• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

vraag omtrent matrixformule

Status
Niet open voor verdere reacties.

tartuffe

Gebruiker
Lid geworden
20 aug 2010
Hallo,

ik heb een vraag over matrixformule. Zie deze situatie:
A B C D E
1 Verkoper Jan Bob Bob Piet
2 Omzet 110 124 134 98
3 Kosten 56 65 34 78
4
5 nee ja ja nee
6
7 nee

eerste geval: cellen B5 tot en met E5 zijn geslecteerd en de matrixformule is: {=ALS(B1:E1="Bob";"ja";"nee")}. Dit klopt

tweede geval: cel B7 is geselecteerd met dezelfde matrixformule.
Waarom geeft dit "nee"? M.a.w. waarom is deel 1 van de ALS-functie VALS? Deel 1 is toch dit: VALS,WAAR,WAAR,VALS. Waarom is dit geheel VALS? Als 'Bob' in B1 staat ongeacht de andere cellen, dan geeft dit wel 'ja' (bv WAAR, VALS, VALS, VALS geeft WAAR). Precies of alleen de eerste waarde telt. Kan iemand de redenering uitleggen?
Bedankt
Tartuffe

Beste tartuffe ;)

Voeg eens een bestandje toe met de formules erin.

Groetjes Danny. :thumb:

Ze geven toch allebei "nee", zowel B5 als B7.

Ik snap het probleem niet echt :rolleyes:

Joske

Misschien is een duidelijke omschrijving van wat jij van de formule verwacht (wat hij zou moeten doen) op zijn plaats.

Succes,

Bedankt voor de reacties.
Ik weet juist niet wat ik moet verwachten in cel B7. Het geeft alleen maar "ja" als 'Bob' in cel B1 staat. In alle andere gevallen geeft de formule "nee". Dus als B1='Jan' en alle andere cellen 'Bob' of iets anders bevatten => geeft "nee".

Mijn vraag is: hoe redeneert de formule? Houdt die alleen rekening met B1 en niet met de rest? "Nee" betekent dat deel 1 van functie ALS onwaar is: dus de combinatie (in het voorbeeld) van ONWAAR,WAAR,WAAR,ONWAAR geeft ONWAAR, terwijl de combinatie WAAR,ONWAAR,ONWAAR,ONWAAR WAAR geeft.

In bijlage het bestandje.
Bedankt.

Bijlagen

Bedankt voor de reacties.
Ik weet juist niet wat ik moet verwachten in cel B7. Het geeft alleen maar "ja" als 'Bob' in cel B1 staat. In alle andere gevallen geeft de formule "nee". Dus als B1='Jan' en alle andere cellen 'Bob' of iets anders bevatten => geeft "nee".

Mijn vraag is: hoe redeneert de formule? Houdt die alleen rekening met B1 en niet met de rest? "Nee" betekent dat deel 1 van functie ALS onwaar is: dus de combinatie (in het voorbeeld) van ONWAAR,WAAR,WAAR,ONWAAR geeft ONWAAR, terwijl de combinatie WAAR,ONWAAR,ONWAAR,ONWAAR WAAR geeft.

In bijlage het bestandje.
Bedankt.

Als je de formule van B7 door zou trekken naar rechts zul je zien dat je C7 t/m E7 dezelfde resultaten krijgt te zien als in het bereik B5 t/m E5.
Een matrix-formule kijkt naar de 1e kolom of rij en vergelijk dat met het bereik. Hierdoor kijkt de formule in de C-kolom naar de waarde in C1, de formule in de D-kolom naar de waarde in D1, etc.
Een matrix-formule is met tekst meestal niet gewenst, maar met getallen kan het wel handig zijn.

Code:
=SOMPRODUCT((B1:E1="Bob")*(B2:E2))
Bovenstaande formule berekent de omzet voor Bob.
Er wordt dus gekeken waar in de 1e regel Bob staat en de waardes die in de bijbehorende kolommen (B- en C-kolom) worden opgeteld.
Uitkomst: 258

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan