Vraag over dode pixel

• Onderwerp starter Onderwerp starter rhcp
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

rhcp

Gebruiker
Lid geworden
13 mrt 2004
Hallo,

Ik heb gisteren een nieuw beeldscherm aangeschaft namelijk de iiyama E2208hdsv.
Nadat ik hem vandaag aangesloten heb kwam ik er achter dat er een dode pixel in het scherm zit. Het is een wit klein puntje links in mijn scherm, op een zwarte achtergrond is het van een metertje of 2 nog zichtbaar. Ik heb voordat ik hem kocht gevraagd hoe het zat met dode pixels en ik kreeg daar als antwoord dat bij 1 dode pixel er geen garantie is, omdat 1 dode pixel bijna niet zichtbaar is. Mijne is duidelijk zichtbaar dus ik ga er vanuit dat het er meer bij elkaar zijn. Ik kreeg een heel vreemd verhaal te horen dat pixels niet bij elkaar zitten en van alles en nog wat waar ik mijn twijfels over heb of het waar is. Het gekke was dat de werknemer mijn scherm niet eens wou bekijken.

pixel policy:

PIXEL POLICY IIYAMA

Een LCD monitor is opgebouwd uit miljoenen pixels (beeldpunten). Een pixeldefect treedt op, als een pixel (in de kleur rood, groen of blauw) continue blijft branden of juist niet oplicht. In de praktijk is een defecte pixel nauwelijks zichtbaar met het blote oog. Het belemmert dan ook geenszins de functionaliteit van de monitor. Ondanks ons streven naar een perfecte productie van LCD monitoren kan geen enkele fabrikant garanderen dat al zijn LCD panelen vrij van pixeldefecten zijn. iiyama zal echter een LCD monitor omruilen of repareren wanneer er meer pixels stuk zijn dan aanvaardbaar.
In de regel kunnen we stellen dat iiyama een 15, 17, 18 of 19 inch LCD monitor zal vervangen bij 3 of meer defecte pixels.
Bij een LCD monitor van 20 inch of meer is dit het geval bij meer dan 4 defecte pixels.
Deze omruilgarantie wordt via de leverancier geregeld en enkel gegeven binnen de eerste acht dagen na aankoop. Na deze acht dagen worden monitoren alleen omgeruild wanneer zij buiten de standaard ISO13406-2 klasse II vallen.

Voor LCD TV’s hanteert iiyama de ISO 13406-2 klasse II normering.

ISO13406-2 Klasse II:
Pixelcluster = 3 pixels naast elkaar (rood, groen en blauw)
Pixel = Rood, Groen of Blauwe pixel

Hoeveel Pixelclusters heeft een LCD monitor:
Bijv. resolutie 1280 x 1024 = 1.310.720
Bijv. resolutie 1600 x 1200 = 1.920.000

Hoeveel Pixels?
Bijv. resolutie 1280 x 1024 x 3 kleuren = 3.932.160
Bijv. resolutie 1600 x 1200 x 3 kleuren = 5.760.000

ISO13406-2 Klasse II tolerantie per 1 miljoen Pixelclusters:

Fout Type I Pixelcluster defect, altijd oplichtend:
- 2 stuks (per 1M Pixelclusters)

Fout Type II Pixelcluster defect, altijd uit
- 2 stuks (per 1M Pixelclusters)

Fout Type III Pixel defect altijd oplichtend of altijd uit
- 5 stuks (per 1 M Pixelclusters)

Mijn vraag is hoe zit dit nou inelkaar?
Ik zou er een foto van kunnen maken om het te verduidelijken, als dit nodig is hoor ik het graag

Pim

Ben toch bang dat je het moet accepteren als het binnen de dodepixel richtlijnen valt. Zelf heb ik wel ooit een scherm gekocht met een pixelgarantie. Dat is dan weer weggegooid geld als je scherm in orde is, maar je hebt dan wel de zekerheid van een goed scherm.

Ben toch bang dat je het moet accepteren als het binnen de dodepixel richtlijnen valt. Zelf heb ik wel ooit een scherm gekocht met een pixelgarantie. Dat is dan weer weggegooid geld als je scherm in orde is, maar je hebt dan wel de zekerheid van een goed scherm.

mijn vraag is dus, valt dit binnen de dode pixel richtlijnen? Ik hoor in de zelfde winkel van een andere medewerken namelijk dat het er meer dode pixels zijn als het zichtbaar is. 1 dode pixels was volgens die jongen niet zichtbaar op zo'n groot scherm. Die pixel van mij is behoorlijk zichtbaar.

Pim

Natuurlijk is een enkele pixel wel goed zichtbaar als je het hele scherm op zwart gooit, maar dat is geen normale praktijksituatie. Met een office-applicatie zal je die pixel niet of nauwelijks nog terugvinden, of bij het kijken van een DVD of een game. Leuk is anders als je een perfect beeld verwacht...

Natuurlijk is een enkele pixel wel goed zichtbaar als je het hele scherm op zwart gooit, maar dat is geen normale praktijksituatie. Met een office-applicatie zal je die pixel niet of nauwelijks nog terugvinden, of bij het kijken van een DVD of een game. Leuk is anders als je een perfect beeld verwacht...

op een zwart scherm vind ik het niet erg, maar het viel me pas op met het spelen van een spel. Je ziet het ook goed met een video aan. ik heb zon test gedaan met allemaal kleuren en met elke kleur zag ik het. Ik denk dat de tweede verkoper gelijk heeft, dat het maar 1 pixel is maar ik wil het toch even zeker weten.

Heb je hem via internet besteld? Dan kun je hem gewoon terugsturen en gebruik maken van je 7 dagen bedenktijd

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan