• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Vraag m.b.t sorteren / VLookup

Status
Niet open voor verdere reacties.

Albear

Gebruiker
Lid geworden
31 okt 2012
Goedenavond,

ik heb een tweetal vragen waar ik niet verder mee kom. Ik heb een bestand bijgevoegd dat hopelijk e.e.a. duidelijk maakt.

Maandelijks draai ik een rapport met producten. Dit rapport heeft gemiddeld een 650.000 lijnen. Na het toepassen van een aantal filters houd ik 1 kolom over met alle producten. Deze producten dien ik te matchen met bepaalde kleuren (een vast bestand met 230.000 opties). Het probleem is dat er productcodes zijn die bestaan uit cijfers, letters en een combinatie. Als ik deze producten probeer te matchen middels een VLookup krijgt het merendeel de juiste kleur, er zijn echter ook 10 duizenden records die N/A laten zien.

Ik ben er achter dat dit komt door mijn verschillende notaties in de kolom, maar omdat het allemaal verschillende formaten zijn kan ik niet de test omzetten naar getal. Ik merk dat als ik dit voor de cellen doe die N/A laten zien, het hierna wel wordt omgezet naar de juiste kleur. Ook sorteren werkt niet, daar er ook opties zijn die genoteerd zijn als 123-ABC en daarom niet als getal worden gezien maar wel in mijn sortering naar voren komt tussen 1 en 2 in. Vraag 1: Hebben jullie een mogelijkheid hoe ik er voor kan zorgen dat ik mijn maandelijkse bestand kan matchen naar mijn bronbestand.

Vraag 2 Om de informatie te matchen gebruik in een VLookup richting mijn bronbestand (welke ik over kopieer naar het nieuwe bestand). Dit duurt zo 1 tot 1,5 uur. Is er een manier om dit sneller te doen (VBA, Microsoft Access)?

Ik hoor het graag en alvast bedankt voor de hulp!

AlbearBekijk bijlage Test Map.xlsx

Wat is het probleem? In jouw voorbeeldje zijn de producten prima te vergelijken.

Bijlagen

Klopt, dit was puur ter illustratie. Deze waarden heb ik zelf getypt en worden dus als zodanig herkent. Het probleem doet zich voort als ik de waarden haal uit het maandelijks gedraaide document.

Ik heb inmiddels gezien dat mijn Text waarden in de referentie kolom zijn terug gezet, na het omzetten staat alles weer goed.

Blijft mijn tweede vraag open :-), heeft iemand ervaring met dergelijke files en een suggestie over het sneller maken m.b.t. de VLookup?

Zelf zou ik voor Access gaan. Maar eigenlijk is het beter om de database, waar jij jouw gegevens uit haalt, aan te laten passen. Zodat je niet maandelijks zelf wat hoeft te "knutselen". Een export van 650.000 records zal ook wel even duren denk ik.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan