes hebben weinig toegevoegde waarde op een Excel forum. Als je het Excel bestandje even plaatst dan zal er vast wel iemand een oplossing voor verzinnen.

Je vraag is niet te simpel, je gezochte oplossing te moeilijk waarschijnlijk...
-> plaats s.v.p. een voorbeeld zoals VenA ook al voorstelt.

Code:
=substitueren(adres(1;d2;4;4);1;"")

Het is opgelost. Ik heb het gedaan op de manier van het voorbeeld van de eerste post.

Je moet gebruik maken van de functie INDEX om verwijzingen die met de functie CONCATENATE zijn samengesteld te kunnen gebruiken in andere formules.

Iedereen bedankt voor het meedenken!

Code:
=links(adres(rij();kolom();2;1);vind.spec("$";adres(rij();kolom();2;1))-1)

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan