Vraag over code in preg_match voor uitsluiten woord...

Status
Niet open voor verdere reacties.

richard5000

Gebruiker
Lid geworden
24 mrt 2012
Berichten
161
Ik heb een PHP file, met hierin een validatie van het invoerveld onderwerp (in formuier) en nu heb ik er een pull-down list van gemaakt en wil ik graag dat als men geen keuze maakt dat hij dan een validatie melding geeft.

Nu staat er "Kies uw onderwerp..." in de eerste regel en daaronder de onderwerpen, zou het graag zo willen hebben dat wanneer men niets kiest en de regel "Kies uw onderwerp..." laat staan hij dezelfde foutmelding geeft als bij een invoerveld dat leeg is en wel ingevuld moet worden.

Weet iemand hoe ik in onderstaand gedeelte het $onderwerpPattern laat kijken of er het woord "Kies" in voorkomt en zo ja hij dan de foutmelding laat zien zoals hieronder en als men wel een onderwerp kiest (dus als het woord "Kies" er niet in voorkomt) hij gewoon door loopt zonder melding (nu loopt hij gewoon door omdat er standaard iets in onderwerp staat? Ik wil "Kies uw onderwerp..." er graag in laten staan.

/** Validate onderwerp */
$onderwerpPattern = '~^[a-z .\'-]+$~Di';
if ( !isset( $_POST['onderwerp'] ) or !preg_match( $onderwerpPattern, $_POST['onderwerp'] ) )
{
echo "Het onderwerp is niet geldig!<br> \n";
}

Dus graag hetzelfde script, maar dan iets in $onderwerpPattern wat kijkt of het woord "Kies" niet voorkomt.

Hoor het graag.

Groet,
Richard
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan