Vraag, oefening hotel

Status
Niet open voor verdere reacties.

CrazySoccer

Gebruiker
Lid geworden
1 nov 2013
Hallo beste programmeurs, ik ben er weer, met een andere oefening!

Deze oefening is een graad moeilijker voor mij dus daarom dat ik het weer m2 eedeel met jullie en al dank voor de hulp.

Je maakt een klein programma voor een hotel. Deze programma bestaat uit 3 groupboxen. In je 1 ste gbx vermeld je de huidige datum ( veranderd dus automatisch ) en dan stel je een textbox in. Deze textbox staat ervoor om de aantal dagen in te geven dat je in het hotel gaat verblijven. Als je vb 2 ingeeft, krijg je in dezelfde groupbox vertrek: zondag. ( word dus automatisch berekend )

Daarna in je 2 de groupbox, stel je 2 rbt in, basiskamer en premiumkamer. Hierna stel je ook 3 checkboxen, diner, lunch, ontbijt.

3 de groupbox, daar steken we:

Totaal kostrpijs van gemiddelde aantal verblijfdagen
Totaal kostprijs verblijfdagen
totaal kostprijs eten en drinken
totaal kostprijs eten
totaal kostprijs drinken

Ik vind de eerste deel nogal moeilijk, en dan ook de totaal kostprijs van aantal verblijfdagen en gemiddelde verblijfdagen. ( Heb maar 3 lessen gehad en moet dit dus al kunnen oplossen )

De 2 groupbox zou geen probleem voor mij zijn.
Iemand een idee hoe ik hier het best aan begin? Ik moet gebruik maken van functies ook btw ;)

Bedankt!

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi,

Als je dit zou moeten kunnen, maar je kan het niet, moet je misschien ook eens gaan nadenken over hoe dat komt. Het is niet zo dat als wij je met al jouw oefeningen helpen, dat jij het dan ook gelijk allemaal snapt en zelf kan gebruiken. Heb je niet misschien iets van een boek ofzo waarin je een aanwijzing kan vinden over hoe je het moet doen?

En anders is het misschien een idee om zelf eerst ook goed naar oplossingen te zoeken voordat je de vraag hier plaatst. Zo kan je op Helpmij/Google vast wel makkelijk vinden hoe je de datum van vandaag 'opvraagt' en hoe je daarbij dagen optelt (ik weet zeker dat ik daarover laatst nog een post op Helpmij zag).

Dus om te beginnen zou ik zeggen:
  • Ga na waar je de antwoorden zou moeten kunnen vinden in je studiemateriaal
  • Kijk of je het eerst nog op kan lossen zonder de hulp van anderen (zoeken op Google valt hier dus ook onder)
  • Als je er echt niet uit komt: Hier hulp vragen of hulp vragen aan je professor/studiegenoten.

Ik zeg dit allemaal niet om vervelend te zijn, maar omdat ik denk dat het niet een al te goed begin is als je de opdrachten, die je zou moeten kunnen, niet kan maken omdat je niet weet hoe het moet.

MartinJM

PS: Als je erbij vermeld wat je al hebt gedaan om het proberen op te lossen, zijn helpers ook sneller geneigd om te helpen.
PPS: Ook als je een beetje op de opmaak en spelling in je post let (hoeft echt niet perfect te zijn, maar wel een beetje netjes) dan zijn mensen doorgaans ook sneller geneigd je te helpen.
Nogmaals: Ik zeg het niet om vervelend te zijn, het is om jou te helpen.

Hoi, bedankt voor je antwoord, ik heb deze nu volledig opgelost, maar ik heb nog 1 probleem waar ik niets uitkom, ook niet op youtube kunnen vinden.

Ik heb nu:
lbldatum.text = "Datum: " + datestring

Nu krijg ik de datum erop. Maar, als ik nu vb in een textbox 5 invul, moet hij 5 dagen bijtellen bij die datestring.

Ik heb nu dingen geprobeerd als, datestring + txtinvul.text = datum maar ik kan het hier dus niet verder.

Ik zal nu ook verder zoeken of ik iets kan vinden. Als ik het vind, zal ik het direct aanpassen heir :)

@CrazySoccer Je gaat nu al rechtstreeks letterlijk de vragen hier plaatsen? Volgens de huisregels dien je eerst aan te geven wat jezelf al heb gedaan. Dat zie ik dus graag terug in je openingspost. Het komt er op neer dat de helpers hier niet jouw huiswerk gaan maken.

Code:
Public Class Form1
    Private Sub btnBereken_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles btnBereken.Click
        Dim totaalkostprijshotel As Double
        Dim Aantaldagen As Double
        Dim Luncherbij, dinererbij, ontbijterbij As Double
        Const premiumkamer As Double = 20
        Const basiskamer As Double = 10
        Const lunch As Double = 1
        Const ontbijt As Double = 2
        Const diner As Double = 4

Aantaldagen = txtInvuldagen.Text

If (rbtbasiskamer.Checked = True) Then
            totaalkostprijshotel = (Aantaldagen * basiskamer)
        ElseIf (rbtpremiumkamer.Checked = True) Then
            totaalkostprijshotel = (Aantaldagen * premiumkamer)
        End If
        If (chklunch.Checked = True) Then
            Luncherbij = (Aantaldagen * lunch)
        End If
        If (chkdiner.Checked = True) Then
            dinererbij = (Aantaldagen * diner)
        End If

If (chkontbijt.Checked = True) Then
            ontbijterbij = (Aantaldagen * ontbijt)

End If
        Dim totaal As Double
        totaal = totaalkostprijshotel + Luncherbij + dinererbij + ontbijterbij

LblResultaathotel.Text = totaal

End Sub

Private Sub Timer1_Tick(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Timer1.Tick
        lbldatum.Text = "Datum: " + DateString
        lbltijd.Text = " Tijd: " + TimeString
        lbldatum.Text = Now.AddDays(txtInvuldagen.Text).ToShortDateString.ToString

End Sub

Private Sub chkdiner_CheckedChanged(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles chkdiner.CheckedChanged

End Sub
End Class

Nou, het is geen huiswerk hoor, gewoon oefeningen :P En ik heb al wat hoor ;)

En waar zijn die oefeningen voor bedoeld? Voor je buurman of voor school, opleiding, cursus, training of hoe je het ook wil noemen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan