• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Vraag over code voor 2 macro's

• Onderwerp starter Onderwerp starter novec
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

novec

Gebruiker
Lid geworden
6 jan 2009
Ik ben een scoringsheet aan het maken welke gebruikers als Excel sjabloon(2007 of hoger) kunnen downloaden en na invullen een Excel zonder macro's aan mij terug kunnen mailen.

Ik laat een gebruiker een Excel sjabloon openen waarin hij veel bewerkingen gedurende een aantal uren doet. Wedstrijd gegevens en uitslagen. Voor de veiligheid wil ik een macro/VBA code hebben welke ik aan meerdere knoppen verspreid over meerdere bladen wil gebruiken. De knopen zijn ingevoegde vormen waar ik de macro aan wil toewijzen.
De macro moet dan het volgende doen:
Opslaan als: Altijd als Excel zonder Macro
Plaats : Standaard op Bureaublad.
Naam kiezen welke in werkblad “home” in cel “A1 als tekst staat. (ik overweeg nog om die cel een naam te geven: ”File_Name”. Dat lijkt me veiliger.)
Omdat ik vaker tijdens het gebruik wil laten opslaan mag ingeval van het aanwezig zijn van een file met dezelfde naam deze overschreven worden. Als dat lastig is kan ik dat ondervangen door een “ Timestamp” aan de File_Name te koppelen. Maar dan krijgt gebruiker wel veel files op zijn bureaublad staan….

Een ander vraag heb ik over het wijzigen van een ‘bladnaam’ door een Macro.
Als ik in de sheet op definitief klik opent zich een nieuw blad met waarin gegevens worden gerapporteerd. Dit blad krijgt vervolgens de naam welke in een cel staat Als gebruiker per abuis 2 keer druk komt de foutmelding dat er al een blad bestaat met die naam. Graag zou ik dan automatisch de toevoeging (1) aan die naam hebben. Kan dat?? Of moet ik ook hier werken met een Timestamp?

(Helaas kon ik geen sjabloon uploaden)

Dank alvast

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hallo novec,

Ik wil dit wel voor je maken, mits een vergoeding.
mod edit: mailadres weggehaald. Het forum bied gratis hulp. Dit NOOIT meer doen dus.

Groeten,
Exhelp

Laatst bewerkt door een moderator:
Cobbejaan,

Als novec zelf niets wil doen, kan hij hier niet geholpen worden.
Als hij een volledig afgewerkte macro wil; dan kan hij beroep doen op een Excel consultant ( bijvoorbeeld ik :-) )

Ik zie het probleem niet in dit als optie aan te bieden.

Hallo,

Ik kom thuis uit mijn werk en lees met verbazing bovenstaande berichtjes in het door mij geopende topic.
Voor er nog meer onduidelijkheid komt wil ik reageren.
- Ik heb een sheet voor eigen gebruik samen met leden van mijn sportvereniging, zonder enig commercieel belang gemaakt. De voornaamste drijfveer om dit te doen is om er zelf van te leren, mijn kennis van Excel te vergroten en vooral om VBA beter te leren begrijpen.
Dat valt allemaal binnen de doelstelling van dit geweldige forum.
Een forum waar ik vaker fantastisch geholpen ben en wat mij betreft een super hulpcentrum is.
Ik zal dus niet, zeker niet, betalen om mijn macro te maken. Als ik betaal dan is dat voor een training VBA maar dat valt volledig buiten dit topic.
- Ik lees: "als NOVEC niets wil doen....."
Sorry, ik wil mijn hoofdbestand niet in zijn geheel uploaden maar daar zit inmiddels meer dan 100 uur werk in. Er zitten 10 tallen macro's in.
Voor een beter overzicht en om aan te sluiten bij mijn vragen heb ik een voorbeeld sheetje gemaakt en opgeslagen als sjabloon met macro's. (dat is mijn hoofdbestand ook)
Helaas kon ik dit niet uploaden. Daarom de uitgeklede sheet. (wat dus tot de verwarring leidt)
De macro's zijn er dus wel maar ik kreeg ze niet op het forum.
Ik had me al voorgenomen om even uit te zoeken hoe ik de code in zo'n mooi blokje aan een berichtje kan koppelen en om uit te zoeken waarom mijn sheet niet wilde uploaden.
Ik heb daar gewoon nog geen tijd voor gehad en ga dat vanavond doen. Excel is niet mijn werk maar mijn hobby.........
Ergo, het is zeker niet mijn bedoeling om voor een dubbeltje op de 1e rang te zitten of andere mensen mijn werk te laten doen.
Ik wil leren en ben in het verleden bijzonder goed geholpen door oplossingen van gebruikers van dit forum. Als je vast zit is het toch geweldig om net even over dat drempeltje geholpen te worden. Bizar vaak hoe iets waar ik al dagen naar zoek door een ander in een wip is gemaakt. Het goede antwoordt zien is toch ook het de volgende keer zelf doen.
Geweldig dat er mensen zijn die daarbij onbaatzuchtig bij helpen.
Als ik een indruk heb gewekt dit niet te respecteren of te waarderen dan heb ik mij niet goed uitgedrukt.

Ik hoop nog lang op dit forum met hetzelfde plezier als voorheen aanwezig te zijn.
Ik zal mijn voorbeeld sheet met macro's vanavond proberen te uploaden.

groet en dank

Novec

Hallo Novec,

Ik zei 'als'.
Uiteraard kunnen we je hier verder helpen.

Maak even een eenvoudig voorbeeldbestandje zonder vertrouwelijke gegevens, dan wordt er vast naar gekeken.

Groeten,
Exhelp

@exhelp Ik adviseer je om direct te stoppen met het aanbieden van betaalde diensten. Mensen worden hier gratis geholpen, het forum is tenslotte ook gratis. Als ik nog een keer lees dat je je diensten aanbied zullen er andere maatregelen worden genomen.

@novec Ik wil je adviseren niet op de uitnodiging van exhelp in te gaan.

Laatst bewerkt:
En hier mijn sheet met zelfgemaakt Macro's.
De macro's waar de vragen over gaan werken dus niet of geven foutmeldingen.

Bijlagen

Code:
Sub OpslaanAls()

DesktopAddress = CreateObject("WScript.Shell").specialfolders("desktop")
    ActiveWorkbook.SaveCopyAs DesktopAddress & "\" & Sheets("HOME").Range("A1") & ".xlsx"

End Sub

@exhelp Ik adviseer je om direct te stoppen met het aanbieden van betaalde diensten. Mensen worden hier gratis geholpen, het forum is tenslotte ook gratis. Als ik nog een keer lees dat je je diensten aanbied zullen er andere maatregelen worden genomen.

Hoi Huijb,

Geen probleem hoor. Ik help met plezier mensen gratis verder hier op het forum.
Ik had uit de vraag verstaan dat er een volledige programmatie gemaakt moest worden, en wilde novec alleen maar verder helpen.

Won't happen again.

Gr
Exhelp

Warme Bakker

Hartstikke bedank. Dit werkt goed en kan ik mee verder. Ik begrijp ook wat je code doet en hoe het werkt. ergo daar heb ik weer veel aan.
Wel krijg ik een foutmelding als ik het een 2e keer op wil slaan omdat de bestandsnaam dan al aanwezig is. (alleen als ik het bestand wat op de desktop is geopend) Het liefst had ik dan een toevoeging aan de naam zoals (1). Is dat ook aan de code te koppelen?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan