Vraag mbt Library-functie voor menu

Status
Niet open voor verdere reacties.

KeZZaaaa

Gebruiker
Lid geworden
29 jun 2009
Hallo allemaal,

Ik heb een website inclusief een (uitklap)menu. Aangezien dat menu logischerwijs op elke pagina terugkomt, heb ik er een Library-functie van gemaakt, zodat ik alles in één keer kan aanpassen als er wijzigingen gedaan moeten worden.

Nu zit ik met het volgende probleem:

De klant wil graag dat als hij op een pagina zit, de knop van die pagina in het menu een kleur heeft, zodat je kunt zien waar je bent. Als je op de site over een bepaalde knop gaat (hover) dan verandert de kleur van de knop van lichtblauw naar donkerblauw. De klant wil graag dat als je op een bepaalde pagina zit de kleur van die knop op dat moment altijd donkerblauw is.

Ik weet wel hoe dit kan. Door de knop een aparte class te geven, maar is dit ook mogelijk als ik met een Library-item werk? Aangezien je met een Library op iedere pagina hetzelfde krijgt en dat is in dit geval dus niet helemaal de bedoeling.

Als op elke pagina hetzelfde menu komt (via de DW Library-functie of via php), dan kan je toch het menu-item van de actuele pagina laten oplichten (enz.) door slim gebruik van css:
  • Elke link van het menu (= elke vervolgpagina) krijgt een ID mee.
    Bijvoorbeeld <a id="home" href="">Thuiskomen</a>.
  • Elke pagina krijgt in de <body>-tag een class met dezelfde naam als zijn eigen item.
    Bijvoorbeeld <body class="home">.
In de css regel je:
Code:
.home #home { style voor actuele homepage }
.contact #contact {style voor actuele contact-pagina }
enz.
Nu krijgt het item #home alléén de style voor de actuele pagina, als er eerder in de html een class .home heeft gestaan. En dat is alleen zo bij de homepage uiteraard. Enz. :)
Succes!
Met vriendelijke groet,
CSShunter

Laatst bewerkt:
Oei! Behalve mijn voorbeeld-pagina, want die ging regelrecht naar mijn harde schijf. :o
Inmiddels hersteld! :)

Prettige Kerst enzo!
CSShunter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan