• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

vraag over ALS

Status
Niet open voor verdere reacties.

olivierv

Gebruiker
Lid geworden
3 jun 2009
Berichten
13
Ben bezig met de doorlooptijd te berekenen in excell. De gedachte is dat ik dmv de begindatum en einddatum de aantal maanden bereken met de formule dagen 360.

Als alle data er is gaat het goed, maar er zijn ook veel cellen waar de begindatum en/of eindatum niet gegeven zijn. En als ik dan alle cellen neem krijg ik in de rij aantal maanden het volgende teken: WAARDE

Dat is natuurlijk begrijpelijk omdat de cellen leeg waren, maar het staat niet goed in de tabel die ik er later van wil maken. Zou graag willen dat in die cellen ipv "]waarde" n.b. komt te staan.

Volgens mij moet het met een als formue lukken, alleen ik krijg het niet voor elkaar/.
Heb een voorbeeld meegestuurd

PS: handmatig een 0 in alle cellen vullen is geen optie, omdat de database darvoor te groot is.

Alvast bedankt
 

Bijlagen

  • vraag.xls
    14,5 KB · Weergaven: 25
Laatst bewerkt:
ALS(OF($A2="";$B2="");"n.b";(DAGEN360(A2;B2))/30)

als A2 of B2 leeg is komt er n.b te staan en anders jou berekening
 
je wilt dus de formule iets laten weergeven als cel X leeg is.
Los dat als volgt op:

=ALS((ISLEEG(A6))+OF(ISLEEG(B6));"n.b.";((DAGEN360(A6;B6))/30))

je checkt dus eerst of A6 of B6 een waarde bevatten. Zoniet, geeft de formule "n."b." Zowel, gaat hij rekenen
 
Klinkt goed. maar deze werkt niet altijd. Heb namelijk ook cellen waarin in bijvoorbeeld bij A1 1-2 jr staat en in B2 wel een correcte datum. Dan pakt hij de formule toch niet.

Is er geen optie dat kijkt of er geen correcte datum is ingevuld.
 
Laatst bewerkt:
correcte datum invullen

Het invullen van een correcte datum kun je beter afvangen bij de invoer. Zet op de cel(len) waar een datum moet worden ingevoerd een validatie. Dan dwing je af dat er een correcte datum in komt. En dan heb je later geen problemen meer met berekeningen op basis van die datum.

;)
 
goed idee voor de toekomst, maar dat is helaas nog geen oplossing. Zal het well gaan invoeren later
 
2 verschillende rijen?

Klinkt goed. maar deze werkt niet altijd. Heb namelijk ook cellen waarin in bijvoorbeeld bij A1 1-2 jr staat en in B2 wel een correcte datum. Dan pakt hij de formule toch niet.

Is er geen optie dat kijkt of er geen correcte datum is ingevuld.

In jouw bovenstaande voorbeeld vergelijk je gegevens uit twee verschillende rijen met elkaar. Is dat de bedoeling? Verder lijkt mij dat als je in A1 1-2 jr hebt staan en in B1 een correcte datum, dan kun je daar nooit mee rekenen. Want wat is dan de ingangsdatum van de looptijd? Om een looptijd te berekenen zul je altijd twee correcte datums nodig hebben.

:confused:
 
zie bijgevoegd bestand en dan kolom I
In kolom staat een andere formule die als er geen gebruik gemaakt wordt van 1-2jaar en dat soort dingen korter is en op dezelfde manier werkt
 

Bijlagen

  • Kopie van vraag(1).xls
    15,5 KB · Weergaven: 30
Heb bestandje bijgevuld met de problemen die ik heb
 

Bijlagen

  • vraag.xls
    15 KB · Weergaven: 24
Oplossing Geep1980 werkt

De oplossing van Geep1980 is volgens mij de oplossing voor al jouw vragen.

:thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan