• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Vraag over aangepast automatisch doorvoeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

JustinPeters

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
30 jul 2008
Goedemorgen,
Ik zit vast met een opdracht voor excel, ik moet namelijk lange lijsten maken met formules zoals deze:
Code:
=M3=0
=M3=0,50
=M3=1
=M3=1,50
=M3=2
=M3=2,50
Enz.
Niets moeilijks aan als ik het automatisch kon doorvoeren maar als ik dat doe dan krijg ik dit
Code:
=M3=0
=M4=0
=M5=0
=M6=0
=M7=0
Enz.
Is het mogelijk dat hij de "M3" vasthoud en de "0" verder telt?
Alvast bedankt!

Als je formules op rij 1 beginnen kun je deze formule gebruiken en doortrekken:

Code:
=$M$3=(RIJ()-1)*0,5
Beginnen je formules op bijvoorbeeld rij 7 dan vervang je de 1 met het rijnummer. De formule wordt dan:

Code:
=$M$3=(RIJ()-7)*0,5

Laatst bewerkt:
Ik begrijp je vraag niet. Je zet elke keer in dezelfde cel M3 een andere waarde neer. Wat wil je dan doorvoeren en waar naar toe?

Doe anders eens een voorbeeldbestandje.

Een formule met 2 keer = ?
Je kunt de 3 vastzetten met dollartekens.
Je zou een paar cellen kunnen doen. Vervolgens de cellen naar beneden slepen. Excel herkent dan het patroon van steeds 0,50 optellen.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Een formule met 2 keer = ?
Je kunt de 3 vastzetten met dollartekens.
Je zou een paar cellen kunnen doen. Vervolgens de cellen naar beneden slepen. Excel herkent dan het patroon van steeds 0,50 optellen.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Hj gebruikt deze formule waarschijnlijk om te vergelijken of de waarde in M3 gelijk is aan een getal. Waarschijnlijk dat er makkelijkere oplossingen zijn maar dat geeft nog geen antwoord op zijn vraag ;)

Als je de formule invoert herkent excel de verhoging van 0,5 niet, vandaar mijn eerder gegeven oplossing.

Bedankt voor de snelle reacties!
Ik zal het proberen uit te leggen:
Er staat 2x = in omdat de 2de = gelijk aan betekend, dus als M3 0 is dan komt er WAAR uit en als die dat niet is dan ONWAAR, dit is ook het enigste wat ik nodig heb, ik zou em ook tussen haakjes zetten: =(M3=0)
Misschien een beetje vaag maar het werk voor mij wel, alleen vervelend dat die dus van M3 M4 maakt als ik hem doortrek en niet van de 0 een 0.5

Het vastzetten van M3 lukt nu wel, maar hoe kan ik de 0 laten doorlopen naar bv. 0.25 of 0.50 per cel?

PS.
Sorry ik ben geen excel expert

Laatst bewerkt:
Via verwijzen naar een cel
In cel A1 staat bijv. de waarde 0,25

Code:
=M$3=A$1*RIJ()

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Zoals ik al eerder aangaf kan dat met deze formule
Code:
=$M$3=(RIJ()-1)*0,5
Wat je hier doet is met RIJ() is kijken in welk rijnummer je zit. Vervolgens wordt er 1 van het rijnummer afgetrokken omdat je wilt beginnen met de waarde 0. En dan geldt (Rijnummer - 1) * 0,5 voor een optelling van 0,5 per rij. Wil je steeds 0,25 optellen dan gebruik je (Rijnummer - 1) * 0,25. Begin je niet op de eerste rij maar op rij X dan gebruik je (Rijnummer - X) * 0,25 (zie post #2 van dit topic).

Ik probeer dit te begrijpen om er iets van de leren. Maar ik begrijp de bedoeling niet. Als ik de formule van Brandts gebruik en de rij doortrekt dan komt er bij mij allemaal ONWAAR te staan. Heb je dan weer een andere formule waarin je vergelijkt met $M$3 zodat je iets met die WAAR of ONWAAR kunt doen?

Als ik in A1 0,25 zet en in A2 de formule =M$3=A$1*RIJ() en die doortrek naar beneden, dan krijg ik allemaal ONWAAR totdat ik in cel M3 een getal invoer van bv 1. Dan zie ik idd dat in A4 WAAR komt te staan.

De formule geeft WAAR als de berekening achter het 2e = teken gelijk is aan de waarde uit cel M3. Is dit niet gelijk dan komt er ONWAAR te staan.

Als ik in A1 0,25 zet en in A2 de formule =M$3=A$1*RIJ() en die doortrek naar beneden, dan krijg ik allemaal ONWAAR totdat ik in cel M3 een getal invoer van bv 1. Dan zie ik idd dat in A4 WAAR komt te staan.
Dat is schijnbaar de bedoeling.
Meer kan ik er ook niet van maken. Ogenschijnlijk kan de TS ermee uit de voeten.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Super!
Na een beetje puzzelen is het gelukt, heel erg bedankt Brandts & Roncancio aan jullie tips heb ik het meeste gehad en weer wat geleert, de rest ook bedankt voor het meedenken, tis misschien een vage opdracht maar ik heb er meer dan genoeg aan :)
Thanks!

Super!
Na een beetje puzzelen is het gelukt, heel erg bedankt Brandts & Roncancio aan jullie tips heb ik het meeste gehad en weer wat geleert, de rest ook bedankt voor het meedenken, tis misschien een vage opdracht maar ik heb er meer dan genoeg aan :)
Thanks!

Gaarne de vraag op opgelost zetten.
Bvd.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan