Vraag m.b.t. harde schijven / partities - windows 8

Status
Niet open voor verdere reacties.

barryv0

Gebruiker
Lid geworden
2 sep 2013
Goedendag,

Ik heb onlangs Windows 8 op mijn pc geïnstalleerd, en ben tegen meerdere problemen aangelopen, welke gelukkig nu verholpen zijn.
Echter heb ik nu een vraag m.b.t. mijn installatie van Windows 7, op een andere schijf.

Mijn situatie:
1 x ssd 60-GB (Windows 7 op geïnstalleerd).
1 x 1TB HDD samsung (Windows 7 - programma's op geïnstalleerd, evenals gebruik als opslag).
1 x ssd 500 gb (Windows 8 op geïnstalleerd).

Daar het momenteel een dual boot betreft, en ik op de 1TB hdd opslagschijf enkele programma's vanuit de Windows 7 installatie geinstalleerd heb, zou ik graag vanuit Windows 8 deze 60GB SSD schijf, alsmede de 1TB HDD schijf leeg willen halen, zodat ik deze voor de Windows 8 installatie kan gebruiken.
Back-up van belangrijke documenten heb ik al gemaakt, het betreft hier alleen het leeghalen van deze twee harde schijven.

Mijn probleem:
Ik heb meerdere malen gezocht, maar tevergeefs, ik heb nog niet uitgevonden hoe ik dit het beste kan doen.
Hints/tips zijn welkom.
Ik ben er zeker van dat dit ergens beschreven moet staan, maar ik heb het niet kunnen vinden.
Mijn excuses hiervoor.

- Barry v.

Had je W8 geïnstalleerd met de andere schijven, W7 als bootschijf, erin?

Dan zou je met alleen de W8 schijf als eerste, aan sata1 b.v. op kunnen starten met de W8 DVD en de opstartpaden kunnen repareren, daarna de andere schijven erbij hangen als W8 gewoon boot.

Hallo Lange Pier,

Windows 8 geïnstalleerd met andere schijven als bootschijf?
Hoe bedoel je dit?

De schijf van Win8 staat momenteel in het bios als primair, en zal ook opstarten zodra mijn pc start.
Ik kan vanuit het bios evt. Win7 opstarten vanaf de 60gb SSD als ik wil.
Ik wil echter alleen maar alles van de twee overige schijven afhalen zodat ik deze 60gb ssd en de 1TB hdd als opslagschijf kan gebruiken in Windows 8, met de 500gb SSD (Waar Win* momenteel op is geïnstalleerd) als primaire (C:/) schijf.

Laatst bewerkt door een moderator:
Bedoelde of je W8 had geïnstalleerd zonder de andere schijven eraan, begrijp dat je de schijf als eerste schijf had gezet en W8 erop hebt geïnstalleerd, je hebt niet een softwarematige dual-boot maar je kunt wel via de bbs W7 starten, begrijp ik dat zo goed?
Zo ja dan kun je vanuit W8 doen wat je wilt met de andere schijven.

Correct, maar ik wil graag weten hoe.
Ik zie in de verkenner wel de 55gb SSD, maar niet de 1TB HDD.
formatteren zou het truukje moeten doen?

Computerbeheer > schijfbeheer laat 'm wel zien, echter kan ik hier de 1TB schijf niet formatteren, en ook lijkt het wel of dat 'ie geen schijf toegewezen gekregen heeft.
Link naar screenshot: http://postimg.org/image/4nh3b01on/

Neem aan dat je die Samsung spinpoint bedoeld.

Kijk eens met Minitool of de partitie(s) nog in orde zijn of repareer ze, dat probleem had ik ook in W8, elke keer waren de partitietabellen vernaggeld.

http://www.partitionwizard.com/free-partition-manager.html

Overigens dacht ik dat de gegevens erop weg mochten en dan zou je de bestaande partitie in W8 kunnen verwijderen en opnieuw aan kunnen maken of wil dat ook niet?

Overigens dacht ik dat de gegevens erop weg mochten en dan zou je de bestaande partitie in W8 kunnen verwijderen en opnieuw aan kunnen maken of wil dat ook niet?[/QUOTE]

Mijn excuses voor het late bericht, ik ben er nu mee bezig. Recovery lijkt wel een tijdje te duren.
Ik vertel of het gelukt is zodra het programma klaar is.

[Update]
Het is me nog altijd niet gelukt om vanuit Win8 de gehele Samsung 1TB HDD leeg te halen.
Formatteren geeft een foutmelding (kan de systeempartitie op deze schijf niet formatteren)

- Barry

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan