• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Vraag omtrent "=als" functie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Erwin111

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
10 feb 2017
Berichten
3
Goedemorgen,

Voor een opdracht ben ik bezig met een tabel, waarbij diverse vluchtnummers in een andere reeks worden omgezet aan de hand van een gekoppelde tabel. Op het moment gebruik ik de =als functie om het om te zetten, echter zijn er teveel diverse opties, waardoor het makkelijker zou zijn om dit uit een losstaande tabel te staan.

Voorbeeld staat hieronder waarbij de eerste tabel de informatie verschaft, waarbij de handler uit de tweede tabel zou moeten worden opgezocht, vanuit de tweede tabel, die de informatie heeft m.b.t. welke handler bij welk vlucht(nummer) hoort.

Tabel 1:
Vlucht Handler
KL0588 KLM
A90651 KLM
UX1091 Avia
JP7173 Swissport

Tabel 2:
Sign Afhandelaar
KL KLM
UX Avia
JP Menzies
A9 KLM

Excel.png

Bekijk bijlage Voorbeeld.xlsx

Wat de bedoeling is? Dat onder handler automatisch KLM bij handler komt te staan vanuit het "KL" vluchtnummer, waarbij de informatie uit de tweede tabel wordt gehaald. Dit is een kort voorbeeld, echter in het realtime bestand staan er veel meer vluchtnummers, waardoor de =als functie veel te lang zou worden, om elk vluchtnummer te dekken.

Met vriendelijke groet,
Erwin
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij klopt je voorbeeldje niet helemaal. Probeer het zo eens. In B2
Code:
=VERT.ZOEKEN(LINKS(A2;2);$D$1:$E$5;2;0)
 
Dankjewel voor de snelle reactie, deze werkt inderdaad zo! Echter was dit de eerste stap, de complete situatie licht namelijk nog wat complexer. Is er een manier om in het volgende bestand op de juiste manier te bepalen in welke kolom er gezocht moet worden:
Bekijk bijlage Voorbeeld.xlsx

Wat ik als het ware wil is dat als de data uit rij A komt, dat de informatie in rij E wordt gezocht, waarbij de juiste afhandelaar wordt gezocht (KLM in dit geval) in de afhandelaar lijst. Als de data uit kolom B komt, zal er gezocht moeten worden in rij F, omdat daar de drie-cijferige codes staan, waarna de info weer uit de afhandelaar lijst wordt gehaald. Om in 1 rij te zoeken (voorbeeld 1) werkt die nu inderdaad, echter krijg ik de data binnen zoals het voorbeeld hierboven.
 

Bijlagen

  • Voorbeeld.xlsx
    8,9 KB · Weergaven: 25
Laatst bewerkt:
In B2=
Code:
=ALS(A2="";VERT.ZOEKEN(LINKS(B2;3);$F$2:$G$7;2;0);VERT.ZOEKEN(LINKS(A2;2);$E$2:$G$7;3;0))
 
Code:
=als(b2="";vert.zoeken(links(a2;2);$e$2:$g$7;3;0);vert.zoeken(links(b2;3);$f$1:$g$7;2;0))
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan