Vraag over DTS digital

Status
Niet open voor verdere reacties.

MarnixICT

Gebruiker
Lid geworden
15 okt 2011
Hallo daar!

Ik heb een vraagje betreft de DTS digital output functie. Zodra ik films ga kijken via VLC, kan ik via audio -> audio-apparaten A/52 over S/PDIF kiezen.
Op het display van mn Z-5500 speakerset krijg ik zoals gewoonlijk bij Input: Optical. Bij effect staat er nu "DTS digital".
Het grote verschil tussen DTS is dat ik merk dat de bas véél dieper is. Mijn vraag nu is, kan ik deze DTS functie ook gebruiken bij het luisteren van muziek of misschien bij het gamen? Wanneer ik geen films kijk staat mijn Effect op "Stereo x2" en suist de bas iets meer in de oren dan dat het dreunt.

Ik heb al wat gelezen over codecs en dergelijke maar dat kan ik niet echt volgen..

Alvast bedankt :thumb:!

Laatst bewerkt:
Voor zover ik weet, wordt de DTS alleen geactiveerd als de bron ook DTS is. Ik heb zelf ook de Z-5500. DTS is ook beter dan bijvoorbeeld dolby prologic.

Ik zie allerlei dingen van DTS interactive. Dit is een soort encoder dat de output van de pc omzetten naar een DTS signaal. Men zegt dat dit op een mobo of een geluidskaart in de chipset moet zitten geloof ik..

EDIT: Mijn moederbord ondersteunt beide DTS Connect en Dolby Digital Live helaas niet.

Laatst bewerkt:
Hallo MarnixICT,

Er zijn nog wel wat dingen die je meschien zou kunnen proberen.
Voor wat een codec betreft zou je die het beste kunnen zien als een soort blueprint voor een encoder en een decoder.
Waarbij dan een encoder iets inpakt en een decoder iets uitpakt aan de hand van die blueprint.

Je heb in de Z 5500 dus een aantal decoders ingebouwd zitten zoals een DTS decoder die een ingepakte DTS stream herkent en hem dan aan de hand van zo'n blueprint uitpakt naar een 6 kanaals (5.1) geluid.
In dat geval is een A/52 over S/PDIF een S/PDIF passthrough mode, en geeft het geluids signaal (stream) zonder ook maar iets te veranderen door aan je Z 5500 5.1 setje.

Je heb waarschijnlijk al gezien in de link die je gaf dat DTS connect niet alleen kan zorgen voor het geschikt maken van een geluids signaal om het dan over een S/PDIF kabel naar een DTS decoder zoals in je Z 5500.
Maar dat er ook nog een DTS Neo PC is die het stereo geluid die je bijvoorbeeld bij muziek heel vaak zal hebben kan worden uitgebreid naar een virtueele 6 kanaals geluid 5.1 dus.
Zo gaat dat ook met Dolby Digital Live.
En dat is ook iets wat met software word gedaan, meschien wat makelijker dat je als een voorbeeltje daarvan even naar de Dolby Digital Live and DTS Connect Pack van Creative kijkt.

Voor dit upmixen en het doorsturen zijn er media players die dat uit zich zelf kunnen door dat je ze daarvoor zo kan instellen.
Als ik het goed heb bij VideoLan (VLC), Control Panel -> Hardware and Sound -> Sound -> Speaker Properties -> Enhancements -> Speakers en Subwoofer Management.
Maar ken er nog wel meer die het kunnen en dat zijn dan media players die van zich zelf dan de codec software daarvoor hebben.

A/52 in VLC is zeg maar net zo iets als de AC3Filter.
Zoals je daar kunt zien, Up-mix any audio track (even plain stereo) up to 6 channels.
Waarmee je eventueel nog andere media players zover kunt krijgen dat zij dat ook kunnen.

Hoop dat je er wat aan heb en wens je succes.

Ragdoll,

Bedankt voor je reactie. Ik zoek inderdaad iets wat naar DTS connect pack of dolby digital live suggereert. Jammergenoeg moet ik hier dus een extra geluidskaart voor aanschaffen? Bij configuratiescherm -> Geluid -> Realtek digital output eigenschappen -> ondersteunende indelingen kan ik DTS audio en Dolby Digital aanvinken. Als ik dit ga testen krijg ik testgeluid en als output effect DTS of Dolby Digital. Bij het tabblad geadvanceerd kan de standaardindeling alleen maar op 2-kanaals. Er staan ook dingen bij dat andere programma's dit aan kunnen passen.

Ik heb de AC3filter geinstalleerd maar ik weet niet hoe ik het werkende kan krijgen in VLC.. Ik heb de filter al ingesteld maar VLC blijft op Stereo x2 streamen naar mijn Z5500.

Laatst bewerkt:
Hoi MarnixICT,

Dat van die Dolby Digital Live and DTS Connect Pack gaf ik je dus alleen maar als een voorbeeld hoor want dat is iets wat bij creative hoort en dan werkt met de andere software die van creative is wat onder de naam mediasource gaat wat je dan ook bij de hardware van hun er meteen bij krijg.
Het is dan ook dus bedoeld om je zo een beetje inleiding te geven daarover zodat het meschien iets makelijker voor je wordt.
Of zoals je zelf al gezegt heb, Ik heb al wat gelezen over codecs en dergelijke maar dat kan ik niet echt volgen.
En dat lijkt me inderdaad ook niet zo vreemd hoor.

Als er zoiets voor je is dan zit dat bij de software paket die je bij het moederbord heb gekregen waar je nu dan dus ook de geluidschip die daar op zit van gebruikt.

Zoals ik al had gezegt is, A/52 in VLC is zeg maar net zo iets als de AC3Filter.
AC-3 kan dus niet in de VLC speler worden gebruikt want inplaats van AC-3 word in de VLC speler A/52 gebruikt, wat dus het zelfde is als een AC-3.
Daarbij kun je niet zomaar in VLC een codec software toevoegen omdat VLC de nodige codecs al van zich zelf heeft en die zijn afgesloten van alles wat buiten de VLC speler is.
Dat word als één van redes ook gedaan om zo niet maar iets van een conflict met de ander codecs en/of media software te kunnen veroorzaaken.

Het beste is dat we het eens van een andere kant gaan proberen om dat geluid goed voor elkaar te krijgen.
Ik bedoel daarmee dan iets anders dan met opensource software zoals VLC en ook AC3 is begonnen als een opensource project.
Maar AC3 is nu van Dolby.

Zet deze media player eens op je pc, PowerDVD 11 van cyberlink.
Deze media player powerdvd heeft van zich zelf ook reeks van codec software die van cyberlink en powerdvd zijn maar heeft ook net als je Z 5500 codec programma's ingeplant staan van het bedrijf Dolby.
Of eigenlijk ook wel Dolby Labratories genoemd, klink maar eens op die link waarvan ik denk dat je daardoor meteen kunt zien waarom en meschien dan ook iets beter overtuigd bent om het eerst zo te gaan proberen.

Alvast veel succes en laat het maar horen hoe het gaat.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan